قدس آنلاین: با تلاشهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،کمبود ویتامین 'دی' در بین دختران دانش آموز استان خراسان رضوی 75 درصد کاهش یافت.

کاهش 75 درصدی کمبود ویتامین 'دی' در بین دختران دانش آموز خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در قالب طرح مکمل کاهش ۷۵ درصدی کمبود ویتامین 'دی' در بین دختران دانش آموز خراسان رضوییاری ویتامین دی همه دانش آموزان دختر استان در مقطع متوسطه در سالهای اخیر به صورت رایگان زیر پوشش قرار گرفتندو هر ماه یک قرص ویتامین دی به آنها داده می شود.

دکتر زهرا اباصلتی افزود: با اجرای این طرح کمبود ویتامین دی در بین دختران دانش آموز متوسطه استان از ۹۱ درصدی به ۱۶ درصد در سال ۹۶ کاهش یافت.

وی گفت: توزیع ویتامین دی در مدارس دخترانه کشور برای نخستین بار از دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و سپس در سایر مناطق کشور گسترش یافت.

اباصلتی افزود: هم اکنون کمبود ویتامین دی در همه گروههای سنی در کشور مشاهده می شود، اما بیشترین کمبود در گروههای سنی نوجوانان و جوانان و در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است.

وی گفت: اگرچه کمبود ویتامین دی در پسران کمتر از دختران است اما به دنبال نتایج موثر طرح توزیع مکمل ویتامین دی در بین دختران، دانش آموزان پسر مقطع متوسطه نیز زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقابله با کمبود ویتامین دی را برای همه گروههای سنی از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان، میانسالان و سالمندان در حال اجرا دارد.

ویتامین دی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. منبع اصلی دریافت این ویتامین نور آفتاب و پس از آن غلات، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و شیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.