قدس انلاین : مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از سال 91 سهم 3 درصدی آموزش و پرورش از عوارض پرداخت نشده و بر اساس بررسی که دیوان محاسبات انجام داده بود، آموزش و پرورش تا پایان سال 95 بالغ بر 54 میلیارد تومان از شهرداری بابت 3 درصد عوراض طلب دارد.

طلب 54 میلیارد تومانی آموزش و پرورش خراسان رضوی از شهرداری مشهد

 قاسمعلی خدابنده عصر امروز در نشست خبری مشترک آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی که در اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد؛ ضمن تقدیر از رتبه‌های برتر کنکور استان گفت: افتخارآفرینی‌ها توسط افراد با ضریب هوشی بالا رخ می‌دهد که بخشی از این ضریب هوشی وراثتی و بخشی اکتسابی است و کسی که ضریب هوشی بالا دارد، باید اعتماد به‌نفس و برنامه‌ریزی دقیق نیز برای موفقیت داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: فاکتورهای بسیاری از جمله خانواده و مدرسه دست به دست یکدیگر دادند تا شاهد موفقیت دانش‌آموزان خراسانی بعد از سال‌ها دوری این استان از رتبه‌های برتر کنکور سراسری باشیم و بسیار خوشحالیم که رتبه یک، 2 و 8 کنکور تجربی و رتبه‌های یک ، 4 و 10 کنکور زبان به دانش‌آموزان خراسانی تعلق دارد.

دریافت وجه از والدین به‌صورت اجباری در زمان ثبت‌نام خلاف قانون است

وی اظهار کرد: دریافت وجه به‌صورت اجباری در موقع ثبت ‌نام از خانواده و دانش‌آموزان خلاف قانون است، هرچند که بارها گفته‌ایم که نیازمند مشارکت اولیا برای ارتقای بهبود وضعیت مدارس هستیم و اگر کمک اولیای دانش‌آموزان نباشد بسیاری از مدارس ما به‌دلیل عدم پرداخت سرانه با مشکل مواجه می‌شوند.

خدابنده ادامه داد: در روزهای ثبت‌ نام مدارس گروه‌های ارزیابی در سطح استان مدام رصد می‌کنند و در صورت مواجه با دریافت اجباری وجه در زمان ثبت نام با مدیر متخلف برخورد می‌شود، همچنین به خانواده‌ها توصیه می‌شود که نزدیک‌ترین مدرسه را برای ثبت نام فرزندان خود انتخاب کنند تا نیاز به رفت و آمد دانش‌آموز و اتلاف وقت و هزینه سرویس نباشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به مصوبه شورای اسلامی در خصوص تخصیص سهم 3 درصد از عوارض به آموزش و پرورش توضیح داد: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد 3 درصد از عوارض دریافتی در خصوص نوسازی توسط شهرداری به آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد که تاکنون مبلغی به آموزش و پرورش پرداخت نشده است.

طلب 54 میلیارد تومانی آموزش و پرورش استان از شهرداری مشهد

وی اضافه کرد: شورا و شهرداری این موضوع را پذیرفته‌اند و سازوکار اداری و قانونی آن طی شده تا در سال 97 آموزش و پرورش سهم 3 درصدی از عوارض را دریافت کند، این مبلغ از سال 91 پرداخت نشده و بر اساس بررسی دیوان محاسبات، آموزش و پرورش تا پایان سال 95 بالغ بر 54 میلیارد تومان از شهرداری بابت 3 درصد عوارض طلب دارد. 

خدابنده در خصوص تجمیع مدارس روستایی گفت: بنا است که هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نشود و اگر تجمیعی انجام شود در مدارس شبانه‌روزی یا مدارس روستا مرکز است، همچنین آموزش و پرورش هزینه سرویس مدرسه را به‌طور کامل پرداخت می‌کند تا دانش‌آموزی به‌دلیل مشکل مالی از مدرسه محروم نشود.  

