قدس آنلاین – وحید اکرمی:یکی از عکاسان پیشکسوت استان خراسان رضوی گفت:در طول سالهای کاری، چندین نفر از همکارانم را که در رسانه های مختلف مشغول بکار بوده اند بر اثر حادثه در حین تهیه گزارش تصویری از دست داده ام .

بهترین عکاسان خبری دنیا عاشق ترین ها هستند

به گزارش قدس آنلاین، "فرامرز عامل بردبار" یکی از  پیشکسوتان حرفه عکاسی در خراسان رضوی است . او متولد ۱۳۴۷ است و ازهمان سالهای ابتدایی با حرفه عکاسی آشنا شد. در دوران دبیرستان همزمان با عکاسی ، کار تئاتر را هم در پیش گرفت اما پس از خدمت سربازی و بعد از گذراندن دوره های یکساله عکاسی و فیلمسازی  در سینمای جوان مشهد به صورت جدی تری وارد گود عکاسی شد. وی پس از استخدام در روزنامه قدس تبدیل به یکی از تواناترین عکاسان خبری کشور شد. به مناسبت روز جهانی عکاسی گفتگویی با وی انجام دادیم تا بیشتر با حال و هوای عکاسی خبری آشنا شویم.

چه افرادی در عکاسی خبری موفق خواهند شد؟

 باید بگویم که عکاسی رشته ای بسیار مفرح و نشاط انگیز است و افراد با توانایی های حرفه ای کمتر هم می توانند در آن موفق باشند و پیشرفت کنند.

 اما در عکاسی خبری عشق و علاقه به این رشته خیلی مهم است. کسانی که عاشق کار عکاسی خبری نباشند به هیچ عنوان پیشرفت نخواهند کرد و به مرور زمان دچار افسردگی و دلزدگی خواهند شد. لذا پیشنهاد من این است که قبل از ورود به عکاسی خبری ابتدا به قلبتان مراجعه کنید و ببینید که آیا واقعا علاقه دارید که وارد این حرفه شوید.

به عنوان مثال پسر خودم امسال در کنکور رشته هنر، رتبه مناسبی را بدست آورد و برای تعیین رشته از من مشورت گرفت که آیا موافقم که او هم رشته عکاسی را انتخاب کند و مانند خودم عکاس شود. به پسرم گفتم که به این خاطر که پدرت عکاس است رشته تحصیلی ات را انتخاب نکن. صرفا اگر خودت عاشق عکاسی هستی انتخاب کن تا در آن موفق باشی. پیشنهاد من به همه افرادی که می خواهند وارد این رشته شوند هم همین است.

چرا عکاسی خبری جزء مشاغل سخت و پر خطر است؟

اینکه عکاسی خبری را در ردیف مشاغل سخت و زیان اور قرار داده اند به این خاطر است که به عنوان مثال در یک حادثه آتش سوزی تمام مردم از صحنه می گریزند ولی عکاس خبری باید همراه نیروهای آتش نشانی و امدادی وارد صحنه شود و از حادثه گزارش تصویری تهیه کند. در نتیجه عکاس در معرض آسیب و خطرات گوناگون است.

 تاکنون برای خودم چندین مورد پیش آمده که  مرگ را با چشمان خودم دیده ام اما به خیر  گذشته است. در طول سالهای کاری، چندین نفر از همکارانم را که در رسانه های مختلف مشغول بکار بوده اند بر اثر حادثه در حین تهیه گزارش تصویری از دست داده ام و این برای جامعه عکاسی بسیار ناراحت کننده است. برای همین است که می گویند حرفه عکاسی خبری جزء مشاغل سخت و پرخطر است.

آیا پس از بازنشستگی ، باز هم عکاسی خبری را ادامه خواهید داد؟

بله اما نه به شکل کنونی. خودم دوست دارم پس از بازنشستگی ، باز هم عکاس خبری باشم. با این تفاوت که برای خودم عکاسی کنم و اتفاقات خبری دلخواه خودم را پوشش دهم. از همان زاویه ای که می خواهم عکاسی کنم و مجبور نباشم در یک چارچوب و قواعد خاصی کار کنم تا عکس در رسانه مهر تایید بگیرد. دوست دارم عکس را از نگاه و زاویه حرفه ای خودم ثبت کنم.

یکی از مشکلاتی که عکاسان خبری با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که عموم مدیران رسانه ها، عکس های عکاس خود را با عکس های عکاسان دیگر مقایسه می کنند و انتظار دارند عکاس آنها هم از تمام زوایایی که دیگر عکاسان عکس گرفته اند، عکاسی کرده باشد.

 در صورتیکه نگاه مدیران رسانه ها به عکس باید به گونه ای باشد که به مولفه ها و جزئیات عکس توجه کنند و ببینند که عکس عکاسشان تا چه میزان پیام و حرف خبر مورد نظر را می رساند. نه اینکه انتظار داشته باشند که عکاسشان مانند عکاسان دیگر عکس گرفته باشد.

 به عنوان مثال مرحوم عباس عطار می گفت که یکی از مهمترین دلایل موفقیت من در رشته عکاسی خبری اینست که به هیچ عنوان دید و زاویه دیگر عکاسان را در عکس های خودم ملاک قرار ندادم. بلکه از زاویه هنری و حرفه ای که خودم می پسندیدم عکس هایم را ثبت می کردم و رسانه ام نیز مرا حمایت می کرد. مرحوم عطار جزء ۴ یا ۵ عکاس خبری برتر دنیا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.