قدس انلاین : با وجود قربانی شدن یک دانش‌آموز مشهدی (محمد حسین 10ساله) به‌خاطر چند خط شطرنجی ساده که بر روی تاکسی‌تلفنی‌ها کمتر دیده می‌شود، هنوز این مشکل به‌ظاهر کوچک که می‌تواند آبستن حوادث تلخ‌ دیگری باشد، در مشهد مرتفع نشده است.

مات شدن خطوط شطرنجی تاکسی تلفنی‌های مشهد/ یک بام و دو هوای برخورد با متخلفان

 اوایل هفته جاری، عاملان جنایت دو کودک در مشهد به‌دار مجازات آویخته شدند.

در یکی از این پرونده‌ها، محمدحسین کودک 10 ساله هنگام سوار شدن بر خودروی تاکسی تلفنی، سوار خودروی پراید آن فرد جانی می شود و درست مقابل چشمان مادرش که از آیفون او را نگاه می‌کرد، ربوده می‌شود.

حاشیه رخ داده در این پرونده، استفاده نکردن خودروهای برخی تاکسی‌تلفنی‌ها از آرم و علامت‌های ویژه است که این موضوع خبرساز شد، تا جایی که قاضی صادقی، دادستان مشهد در حاشیه مراسم اعدام این قاتلان، هشداری به‌تاکسی‌تلفنی‌ها داد و اعلام کرد: تاکسی تلفنی‌ها باید آرم و علائم مربوطه را بر روی خودروهای خود نصب کنند و اگر از این کار امتناع کنند، نیروی انتظامی با دستور قضایی با آنها برخورد می‌کند.

هر چند در گذشته، همه تاکسی‌تلفنی‌ها دارای نشانه‌هایی بودند، اما چندوقتی است که برخی از رانندگان به‌دلایل مختلفی همچون تمیز ماندن خودروهای‌شان، بی‌تفاوتی مسؤولان این موسسات و همچنین سهل‌انگاری، به‌این اقدام اساسی بی‌توجه هستند و این می‌تواند در ایجاد پرونده‌های دیگری نظیر قتل دلخراش محمد‌حسین، دخیل باشد.

با متخلفان برخورد می‌شود

یکی از مسؤولانی که مستقیم در این موضع دخیل است و به‌گفته دادستان، اقداماتی در این زمینه انجام داده، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بوده، جایی که قاضی محمد بخشی محبی سکاندار این معاونت است. 

بخشی محبی با بیان اینکه نبود نشانه و علائمی که تاکسی را از خودرو‌های شخصی متمایز کند، تخلفی است که با اعمال قانون مواجه می‌شود؛ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: مطابق قانون، همه حمل و نقل داخل شهر، حومه و ساماندهی و نظارت، مطابق ماده 9 قانون حمل و نقل سوخت و قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی با شهرداری است و این توقع وجود دارد که شهرداری همه ترددهای درون شهری چه‌برای حمل بار و چه‌جابه‌جایی مسافر را به‌نوعی نظارت و مدیریت کند. 

شهرداری و پلیس راهور مسؤول هستند

وی با بیان اینکه وجود علائم خاص در تاکسی‌ها یکی از موارد ساماندهی حمل ونقل توسط شهرداری است؛ بیان می‌کند: قانون بر این مسئله که همه وسایل نقلیه داخل شهر که توسط عموم استفاده می‌شود باید دارای مشخصه خاصی باشند، تاکید دارد، علامت‌گذاری تاکسی‌ها توسط شهرداری منجر به‌این می‌شود که هم پلیس در اعمال قانون راحت‌تر اقدام کند و هم شهروندان با خاطر جمع‌تری از این وسائل استفاده کنند.

معاون دادستان مشهد با اشاره به‌اینکه ساماندهی حمل و نقل درون شهری به‌عهده شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی است؛ اظهار می‌کند: در چند سال گذشته که بنزین به‌دو قیمت مختلف برای خودروها عرضه می‌شد، رانندگان ملزم به خط‌کشی تاکسی خود بودند تا سهمیه دولتی به‌خودروها تخصیص یابد، اما با یکسان شدن قیمت بنزین، این آیتم تشویقی خودبه‌خود حذف شد.

بخشی محبی ادامه می‌دهد: البته در حال حاضر، شهرداری باید از ظرفیت قانونی خاص خود که در ماده 31 و 32 قانون تخلفات رانندگی وجود دارد، استفاده کند و در راستای اقدامات پیشگیرانه قدم بردارد.

شهرداری تاکسی اینترنتی‌ها را ساماندهی کند

معاون دادستان در خصوص رسیدگی به‌وضعیت تاکسی‌های اینترنتی نیز می‌گوید: مجوزهای تاکسی‌های اینترنتی توسط تهران صادر می‌شود، اما نظارت و ساماندهی بر آنها بر عهده شهرداری مشهد است. 

