تمایل شدید ترامپ به پرداخت بهای مواضعش مقابل ایران از سوی دیگران به ویژه عربستان و معرفی جمهوری اسلامی به عنوان دشمن کشورهای منطقه، ممکن است به واقعیتی کاملاً متفاوت بیانجامد و عربستان سعودی را با بزرگترین بحران تاریخ خود مواجه سازد.

خواب شوم ترامپ برای عربستان/ آیا پایان توافق کوئینسی نزدیک است؟

قدس آنلاین- جواد فراهانی: پیام توئیتری چند روز پیش "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا  که در آن اعلام کرد از عربستان خواسته تا تولید نفت خود را به مقدار دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد و پادشاه عربستان با این درخواست او موافقت کرده است، واکنش های بسیاری را در پی داشت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند عربستان سعودی چنانچه با این به اصطلاح «دستور ترامپ» موافقت کرده باشد، توان تولید این مقدار نفت در روز را ندارد و افزایش تولید این مقدار از نفت، حداقل یک سال زمان نیاز دارد.

جدای از آنکه این اقدام عربستان سعودی نقض توافقات صورت گرفته در سازمان اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید و جلوگیری از کاهش بهای نفت است و خیانت به دیگر اعضای این سازمان محسوب می شود، کارشناسان تأکید دارند بیشتر از آنکه اجرای این تصمیم به دیگر اعضای اوپک آسیب برساند، به خود عربستان آسیب خواهد رساند؛ چراکه این کشور در حال حاضر از شرایط اقتصادی نامطلوبی در سطح داخلی رنج می‌برد و حمایت مالی این کشور از تروریست‌ها، جنگ چند ساله و بی نتیجه در یمن و خرید تسلیحات غیرقابل استفاده از آمریکا و کشورهای اروپایی هزینه سنگینی را بر اقتصاد این کشور تحمیل کرده است؛ بنابراین افزایش میزان تولید و کاهش بهای نفت، به زیان اقتصاد کشوری است که پایه های آن بر دلارهای نفتی بنا شده است و نتیجه آن فشاری خواهد بود که بر مردم این کشور تحمیل خواهد شد.

"دونالد ترامپ" اخیرا در مصاحبه با "فاکس نیوز" گفته است: حاکمان عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عضو اوپک با حمایت ما سرپا هستند و از این رو باید مانع از افزایش بهای نفت در سازمان اوپک شوند.

ترامپ از همان آغاز ریاست جمهوری خود به صراحت ماهیت روابطی که کشورش مشخصاً با عربستان سعودی به دنبال آن است را اعلام کرد و این روابط را بر پایه همان قاعده قدیمی در سیاست گذاری آمریکا یعنی حمایت در قبال پول بنا نهاد و از یک سال پیش تا کنون به صورت عملی آن را اجرایی کرده است.

آمریکا برای آنکه بتواند مقامات عربستان سعودی را برای پرداخت پول در مقابل حمایت متقاعد کند، باید یک دشمن فرضی برای سعودی‌ها بسازد و به آنها تلقین کند که ایران بزرگترین دشمن آنهاست و هر سیاستی که آمریکا مقابل ایران اتخاذ می‌کند، بهایی دارد که پرداخت آن در هر شرایطی برعهده عربستان سعودی است.

ترامپ ادعا دارد که سازمان اوپک با قیمت نفت بازی می‌کند و باید این کار را متوقف نماید، چرا که آمریکا از برخی از کشورهای عضو آن حمایت می‌کند.

او می گوید: یکی از جنبه های منفی خروج ما از توافق هسته‌ای با ایران، زیان بزرگ ما در موضوع نفت است و کشورهای مورد حمایت ما باید این زیان را جبران کنند. بزرگترین دشمن این کشورها کیست؟ ایران. پس باید خسارت ما را جبران کنند. روابط خوبی با عربستان سعودی و ولی عهد آن داریم و آنها باید تولید نفت خود را افزایش دهند.

معادله آمریکا بر این مبناست که خروج از توافق هسته‌ای هزینه سنگینی را برای این کشور به بار آورده و سعودی‌ها باید از طریق افزایش تولید نفت این هزینه را جبران کند. آنگونه که گزارش ها حکایت دارد، ریاض در مقابل این تصمیم تسلیم شده و خواسته که موافقتش پنهان بماند، ولی پیام توئیتری ترامپ آن را برملا کرد.

ولی با این وجود، تمایل شدید ترامپ برای پرداخت بهای مواضعش مقابل ایران از سوی دیگران و معرفی این کشور به عنوان دشمن کشورهای منطقه، ممکن است به واقعیتی کاملاً متفاوت بیانجامد؛ زیرا همانطور که ایران نیز تأکید کرده است، عربستان نخواهد توانست تا میزان تولید خود را افزایش دهد و چنانچه به این کار نیز اقدام کند، توافق اخیر "اوپک" در وین را نقض کرده است. علاوه براین، همانطور که عنوان شد، عربستان سعودی از اقتصادی بیمار رنج می برد و مردم این کشور به سیاست های اقتصادی اتخاذ شده در مدت اخیر معترض هستند. به عنوان مثال اخیرا صدور قبض های سنگین برق صدای مردم را در آورده و در بخش های دیگر نیز مردم عربستان باید محتمل ریاضت شوند.

از سوی دیگر، ممکن است اجرای این دستور ترامپ، به قیمت اخراج عربستان از سازمان "اوپک" تمام شود که نتیجه آن ایجاد بی‌ثباتی و تنش در بازار نفت خواهد بود. این در حالی است که گزارش‌ها تأکید می‌کنند چنانچه این اتفاق رخ دهد، عربستان بزرگترین زیان را متحمل خواهد شد و آمریکا که به بهانه حمایت از این کشور، آن را به منجلاب کشانده است، وارد مرحله تولید نفت صخره‌ای شده و رژیم آل سعود را به حال خود واگذارد که در این صورت،  توافق موسوم به «کوئینسی» (به دلیل اینکه این توافق بر روی عرشه ناو یواس اس کوئینسی به دست آمد) میان عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار حکومت آل سعود و فرانکلین روزولت در سال ۱۹۴۵ میلادی برای حمایت ویژه آمریکا از عربستان، خاتمه خواهد یافت و "ترامپ" از یکی دیگر از توافقنامه های آمریکا با دیگر کشورها خارج می شود.

توافق "کوئینسی" که به معادله نفت در برابر امنیت نیز موسوم است به منظور حمایت بی قید و شرط آمریکا از خاندان حاکم آل سعود در مقابل تضمین نیازهای انرژی ایالات متحده آمریکا منعقد شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.