قدس انلاین : معاون دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: فرهنگ‌سازی از عواملی است که منجر به کاهش تصادفات می‌شود.

فرهنگ‌سازی در مشهد کاهش تصادفات را به‌بار خواهد داشت
 سیدهادی شریعت‌یار  در هفتمین جلسه شورای راهبردی، سیاست‌گذاری و پیشگیری از تصادفات استان که در دادگاه مرکزی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طرح پیشگیری از تصادفات استان سال گذشته در بلوار وکیل‌آباد و در آزادراه شهید شوشتری به‌صورت موقت آغاز شد. در این راستا تلاش شده تا مدت زمانی را در زمینه کاهش تصادفات فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت بگیرد، بازخورد آن بررسی شود و در صورت نتیجه‌بخش بودن، این طرح را گسترش دهیم.
 وی افزود: متأسفانه در بخش‌هایی از اجرای این طرح، کاستی‌هایی صورت گرفته است. برای نمونه در بخش اطلاع‌رسانی، آن‌گونه که شایسته بود، آگاه‌سازی مردم انجام نشد. با توجه به اینکه مشهد شهری زائرپذیر است اگر اطلاع‌رسانی به شکل مداوم وجود نداشته باشد در هر دو بخش آزادراه و بلوار وکیل‌آباد رعایت ملزومات آن به‌وسیله رانندگان خودرو کاهش خواهد داشت. 
شریعت‌یار ادامه داد: هدف از اجرای این طرح در دو بخش بلوار وکیل‌آباد و آزادراه شهیدشوشتری ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب در این منطقه به دلیل وجود ظرفیت‌های گوناگون رفتاری و تردد در آن است. 
فرهنگ رانندگی در شهر مشهد بسیار ضعیف است
در بخش دیگری از این جلسه رحمتی‌فر معاون حمل‌ونقل اداره کل راه‌داری و حمل و نقل خراسان‌رضوی توضیح داد: فرهنگ رانندگی در شهر مشهد بسیار ضعیف است. با توجه به اینکه انواع فرهنگ‌های قومی و ملیتی وارد مشهد می‌شوند، جمعیت زیادی در این شهر حضور می‌یابند که با فرهنگ ترافیک، غریبه هستند و قوانین را رعایت نمی‌کنند. بنابراین برای اثرگذاری بیشتر قانون، بایستی با افراد متخلف در لحظه برخورد شود و پس از آن طرح را به همه نقاط شهر گسترش دهیم. 
وی افزود: از عواملی که منج به اجرانشدن بسیاری از قوانین ما در کشور می‌شود همین عدم‌توجه به اولویت‌بندی‌هاست. بنابراین اگر در اجرای طرح‌های گوناگون کشوری توجهی به بررسی‌های لازم نشود دچار ناتوانی خواهیم شد که منجر به بیگانه‌شدن مردم با قانون می‌شود. درواقع یکی از ضعف‌های قانون‌پذیری این است که قانون را می‌نویسیم، اما ابزار لازم برای به‌کارگیری آن نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.