واحد مستند جشنواره مردمی عمار برای حمایت از تولید فیلم مستند کوتاه با محوریت «ملت قهرمان» قرار است این قصه‌ها را به تصویر بکشد. این واحد در فراخوانی از علاقه‌مندان دعوت کرد که آثار خود را در دو بخش «قهرمانان ملت» و «قهرمانان عدالت خواهی» تا پایان مرداد به این مجموعه فرهنگی ارسال کنند.رضا مسعودی، مجری این فراخوان و مسئول طرح و سوژه واحد مستند عمار در گفت و گو با خبرنگار ما به بیان جزئیاتی در این باره پرداخته است. 

داستان«معمولی»‌های «قهرمان»

قهرمان ملی الزاماً یک نابغه یا مخترع یا هنرمند خاص نیست. می‌تواند یک آدم معمولی در اطرافمان باشد که از تهدیدها، فرصت ساخته و همه تلاشش را برای بهتر شدن اوضاع به کار گرفته است. واحد مستند جشنواره مردمی عمار برای حمایت از تولید فیلم مستند کوتاه با محوریت «ملت قهرمان» قرار است که این قصه‌ها را به تصویر بکشد. این واحد در فراخوانی از علاقه‌مندان دعوت کرد که آثار خود را در دو بخش «قهرمانان ملت» و «قهرمانان عدالت خواهی» تا پایان مرداد به این مجموعه فرهنگی ارسال کنند.
رضا مسعودی، مجری این فراخوان و مسئول طرح و سوژه واحد مستند عمار در گفت و گو با خبرنگار ما به بیان جزئیاتی در این باره پرداخته است. 
او درباره ضرورت اعلام این فراخوان توضیح می‌دهد: نشان دادن پیشرفت‌های کشور و الگوسازی از ضرورت‌های حال حاضر مطرح است؛ مثلاً کسی که در زمینه نانو کار می‌کند، می‌تواند به عنوان الگو مطرح شود.
مسعودی تأکید می‌کند: با توجه به اینکه در آستانه 40 سالگی انقلاب هستیم، این اهمیت وجود دارد که بعد از چهار دهه از انقلاب در فضای یأس آور رسانه‌ای، نیمه پر لیوان هم دیده شود و برکات انقلاب اسلامی برای کشور، ضریب رسانه‌ای بگیرد.
او ادامه می‌دهد: نشستی درباره بررسی پیشرفت‌های ایران از منظر نهادهای بین المللی داشتیم که آنجا اشاره شد که ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، چه دستاوردها و توفیقاتی داشته است. قرار نیست که خلاف واقعیت بگوییم یا پیشرفت‌ها را نادیده بگیریم، بلکه ظرفیت‌های موجود را باید شناسایی کرد. دوستان واحد مستند، سوژه‌ای را در دست تولید دارند درباره یک جوان دهه هفتادی که محصولاتش را در زمینه نانو به کشورهای مختلف صادر می‌کند. این جوان می‌تواند به عنوان یک قهرمان دهه 70 برآمده از نظام جمهوری اسلامی معرفی شود. در موضوع عدالتخواهی هم یک روحانی در روستایی دور افتاده در سیستان و بلوچستان کارهای جدیدی را برای محرومیت زدایی انجام داده است از پرورش مرغ گرفته تا خودکفایی برای تولید برق با صفحات خورشیدی. 