بخشی محبی در توصیه‌ای به‌شهروندان بیان می‌کند: تا حد امکان از تاکسی‌تلفنی‌های مورد اعتماد خود که دارای اشتراک هستند، استفاده کنند و در صورت استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، حتما پلاک خودرو و راننده را بررسی کنند و در صورت تائید سوار این خودروها شوند. 

رانندگانی که در چند جا کار می‌کنند 

سید مجید محمودیان، رئیس اتحادیه تاکسی تلفنی‌های مشهد، مسئول دیگری است که با این موضوع به‌صورت مستقیم سر و کار دارد. 

محمودیان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: در زمان سهمیه‌بندی سوخت، مصوبه نشان‌دار شدن تاکسی‌ها با قدرت انجام شد و خودروهای که به‌اتحادیه برای دریافت سهمیه مراجعه می‌کردند را شطرنجی می‌کردیم و علائم مصوب را نصب می‌کردیم، اما اکنون این موضوع مقداری کمرنگ شده است و تعدادی از راننده‌ها در شرکت‌های اینترنتی نیز مشغول به‌فعالیت هستند و عملاً چند جا کار می‌کنند. 

یک مصوبه قانونی نیم‌بند

وی با بیان اینکه در 10‌ خرداد امسال ‌مصوبه‌ای در اداره اماکن در همین خصوص تصویب شد؛ بیان می‌کند: بعد از حادثه رخ داده برای پسر بچه 10‌ساله مصوبه‌ای ارائه شد که مبنی بر اینکه اتحادیه تاکسی تلفنی‌ها با همکاری اداره اماکن مجددا خودروها را مجهز به علائم و نشانه کنند، همچنین صلاحیت رانندگان آژانس‌ها و شرکت‌ها نیز تائید شود.

محمودیان با اشاره به‌اینکه هم‌اکنون گشت‌ها و نظارت‌ بر تاکسی‌تلفنی‌ها شروع شده و خودروهای معرفی شده به‌اتحادیه نیز باید دارای علائم مورد نظر باشند؛ تصریح می‌کند: از زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، به‌تاکسی‌تلفنی‌ها اعلام کردیم که با گشت اماکن برای نظارت سرکشی می‌کنیم و در صورت نشان‌دار نبودن خودروها به‌مدیر آن مجموعه اخطار داده، با واحد صنفی نیز برخورد می‌شود. 

تاکسی‌تلفنی‌ها نمی‌توانند سخت‌گیری کنند 

رئیس اتحادیه تاکسی تلفنی‌های مشهد درباره مشکلات نشان‌دار کردن تاکسی‌ها اظهار می‌کند: بزرگ‌ترین مشکل برای علامت‌گذاری تاکسی‌ها، وجود شرکت‌های اینترنتی است که قوانین سختی برای نشان‌دار و شطرنجی کردن خودروها ندارند و همین موجب می‌شود که راننده به‌این شرکت‌ها تمایل یابد و آژانس‌ها برای از دست ندادن راننده‌های خود فشار و اجباری اعمال نمی‌کنند، با به‌وجود آمدن شرکت‌های اینترنتی، تعداد راننده‌های آژانس‌ها به‌نصف رسیده است. 

محمودیان تصریح می‌کند: اگر همه شرکت‌ها و تاکسی‌ها این علامت‌گذاری را همزمان انجام دهند، دیگر راننده به‌راحتی از یک مکان به‌جای دیگری نمی‌رود و لازم است تا این مصوبه همه‌گیر شود تا آژانس‌ها نیز متضرر نشوند.

شهروندان خودشان مراقب باشند

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی تلفنی‌ها دو کارت شناسایی دارند، به‌شهروندان توصیه می‌کند: در زمان سفارش ماشین به‌تاکسی‌تلفنی تاکید شود که خودروی دارای علائم بفرستند تا هم آن موسسه مجبور به‌نشان‌دار کردن خودروها شود و هم مردم خیالشان راحت باشد. 

محمودیان وجود 20‌ سانت خط‌کشی شطرنجی روی کاپوت جلو و عقب تاکسی، تابلوی سقفی و آرم بغل در خودرو با شماره رسیدگی به‌شکایات اتحادیه را از علائم و مصوبات برای شناسایی تاکسی تلفنی توسط شهروندان اعلام کرد. 

یک بام و دو هوای برخورد با متخلفان

هر چند معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بر لزوم نشان‌دار کردن خودروها تاکید می‌کند و شهرداری را مسئول اصلی نظارت معرفی می‌کند و از آن طرف اتحادیه تاکسی تلفنی‌ها سعی بر رفع این چالش پیش‌رو دارد، اما هنوز عزمی جدی برای رسیدگی به‌این چالش مهم وجود ندارد، جالب است اگر بدانیم که نزدیک به 120 روز از قتل محمد حسین دانش‌آموز مشهدی می‌گذرد، اما این موضوع به‌ظاهر ساده به‌طور کامل رفع نشده است. 

= = == = = = = = = = = = = =

گزارش از: راحله حسین‌زاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.