قدس انلاین : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: 80 هکتار از گستره مراتع و پوشش گیاهی پارک ملی تندوره در محدوده شهرستان درگز در آتش سوخت.

80 هکتار از گستره پارک ملی تندوره در آتش سوخت

تورج همتی روز شنبه  اظهار داشت: این آتش سوزی عصر دیروز در ارتفاعات پارک ملی تندوره در کیلومتر 88 محور قوچان - درگز بنا به دلایل نامعلومی آغاز شده بود.

وی بیان کرد: اگرچه در ساعات پایانی دیشب دامنه آتش با کمک موثر عشایر منطقه و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان درگز مهار شد اما حداقل 80 هکتار از مراتع و جنگل های منطقه در آتش سوخته است.
وی با اشاره به اینکه برآورد میزان خسارات این آتش سوزی در حال انجام است، افزود: نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و عشایر و نیروهای پشتیبان با توجه به شدت وزش باد در منطقه و احتمال آغاز دوباره آتش سوزی، از شب گذشته تا کنون همچنان در منطقه حضور دارند.
همتی گفت: خوشبختانه خسارات زیادی به درخت های ارزشمند ارس در منطقه وارد نشده، اما پوشش گیاهی مراتع منطقه به صورت کامل از بین رفته است.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در خصوص علت وقوع آتش سوزی گفت: علت وقوع حادثه در دست بررسی است اما با توجه به اینکه در روز تعطیل شاهد حضور گردشگران در منطقه بودیم، احتمالا عوامل انسانی در بروز آتش نقش داشته است.
منطقه تندوره درگز در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و در اسفند سال 1348 به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال 1353 مساحت این پارک تقلیل یافت و نهایتا طی مصوبه شماره 101 شورای عالی محیط زیست در مورخ 21 شهریورماه 1361 به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد.
هم اکنون مساحت پارک ملی تندوره 35 هکتار و 540 متر مربع و گستره منطقه حفاظت شده تندوره 9 هکتار و 250 متر مربع است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال خراسان رضوی، در نزدیکی مرز ترکمنستان و در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد و دره های ژرف و پرشیب، پوشیده از گیاهان مختلف، قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی بویژه قوچ و میش اوریال است.
حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دوزیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در استان خراسان رضوی زیست می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.