قدس آنلاین: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت : اجرای طرح بازآفرینی بافت های فرسوده، ناکارآمد و تاریخی شهری در برنامه ششم توسعه نیازمند هفت هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان منابع مالی است.

نیازمند 8000میلیارد تومان بابت بازآفرینی ۵۲ درصد بافت های فرسوده شهری خراسان رضوی هستیم

محمد مقدوری افزود : این منابع بر اساس برنامه ریزی انجام شده از ۴ بخش شامل بودجه های عمومی دولت از محل اعتبارات شرکت عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی، سرمایه گذاری بخش خصوصی، شهرداری ها و نیز سایر دستگاه های عضو ستاد برآفرینی تامین می شود.

 وی کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح در سال ۹۷ را یک هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال عنوان و ذکر کرد : در حال حاضر برنامه مدون بازآفرینی بافت های فرسوده، ناکارآمد و تاریخی شهری استان تا سال ۱۴۰۰ تهیه برش دستگاهی و شهرستان آن هم آماده شده است و در سال نخست ۱۲ هزار واحد مسکونی در این بافت ها اجرایی می شود.

 وی اظهار کرد : امروز بر اساس بررسی های انجام شده در ۳۱ شهر استان ۱۱۷ محله دارای بافت های ناکارآمد اعم از فرسوده، تاریخی و سکونتگاه های غیررسمی به وسعت ۹ هزار و ۲۰۲ هکتار است که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۷۱۷ هزار نفر را در خود دارد.

 وی ادامه داد : در واقع این وسعت، ۶.۵ درصد بافت های فرسوده کشور و ۸.۲ درصد جمعیت ساکن این بافت ها در کشور را به خود اختصاص داده است.

 به گفته وی، بزرگترین طرح بازآفرینی مربوط به بافت ۳۲۰ هکتاری پیرامون حرم مطهر رضوی است که بخشی هایی از آن طی سال های گذشته کار اجرایی شده و در قسمت هایی هم کار مانده که با توجه به شرایط خاص این بافت و ضرورت حفظ فضای معنوی منطقه و برخی ویژگی های فیزیکی ساختارها این محلات برنامه ریزی ها انجام شده است.

وی تاکید کرد : دستگاهها بر اساس دستور رئیس جمهوری باید زمین های بلااستفاده در اختیار را که در محدود و نزدیکی این بافت ها قرار دارد برای اجرای طرح در اختیار گذارند.

 معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد : در اجرای این طرح تا کنون با حدود ۱۵ شرکت توسعه گر مذاکره اولیه انجام شده و اقدامات زیرساختی و شروع عملیات اجرایی توسط دستگاه ها و شرکت های مربوطه در حوزه خدمات زیربنایی چون آب و آبفا، برق، گاز و غیره در سطح ۵۱ کیلومتر زا این وسعت با سه هزار و ۲۰ کیلومتر طول شبکه های مربوطه باید اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.