۵۰ طرح برتر هنرمندان ویژه پوشاک با محوریت عاشورا در معرض دید تولیدکنندگان قرار گرفت تا برای مراسم محرم و اربعین امسال در چرخه تولید قرار گیرد.

۵۰ طرح برتر هنرمندان نقش پوشاک عاشورایی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، برنامه رونمایی از آثار طراحی شده برای تولید لباس عاشورایی با حضور طراحان و تولیدکنندگان پوشاک برگزار شد.
این مراسم با محوریت لباس ویژه محرم برگزار شد که طی آن یک گروه طراح با الهام‌گیری از مفاهیم بلند اشعار عاشورایی طرح‌هایی با محور عاشورا خلق کردند و ۵۰ طرح برتر به تولیدکنندگان پوشاک کشور عرضه و مقرر شد هر تولیدکننده‌ای بالاترین تعداد تولید را برای هر طرح پیشنهاد کند، آن طرح به وی اختصاص یابد.
منصور تیرگر رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک در این مراسم با یادآوری اینکه به ابتکار کارگروه ساماندهی مد و لباس چرخه جدیدی در حوزه لباس جامعه با محوریت محرم ایجاد شده است، افزود: برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی در دو دوره گذشته تاثیرگذار بود و از آنجایی که گردش پوشاک در محرم بالاست تقاضا برای لباس عاشورایی افزایش یافته است.
وی برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی را فرصتی برای توسعه پوشاک اسلامی عنوان کرد و یادآورشد که لباس نمایانگر هویت و فرهنگ ما است و می‌توانیم مفاهیم را به وسیله آن منتقل کنیم، البته باید اهمیت لباس عاشورایی را حفظ و کار ضعیف به بازار ارائه نکنیم.
تیرگر همچنین به وعده حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس برای ارائه طرح‌های برتر لباس عاشورایی در نمایشگاه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت : بنا داریم فروشگاه‌های مجازی لباس را ترغیب کنیم لباس‌های عاشورایی با طراحی داخلی را به فروش بگذارند.
وی افزود: غرفه ویژه عرضه لباس عاشورایی نیز در نمایشگاه هفته پایانی شهریور در بوستان گفت‌وگو به داوطلبان اختصاص داده می‌شود.
به گزارش ایرنا، مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز مباحث فرهنگی و تجاری‌سازی را از خلاهای مربوط به تولید لباس عاشورایی دانست و گفت: در لباس‌های عاشورایی موجود در بازار نمادها و فرهنگ عاشورایی استفاده نمی‌شود.
وی همچنین یادآورشد: موضوع عاشورا در حوزه هایی همچون ادبیات، گرافیک، معماری و هنر ایران تاثیر داشته است، بنابراین باید مسائل مرتبط با این بحث به صورت استارت‌آپ‌های میان‌رشته‌ای برگزار و گرایش‌های مختلف هنری را درگیر موضوع محرم کرد.

