یزد- مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: با توجه به فصل گرما و افزایش جمعیت بندپایان ناقل، مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشید.

 مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشید

 به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد دکتر علی اکبر حدادزاده گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مسری قابل انتقال از دام به انسان می باشد و عامل انتقال این بیماری کنه ای به نام هیالوما بوده که تمایل شدید به رشد در شرایط آب و هوایی گرم و خشک دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد رشد برای این گونه از بندپایان ناقل بیماری در استان یزد؛ عموم مردم خصوصا دامداران باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته و مراقبت بیشتری بعمل آورند.

حدادزاده گفت: یکی از راه های انتقال بیماری از طریق نیش کنه است و دامداران و تمام کسانی که با دام در ارتباط هستند، ضمن سمپاشی دام های خود باید از لباس مخصوص برای جلوگیری از گزش کنه و انتقال بیماری استفاده کنند و در صورت مشاهده علائمی مانند سرماخوردگی(تب و بدن درد)، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و  پزشک معالج را از شغل خود مطلع کنند تا با درمان به موقع بتوانند سلامت خود را به دست آورند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از راه های اصلی انتقال بیماری تماس پوست آسیب دیده و مخاطات بدن با خونابه گوشت است. لذا به خاطر سالم سازی گوشت از عامل بیماری، تمام گوشت مورد عرضه در مراکز مجاز استان یزد که ممهور به مهر و لیبل دامپزشکی می باشند پروسه پیش‌سردگذاری را طی کرده و از سلامت کامل برخوردار می باشند و هیچگونه مخاطره ای برای مردم ایجاد نمی کند.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد به ساکنین روستاهایی که دسترسی به کشتارگاه و گوشت صنعتی ندارند تاکید کرد: برای پیشگیری از بیماری، دام های خود را سمپاشی کرده و در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام تا دوهفته پس از سمپاشی از کشتار دام خودداری نمایند تا دوره حضور احتمالی ویروس در خون دام طی شود.

وی افزود: اینگونه شهروندان که دسترسی به کشتارگاه صنعتی ندارند باید قبل از مصرف و خرد کردن گوشت، لاشه دام ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند تا عمل پیش سرد گذاری و از بین رفتن ویروس های احتمالی در بدن دام صورت گیرد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به تاثیر احداث زیرساخت های مناسب کشتارگاهی در پیشگیری از بیماری ، عموم مردم را به پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از مراکز غیر مجاز توصیه نمود و از آنان خواست هنگام خرید؛ به مهر و لیبل دامپزشکی بر روی لاشه ها دقت لازم را بعمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.