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: رشته‌های بومی با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان و در هر ناحیه، منطقه و شهرستان است و برخی از رشته‌هایی که در کار و دانش تاسیس می‌شود با توجه به ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای است.

وی متذکر شد: نخستین هنرستان ایرانی اسلامی در کشور سال گذشته در مشهد و در آموزش و پرورش ناحیه 4 مشهد تاسیس شد، که در این هنرستان چهار رشته تراش سنگ‌های قیمتی، کاشی هفت رنگ، نگارگری و معماری آینه‌کاری تدریس می‌شود، همچنین  تعداد هنرجویان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بیش از 56 هزار نفر است که 34 هزار نفر از آن‌ها در شاخه کار و دانش و بقیه در شاخه فنی و حرفه‌ای هستند.

خدابنده با بیان اینکه اجرای سند 2030 بر اساس ابلاغ وزیر آموزش و پرورش از سیستم آموزشی کشور خارج شده است؛ بیان کرد: اجرای هرگونه موردی که مربوط به سند 2030 در استان باشد را تکذیب می‌کنیم و اگر موارد مصداقی وجود داشته باشد، حتما برخورد می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی یادآور شد: طی امسال 93 میلیارد تومان کمک خیرین برای ساخت مدارس در استان را داشتیم که در این خصوص مجمع خیرین و اداره نوسازی مدارس استان در کشور رتبه نخست را کسب کرد.

سرانه فضای آموزشی خراسان رضوی 4.2 درصد است

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی در کشور به طور میانگین 5.2 درصد است عنوان کرد: سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی 4.2 درصد است، که با همت خیرین و اداره نوسازی با احداث پروژه‌های جدید این شاخص امیدواریم ارتقاء یابد همچنین بیشترین تراکم دانش‌آموزی مربوط به حاشیه شهر مشهد است. 

خدابنده با بیان اینکه یک سوم مدارس در استان و کشور فرسوده است، اظهار کرد: مدارس فرسوده استان نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی دارند و همه ساله نیز اداره نوسازی استان و مجمع خیرین تعدادی از این فضاهای فرسوده را خارج می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره هوشمندسازی مدارس استان گفت: اعتقاد بر این است که به اندازه لازم برای دانش‌آموزان، مدارس هوشمند شوند و در تمام مدارس استان یک کلاس هوشمند وجود دارد، اما فرهنگ استفاده از ابزار هوشمند در کلاس درس توسط دانش‌آموزان و همکاران هنوز جدی گرفته نشده است، بنابراین از نظر تجهیزات مشکلی در هوشمندسازی نداریم اما از نظر کاربرد به‌دلیل عدم آموزش لازم همکاران و یا عدم علاقه دانش‌آموزان ممکن است با چالش‌هایی مواجه باشیم.

وی تاکید کرد: لباس فرم مدارس اجباری نیست بلکه تنها پیشنهادی و توصیه‌ای بوده و با ورود کارگروه لباس فرم آموزش و پرورش استان بر کیفیت لباس فرم و قیمت نظارت می‌شود.

خدابنده در خصوص مصوبه مجلس درباره عدم به کارگیری بازنشستگان اظهار کرد: مصوبه‌ای که در مجلس به‌تصویب رسیده بنا است استثنائاتی آورده شود و تا مراحل لازم برای تصویب و اجرای آن طی نشود، نمی‌توانیم در خصوص عدم به‌کارگیری بازنشستگان معلم اظهار نظری کنیم، اما فعلا گفته می‌شود که مصادیق آموزشی و معلمان از این قانون مستثناء هستند و وزارت آموزش و پرورش برای سقف حق‌التدریس معلمان آموزش و پرورش 14 ساعت مجوز داده است.

در ادامه نشست سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ضمن تبریک موفقیت دانش‌آموزان خراسانی در کنکور سراسری گفت: موفقیت دانش‌آموزان نخبه یک وجه شخصی برای خودشان  و یک وجه اجتماعی دارد  و استان بر اساس همین رتبه‌های کنکور قضاوت می‌شود، رتبه‌های برتر کنکور لازم است این دغدغه برای آنها زنده باشند تا نقش هویتی خود را حفظ و در کشور بمانند و خدمت کنند. 