برندهای پوشاک ایران وارد رویداد عاشورا شوند
افتخاری خواستار حضور قوی برندهای پوشاک ایرانی در رویداد عاشورا شد و گفت: باید مجموعه‌های پوشاک در این حوزه تولید و عرضه شود.
حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز به جوسازی‌های رسانه‌های معاند علیه نمایشگاه لباس عاشورایی و برنامه‌های رسانه‌ای که با محور لباس عاشورایی تولید شده اشاره کرد و افزود: امام خمینی (ره) فرمودند وقتی دشمنان چیزی را هدف قرار دادند بدانید که درست کار کرده‌اید. ما طی دو سال گذشته تلاش کردیم مبانی فکری لباس عاشورایی را تدوین کنیم، نواقص را دیدیم و البته قدر مسلم امسال هم بدون نقص نخواهیم بود اما آنچه به اثبات رسید جای خالی توجه به مساله لباس عاشورایی بود.
وی با یادآوری اینکه اگر ما کاری نکنیم دشمنان خوراک نامناسب که حتی مخالف مبانی فکری ماست را تهیه و عرضه خواهندکرد، گفت: لباس انتقال دهنده مفاهیم بوده و آنچه اکنون در جامعه در این باره رخ داده حائز اهمیت است. در گذشته نیز لباس انتقال مفهوم می‌کرده اما تا این حد که اکنون دشمن داریم، در گذشته نداشته‌ایم.
قبادی به افزایش تنوع و تکثیر مورد مطالبه جوانان در حوزه‌های مختلف از جمله لباس اشاره کرد و توضیح داد: حضور ما در رویدادهای مهم آئینی نیاز به یک عنصر مهم یعنی لباس دارد و ما هر قدر به مفهوم رویداد تاریخی آشناتر باشیم می‌توان محصولی که بهتر مفهوم آن رویداد را منتقل کند، تولید کنیم.
وی همچنین به گزارش کوتاهی که سال گذشته از لباس‌های مورد استفاده در محرم که نمادهای غیر اسلامی و حتی شیطان پرستی در آنها به کار رفته بود اشاره کرد و ادامه داد: حتی جوانان نمی‌دانستند لباسی که بر تن دارند مخالف فرهنگ و مفهوم عاشورا و مروج موضوعی خلاف محرم است. بعد از پخش این گزارش رسانه‌های معاند شروع به تمسخر فعالیت‌ها کردند و این نشان می‌دهد که ما راه را درست می‌رویم و باید در این زمینه بیشتر فعال باشیم.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس یادآورشدادامه داد: با مفهوم‌برداری از دو کتاب شعر عاشورایی، کارگاهی برای طراحی لباس عاشورایی برگزار و ۵۰ اثر در این کارگاه تولید شد. اکنون این آثار در معرض دید تولیدکنندگان قرار داده می‌شود و هر تولیدکننده‌ای که بیشترین تعداد تولید این آثار را پیشنهاد کند می‌تواند رایگان طراحی های یادشده را دریافت کند. این طرح‌ها محدود به لباس نیست و روسری، کوله‌پشتی(برای حضور در مراسم اربعین)، کلاه، تی‌شرت، پلوشرت را نیز در بر می‌گیرد.
وی همچنین به اهمیت مساله تولید پارچه‌ لباس عاشورایی اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم در این عرصه ورود کنیم طراحان نیز نقش خود را بر اثر هنری پارچه خواهندافزود.
به گزارش ایرنا، در این مراسم ۵۰ طرح تولید شده در کارگاه طراحی لباس عاشورایی برای تولیدکنندگان عرضه شد و هر تولیدکننده‌ای طرح مورد درخواست خود را با توجه به میزان مورد نظر مطرح می‌کرد و در نهایت هر تولید کننده‌ای که بالاترین تعداد تولید را اعلام می‌کرد، می‌توانست از طرح استفاده کند.
از جمله این طرح‌ها طرحی با استفاه از پر سفید رنگ بر زمینه مشکی بود که می‌شد آن را بر روی لباس، روسری و کوله‌پشتی اربعین چاپ کرد. کنار هم قرار دادن پرهای سفید در زمینه مشکی به خوبی و وضوع تصویری سخت و نرم از عاشورا را مجسم می‌کرد که بدون هیچ کلامی می‌شد هر دو مفهوم را با درک کاملی از اینکه این طرح مناسب محرم است مشاهده کرد.
از دیگر طرح‌های فاخر ارائه شده در این مجموعه طرح پری به شکل قلم بود که جوهر آن آغشته به خون بود و حرف «ح» بر روی پر قرار داده شده بود که نمادی از بی‌سر بودن امام حسین(ع) در سوره یاسین است و از شعر «به نام نامی سر؛ بسمه تعالی سر» اقتباس شده بود.
تی‌شرتی با تصویر عاشورایی‌ام، کلاهی با چاپی زیبا از واژه «وقف محرم»، شعرهای پریشان محرم با تصویری واضح از پریشانی و استفاده بسیار جالب از نمادهای محرم که پیشتر روی لباس مورد استفاده قرار نگرفته بود از طرح های ارائه شده در این مجموعه بود.


منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.