رئیس سابق شورای شهر تهران با شفاف خواندن مصوبه ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان گفت: نباید با الحاق تبصره‌های زیاد به مصوبات مربوط به امور اجرایی اصل آنها را کم اثر کرد.

مصوبه ممنوعیت بکارگیری بازنسشتگان شفاف است/دلیلی ندارد که یک نفر ۱۵ سال تجربه مدیر یک بخش باشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ مهندس مهدی چمران  درگفت‌وگو با خبرنگار ما درباره مصوبه اخیر مجلس در رابطه با ممنوعیت به کارگیری گفت: اصلاح کلیات طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که به تصویب مجلس رسیده، مصوبه خوبی است چون این گونه گردش کار مدیریت نخبگان بهتر انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت بازنشسته شدن مدیرانی که به سن بازنشستگی می‌رسند، گفت: گاهی اوقات می‌بینیم یک مدیر با تجربه در پیشبرد اهداف و برنامه‌های سازمان بسیار مفید وتأثیرگذار باشد اما این امر وقتی عمومیت پیدا می‌کند، نتیجه آن نیست که قابل انتظار است.

وی با بیان این که برخی از مدیران پس از بازنشستگی همچنان در پست‌های مدیریتی مشغول به کار می‌شوند، تصریح کرد: البته این موضوع مختص الان نیست و در گذشته هم چنین می‌شد و بعضی افراد پس از بازنسشتگی در پست‌های بالای مدیریتی فعالیت می‌کردند که به هرحال این کار درستی نیست چون با این کار جا برای مدیریت جوانان باز نمی‌شود و چرخش مدیریت نخبگان در اداره امور کشور به خوبی انجام نمی‌گیرد. بنابراین باید در این زمینه قانون کاملاً شفاف و روشن باشد. البته همانطور که اشاره شد در بعضی جاها کارایی افراد در سن بازنشستگی بیشتر می‌شود .مثلاً این موضوع را در اساتید حوزه و دانشگاه به وضوح می‌بینیم از این رو نمی‌توانیم بازنشستگی را به همه امور تسری بدهیم ولی در کارهای اجرایی و اموری که نیاز به نیرو و انرژی زیادی دارد بایدمصوبه ممنوعیت بکارگیری بازنسشتگان به درستی عملیاتی شود و نباید برای آن تبصره‌های زیاد بیاورند چون ممکن است تأثیرگذاری اصل مصوبه را کم کند.

وی با تأکید براینکه بنده می‌دانم که شهردار تهران و شورای شهر مصرند که این قانون را اجرایی کنند، گفت: البته درکل کشور، جوانگرایی در استانداری‌ها به وجود می‌آید چراکه بعضی از استانداران نزدیک به ۱۶ الی ۲۰ سال است در نقاط مختلف کشور استاندارند و الان هم استاندارند بنابراین تجربه این کار را دارند ولی این تجربه را باید به دیگران منتقل بکنند. البته با تجربه‌ها هم می‌توانند با به عهده گرفتن نقش مشاور تجربه‌های خود را منتقل بکنند.. بنده هم بارها به اعضای شورای دوره پنجم گفته‌ام که حاضریم تجربیات خودمان در زمینه‌های مختلف را در اختیارتان بگذاریم. این کاری ضروری است و بایستی چنین باشد ولی دلیلی ندارد که یک شخص که ۱۵ سال تجربه مدیریت یک بخشی را داشته است را به خاطر داشتن تجربه بگویند باز به کارش ادمه بدهد.

چمران، همچنین مصوبه ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را شفاف خواند و افزود: این قانون شفافیت  لازم را دارد یعنی در آن  مشخص شده که چه کسانی بازنشسته می‌شوند یا چه افرادی چند سال بعد باید  بازنشسته شوند . البته یک مقداری بحث همترازی پست‌ها مطرح است. مثلا شهردار تهران در مصوبه دیگری همتراز با وزرا دیده شد که این مورد در این مصوبه حذف شده اما در موارد دیگر این گونه نشده است.

وی خواستار اجرای مصوبه یاد شده از سوی همه دستگاه‌ها و نهادها  شد و گفت: قطعاً اگر دستگاهی مصوبه قانونی مجلس را اجرا نکند به صورت صریح و آشکار مرتکب تخلف اداری شده است که دستگاه‌های مسؤول از جمله سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری موظفند در اسرع وقت به تخلف رسیدگی کنند چون مجلس قانونی را تصویب کند و اجرا نشود دیگر کسی برای این نهاد تره هم خورد نمی‌کند.

چمران در پاسخ به این سؤال که آیا با مصوبه یاد شده آقای افشانی قانونأ می‌تواند شهردار پایتخت باقی بماند؟ گفت: این را نمی‌دانم چون اطلاعی از پرونده ایشان ندارم. البته شنیده‌ام که ایشان بازنشسته و بازخرید شده است اما نمی‌دانم بازخریدی با این مصوبه صدق می‌کند یا خیر. بهرحال اگر  در جایی از قانون به این موضوع  تصریح شده باشد که تکلیف مشخص است در غیر این صورت   باید با درخواست استفساریه از مجلس شورای اسلامی‌موضوع را حل و فصل کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.