قدس آنلاین:جلسه شورای اسلامی خراسان رضوی با موضوع بررسی چالش‌ها و مشکلات کتابخانه‌های عمومی و بیان نقاط قوت و امیدبخش حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه برگزار شد.

مسئولان خراسانی به مطالعه اهمیت بدهند

 باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گزارش داد؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی  گفت: در حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی در سال‌های گذشته همواره دچار مشکلات و کمبودهایی بوده ایم که سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌ها بر رفع این مشکلات است.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: در استان خراسان رضوی ۲۰۱ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که ۱۱۷ باب کتابخانه نهادی، ۸۰ باب کتابخانه مشارکتی و ۴ باب کتابخانه نیز به صورت مستقل اداره می‌شوند.

وی گفت: در این کتابخانه‌ها بیش از سه میلیون و ۱۷۷ هزار کتاب وجود دارد، که سیصد و ۶۸ نفر نیروی متخصص کتابدار در این کتابخانه‌ها به بیش از ۲۱۴ هزارنفر عضو کتابخانه خدمات کتابدارانه ارائه می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با ۳۶۸ نیروی کتابدار و ۲۰۱ ساختمان کتابخانه‌ای یکی از قدرتمندترین نهادهای فرهنگی استان است، و در تمامی کتابخانه‌ها موفق به ایجاد و تجهیز بخش کودک شده و سعی کرده است روی این قشر جامعه به عنوان وفادارترین و ماندگارترین اعضا سرمایه گذاری کند.

علی اکبر سبزیان گفت: یکی از مهمترین مواردی که ما در اداره کل پیگیری می‌کنیم، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و از مسئولان هم انتظار می‌رود، که از کتابخانه‌های عمومی و اداره کل کتابخانه ها، سیاست‌ها و راهکارهای اجرایی شدن ترویج و اعتلای فرهنگ مطالعه را مطالبه کنند.

وی افزود: بحث مطالعه به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در استان در حال پیگیری است و ما در تمامی سفرهای شهرستانی ازمسئولان شهرستان اعم از فرماندار، امام جمعه، شهردار، اعضای شورای اسلامی و دیگر مسئولان خواسته ایم که به مطالعه اهمیت بدهند و با حضور در کتابخانه‌های عمومی و اختصاص زمانی از اوقات فراغت خود به کتاب و مطالعه الگوی مطالعه و کتابخوانی شهرستان باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان شخصیت اصلی انقلاب همواره بر اهمیت کتابخوانی به صورت عملی و در خانواده خود تاکید دارند و از مسئولان هم انتظار است که کتاب خوان و اهل مطالعه باشند.

علی اکبر سبزیان افزود: حضور همیشگی شهرداران و رئیس شورای اسلامی شهر در جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی باعث می‌شود در خصوص تصمیات انجمن تاثیرگذار باشند و انجمن هم دستور کارهای قوی و متقن داشته باشد.

وی گفت: کتابداران استان در کتابخانه‌های عمومی کتابدارانی فعال و پرتلاش هستند، که به صورت تخصصی و با پشتکار در حال خدمت هستند و در طول سال گذشته بیش از هزار و ۶۹۵ نشست کتاب خوان با معرفی نزدیک به ده هزار کتاب را برگزار کرده اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: کمبود کتابخانه در استان یکی از مشکلات این حوزه است، به طوریکه در حال حاضر ۹ شهر در استان فاقد کتابخانه عمومی است و ۲۹ پروژه عمرانی نیمه تمام هم در استان وجود دارد.

علی اکبر سبزیان گفت: باید از ظرفیت موجود برای اعتلای فرهنگ مطالعه استفاده کنیم، تا استان خراسان رضوی را به عنوان استان دوستدار کتاب معرفی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.