رمضان نیری بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان در کنکور ارشد از فارغ‌التحصیلان سال93، 6 رتبه تک رقمی داشتیم و 24 رتبه دو رقمی سهم خراسان رضوی در دانشگاه فرهنگیان استان بود. 

 وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی 2 پردیس دانشگاهی و 4 واحد دانشگاهی دارد، اظهار کرد: پردیس برادران دانشگاه شهید بهشتی و پردیس خواهران دانشگاه شهید هاشمی نژاد است و جزو معدود استان‌هایی هستیم که تعداد واحدهای دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان زیاد است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه وجود 66 هیأت علمی شاخص خوبی برای دانشگاه فرهنگیان استان است؛ تصریح کرد: بهره‌مندی از 400 استاد مدعو که از ظرفیت دانشگاه فردوسی مشهد و همکاران آموزش و پرورش استفاده می‌شود، فرصت مناسبی بوده و همچنین از 16 رشته مصوب در دانشگاه فرهنگیان کشور تمام 16 رشته در خراسان رضوی از شورای گسترش آموزش عالی مجوز گرفته است.

دانشگاه فرهنگیان استان در 11 رشته تحصیلی دانشجو می‌پذیرد

 نیری تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی قطب علوم پایه در کشور محسوب می‌شود و در سال جاری برای اول مهر در اکثر رشته‌ها ورودی داریم، امسال در 11 رشته، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی، تربیت بدنی، علوم تربیتی، ادبیات فارسی، هنر و آموزش کودکان استثنائی پذیرش دانشجو داریم.

وی اضافه کرد: در پردیس خواهران 506 نفر و در مجموعه پردیس برادارن 762 نفر برای اول مهر پذیرش دانشجو انجام می‌شود، همچنین 789 نفر در کارشناسی پیوسته و 196 نفر از دانشجویان ناپیوسته از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند.

686 نفر در خراسان رضوی بر اساس ماده 28 دوره مهارت‌آموزی را می‌گذرانند

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه 4 گروه دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند؛ گفت: دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دو دسته از دانشجویان هستند و گروه ماده 28 نیز مهارت آموزانی هستند که از طریق آزمون استخدامی پذیرش شده‌اند و در سال 95، 654 نفر از این مهارت‌آموزان دوره‌های لازم را طی کرده‌اند، در سال 96 نیز 278 نفر دوره‌ها را گذرانده و وارد مدارس شدند، در سال جاری 686 مهارت‌آموز فرآیند مصاحبه را طی کرده و بعد از سیکل مهارت‌آموزی وارد مدارس می‌شوند و گروه چهارم دانشجویان ارشد هستند.

امکان ادامه تحصیل دانشجو معلمان تا بالاترین مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد

نیری تاکید کرد: دانشجویانی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند امکان ادامه تحصیل تا بالاترین مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند و دانشجویانی که وارد دانشگاه شده‌اند از همان ابتدای شروع تحصیل جزو کادر آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان همان مراکز تربیت معلم سابق هستند؛ اظهار کرد: دانشگاه‌های فرهنگیان در کل کشور و استان از همان ساختمان‌های قدیمی مراکز تربیت معلم استفاده می‌کنند، که نیاز به بازسازی و به‌روزآوری دارند، خوشبختانه سال گذشته پروژه سرای دانشجویی کوثر دانشگاه شهید هاشمی‌نژاد راه‌اندازی شد و امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم در مهرماه 98 افتتاح شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به ارتباط مناسب بین دانشگاه فرهنگیان و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها؛ متذکر شد: در حوزه ازدواج دانشجویی 58 زوج دانشجو در اردیبهشت برای دوره‌های آموزشی به ساری اعزام شدند، همچنین در مورد معرفی متقاضیان ازدواج به مرکز خشت اول در سال 97، 35 مورد تاکنون اتفاق افتاده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.