قدس آنلاین: خطرات محیط زیستی و گرم شدن هوا آیا دلایل خوبی نیستند که به سمت تولید از طریق انرژیهای تجدیدپذیر برویم؟ سرانجام مصوبه دولت در حمایت از انرژیهای تجدید پذیر پس از ۵ سال چه بوده است؟

چطور هزینه برق مصرفی تان برای همیشه رایگان می‌شود؟

خراسان رضوی هفت نیروگاه بزرگ برق رسانی دارد که تنها یک مورد آن در بینالود نیشابور بادی و تجدیدپزیر است میزان تولید برق در این نیروگاه ها بیشتر از ظرفیت مورد نیاز استان است به طوری که نیروگاه سیکل ترکیبی خیام بتنهایی  ۳۰ درصد برق کشور را تولید می‌کند. اما خطرات محیط زیستی و گرم شدن هوا آیا دلایل خوبی نیستند که به سمت تولید از طریق انرژیهای تجدیدپذیر برویم؟ سرانجام مصوبه دولت در حمایت از انرژیهای تجدید پذیر پس از ۵ سال چه بوده است؟

مهندس محمودی مسئول بخش انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت برق خراسان در گفت و گو با مشهد فوری به این سوالات پاسخ داد:
وی در ابتدا درباره تعداد نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: نیروگاه تجدیدپذیر نه‌تنها در استان که در کشور هم تعدادشان کم است یکی از دلایل آن هم گرانی برق تولید شده از آنهاست همین امر ساخت آنها را نیازمند حمایت دولت کرده است. در استان در حال حاضر تنها نیروگاه بادی قدیمی بینالود نیشابور با ظرفیت تولید ۲۸ مگاوات مشغول به کار است.
از سال ۹۲ که دولت قانون حمایت از انرژی های تجدید پذیر را تصویب کرد با حمایت‌هایی که در قالب خرید تضمینی برای مولدهای خورشیدی انجام شد برای برخی مدارس، ادارات و خانه های روستایی پنل خورشیدی نصب شد بخش عمده طرح در قالب طرح «برکت آفتاب» بود که برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام در روستاهای اطراف مشهد مقدس پنل‌های ۵ کیلوواتی خورشیدی نصب و  در مجموع حدود ۱۰ مگاوات توان تولید حاصل شد البته این ارقام در مقابل میزان مصرف استان ملاحظه نیستند.

وی ادامه داد : بار مورد نیاز استان در ساعات اوج مصرف در سه استان خراسان رضوی شمالی و جنوبی به حدود سه هزار و ۷۰۰ مگاوات می‌رسد که بخش عمده آن مربوط به خراسان رضوی و شهر مشهد است، بار مورد نیاز مشهد در ساعات اوج ۱۵۰۰ مگابایت است که در مقایسه با برق تولید شده تجدیدپذیر بسیار ناچیز است.

*قانون روی زمین ماندۀ حمایت از انرژی های تجدید پذیر
محمودی یادآور شد :پنج سال پیش که قانون حمایت از انرژی های تجدید پذیر تصویب شد وزارت نیرو بیش از ۴ هزار مگاوات مجوز برای بخش خصوصی صادر کرد که بخش زیادی از آن در قالب تهیه برق از تونلهای بادی در منطقه خواف و پس از آن نیشابور بود و بخشی هم از طریق انرژی خورشیدی اما متاسفانه بنا به دلایلی این مجوزها هیچ گاه به مرحله بهره‌برداری نرسیده است  جز یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی که در دست نصب است ویک نیروگاه ۱.۵ مگاواتی در خراسان جنوبی هیچ اتفاق دیگری در عمل رخ نداده است این در حالی است که تنها در منطقه خواف بیش از ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق وجود دارد.
 وی درباره دلایل این بی توجهی نیز گفت: این امر دلایل مختلفی داشت از جمله اینکه کسانی که مجوز گرفتند نتوانستند تسهیلات بانکی مورد انتظارشان را دریافت نکردند و یا اینکه با سرمایه گذار خارجی به توافق نرسیدند برای مثال در داورزن یک شرکت تعاونی مربوط به اتکا همه مجوز ها را گرفته است قرار بوده با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی اسپانیا یک نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی کند اما این طرح پیش نرفته است.
 محمودی درباره میزان آلودگی ناشی از نیروگاه های سوختی توضیح داد: باتوجه به اینکه ما نیروگاه زغال سنگ در کشور نداریم و تنها یک مورد در طبس با توجه به معادن زغال سنگ در آن منطقه در دست ساخت است می‌توان گفت آلودگی ناشی از نیروگاه‌ها چشمگیر نیست زیرا سوخت اغلب نیروگاه های استان گاز و به صورت محدود مازوت و گازوئیل است که سهم آلایندگی آنها در آلودگی هوای شهر با توجه به فاصله نیروگاه‌ها از شهر اندک می‌شود همانطور که می‌دانید سهم اصلی در آلایندگی شهرها را عبور و مرور خودروها دارند.
با این وجود توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در بهبود آلایندگی محیط زیستی موثر است چون پنلهای خورشیدی را می توان در داخل شهر نصب کرد.   هر خانواده بر روی پشت بام خودش به اندازه یک تا دو کیلو وات میتواند برق تولید کند و به این ترتیب مصرف سوخت برای تولید برق را کاهش دهد.

*وزارت نیرو به صورت تضمینی برق تولیدی را می خرد
 تا پیش از افزایش قیمت دلار با صرف هزینه ۵ میلیون تومان به ازای هر کیلووات  پنل خورشیدی نصب می‌شود این در حالی است که مصرف هر خانوار حدود ۲ تا ۳ کیلو وات است یعنی اگر ۱۰ میلیون تومان هزینه و در قالب خرید تضمینی پنل خریداری می‌کردند برای همیشه مصرف برقشان رایگان می‌شد.
این مقام مسئول تاکید کرد:در حال حاضر نیز وزارت نیرو به صورت تضمینی برق تولیدی آنها را خریداری می‌کند وما پیگیر یارانه نصب پنل هم هستیم که در صورت تحقق نیمی از هزینه را دولت به صورت یارانه پرداخت کند. اگر میزان سفارش پنلها بالا باشد حتی ارزانتر هم خواهد شد و مشترکان می توانند مازاد مصرف خود را به شبکه توزیع برق بفروشند. مزیت دیگر این طرح جلوگیری از تلفات برق است زیرا خطوط توزیع و فوق توزیع برق به سیستم تولید به مصرف در محل از بین می رود.

 در پایان محمودی در خصوص نگهداری این پنلها هم گفت تنها زحمت آنها نظافت هر یک یا دو هفته یک بار با آب یا دستمال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.