 نگاه واقع گرایانه به ظرفیت‌های داخلی
باید نسبت به ظرفیت‌های داخلی، نگاه واقع نگر داشت. مسئول طرح و سوژه واحد مستند عمار با بیان این مطلب یادآور می‌شود: نیروگاه دماوند، نیروگاه هفتم در دنیاست و کسی که با تلاش جهادی، این نیروگاه را راه اندازی کرده، باید به عنوان قهرمان پیشرفت معرفی شود یا دانشجویی که نتیجه پایان نامه اش، سالانه 50 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور در پی دارد، نیز از قهرمانان ملی است.
مسعودی می‌گوید: در فضای رسانه‌ای چقدر به این آدم‌ها ضریب داده می‌شود؟ آن قدری که روستاییان، یک بازیگر را می‌شناسند، شاید قهرمانی را که در آن روستا به خودکفایی گندم رسیده، نشناسند چون فضای رسانه‌ای، ضریب‌ها را اشتباه تعریف کرده است و قهرمانان واقعی کمتر شناخته می‌شوند. آدم‌های عادی که کارهای بزرگ می‌کنند، باید به مردم شناسانده شوند. معلمی که دانش آموزان فعال و پرسشگری را تربیت می‌کند، او هم می‌تواند قهرمان عدالتخواهی باشد. او درباره ضرورت انتخاب دو محور «قهرمانان ملت» و «قهرمانان عدالت خواهی» در این فراخوان توضیح می‌دهد: باید فضای مطالبه گری درست در جامعه شکل بگیرد. آدم‌های عدالتخواه و طالب پیشرفت، در به وجود آوردن این فضا تأثیرگذار هستند. 
برای نمونه مستندی با موضوع کامیون دارها تولید شد که نسبت به توزیع ناعادلانه بار در کمرگ اعتراض داشتند، مستندسازی به نام «میثم صفائیان» مطالبه این رانندگان را رسانه‌ای کرد. مستند «داد» در فضای مطالبه گری، تأثیرگذار بود و الگویی در این زمینه ارائه داد.  به گفته مسعودی، در حوزه پیشرفت هم بسیاری منتظرند که از جاهای دیگر بیایند و مشکلاتشان را حل کنند در حالی که یکی از روستاییان خراسان جنوبی، پرورش زالو راه انداخته است و زالوهایش را به کشورهای اروپایی صادر می‌کند. او خودش این تغییر را ایجاد کرده و منتظر یک ناجی خارجی هم نبوده است.

 قهرمان هایی از جنس آدم‌های عادی
این فراخوان بنا دارد تصویر کلیشه‌ای از قهرمانان ملی را بشکند و افرادی را که دستاوردهایی برای مردم و کشور داشته‌اند، معرفی کند. مسعودی می‌گوید: قالب مستند هم ظرفیت‌های خوبی برای به تصویرکشیدن قهرمانان ملی دارد چون این ژانر تصویری، بی واسطه و واقعی است.
وی با اشاره به حمایت از ساخت مستندهایی با فیلمنامه‌های خوب یادآور می‌شود: در سال‌های اخیر با برگزاری جشنواره عمار، بانک اطلاعاتی خوبی در این باره جمع آوری شده است؛ مثلاً قهرمانی در بخش مستندهای آماتور دیده شد که بعدها کار جدی‌تر درباره او ساخته شد.
مسعودی تأکید می‌کند: هر کسی که فکر می‌کند می‌تواند در این فضا کار کند چه آماتور و چه حرفه‌ای، می‌تواند اثر بفرستد. 
این فراخوان برای حمایت از تولید فیلم مستند با محوریت «ملت قهرمان» داده شد و قرار نیست که این قهرمان ها، آدم‌های خیلی خاصی باشند یا الزاماً هلدینگ‌های بزرگی داشته باشند. افراد عادی که ظرفیت‌های دراماتیک بالایی دارند، می‌توانند سوژه ساخت مستند باشند. ضمن اینکه سوژه‌های فیلمنامه نباید قبلاً در جشنواره‌ای شرکت کرده باشند. 
وی با بیان اینکه سقف حمایت مالی از تولید مستند هم بستگی به فیلمنامه دارد، می‌افزاید: علاوه بر این رایزنی هایی با شبکه‌های سه، افق و مستند برای پخش آثار شاخص صورت خواهد گرفت. براساس این گزارش، فیلمنامه‌های ارسالی باید به صورت دو ستونی و بین سه تا ۱۵ صفحه و با فونتb_nazanin سایز ۱۴ 
باشد. فیلمنامه‌های مربوط به مستند کوتاه کمتر از ۲۵ دقیقه از اولویت بیشتری برای تولید برخوردار هستند. 
ضمن آنکه استفاده از روش‌های خلاقانه در شیوه روایت و تصویربرداری امتیاز ویژه‌ در پذیرش آثار 
دارد.   پنج فیلمنامه برتر علاوه بر بهره مندی از جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی، برای ساخت مستند نیز مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.