معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به تحلیل واقعه غدیر خم با توجه به ساحت‌های تربیتی سند تحول پرداخت.

تحلیل واقعه غدیرخم بر اساس ساحت‌های تربیتی/ ضرورت حضور دانش‌آموزان در کلاس غدیرخم

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، واقعه غدیرخم را در قالب ساحت‌های ششگانه سند تحول و مبانی پنجگانه تربیت تشریح و تبیین کرد و گفت: مربیان و متربیان در مدرسه صالح در مسیر قرب الی الله، برای حرکت به سوی مقام عبودیت و کسب جایگاه خلیفة الهی تربیت می شوند. 

وی ادامه داد: آنان باید دعوت خدا و پیامبر(ص) را به جهت درک مراتب حیات طیبه اجابت کنند. به طوری که نخست برای تجلی ارزش‌های الهی در وجود خودشان اقدام کرده و سپس برای محقق ساختن آنها در دیگران و شکل‌گیری و اعتلای جامعه صالح بکوشند که در معرفت شناختی و ارزش شناختی آمده در مبانی سند از همین فرمول استفاده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی افزود: آنان باید تربیت را از خود به غیر آغاز کنند و لذا مربیان و متربیان با قبول ولایت انسان کامل-پیشوایان و اولیای الهی که پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) مصداق اکمل و اتم آنان هستند، این مسیر دشوار را  با مربیان حقیقی معصوم و رهبران آدم شناس برخود هموار کنند. بنابراین تولای اولیای الهی (دوستی و پذیرش ولایت و سرپرستی آنان) و تأسی به ایشان در پیروی عملی این مسیر پر فراز و نشیب آن منتخبانی که تحت عنوان اسوه‌های حسنه الهی معرفی شده اند در همه ابعاد و شئون زندگی پرگردنه و با خطر را برای پویندگان کمال و طالبان قرب الهی حامی می سازد، و هم چنین وصول به مراتب حیات طیبه را در همه ابعاد فردی و اجتماعی برای مربیان و متربیان  در پی می آورد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برای تحقق حیات طیبه، دانش‌آموزان نیاز مبرم دارند که با شناخت دشمنان خدا (طاغوت) و موانع راه خدا (الذین یصدون عن سبیل الله)، با آنها دشمنی ورزیده (تبرّا) و با مبارزه خالصانه با همه دشمنان راه خدا (جهاد فی سبیل الله) سعی و تلاش داشته تا موانع را به منابع مبدل کنند که دشمنان خدا در واقع دشمنان کمال انسان و سعادت حقیقی که امروز با ریختن خون زنان و کودکان در مدارس و منازل به زندگی ننگین و نفرت بار خود ادامه می‌دهند راه مبارزه را در پیش بگیرند و آن را عزت دار بیابند نه اینکه فریب زرق و برق دنیای آنان را بخورند و منفعل شوند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: یکی از بزرگترین پیام‌های غدیر خم عزت و استقلال در مقابل ظالمان است؛ تربیت دانش‌آموزان بدون اعتقاد به واقعه غدیر خم جهت حرکت آگاهانه و اختیاری به سوی قرب الی الله و تحقق مراتب حیات طیبه در ابعاد فراگیر و همه جانبه نگر آن یک خواب و خیال است.

وی ادامه داد: جهانِ هستی مجموعه‌ای است به هم پیوسته از واقعیت‌های بس گوناگون که شناخت آن بدون نصب امام معصوم بعد از رسول خاتم(ص) مستحیل است،  زیرا خودشناسی و محیط شناختی مملو از پندارها و ذهنیات باطل، را برای بشر به ارمغان خواهد آورد که در جهان امروز شاهد ویرانی‌ها و آثار مخرب و منفور آن هستیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی افزود: هر چیز و مخلوقی همان طور که هست، معرفی نمی‌شود به همین سبب هستی شناسی با همه خصوصیات واقعی‌اش و با همه ابعاد مختلف و پیوستگی‌ها و وابستگی‌هایش در مدارس آموزش داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز مربیان و متربیان با فاجعه معرفی وجود انسان به بلای سرگردانی در مدرسه دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: تعریف حقیقی انسان با دو جنبه مادی و غیرمادی توأمان بوده که هم جسم و کالبد دارد و هم روح و روان که سلطان محسوب می‌شود اما انسان در برخی متون درسی از دو حقیقت بیگانه ترکیب شده که محصول دشمنی با واقعه غدیر و رهبران معصوم آن بوده است. 

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: به رغم تفاوت‌های اساسی میان جان و جسم، ارتباط وثیقی میان آن دو برقرار است و به شکلی متقابل از هم تأثیر می پذیرند. در حقیقت بدن و روح مراتب یک وجود شخصی واحد و متصل به هم هستند و این دو وجه، و دو جنبه وجود انسان،  بر هم تأثیر و تأثر مداوم و متقابل دارند، البته این معرفت در اختیار مفسران و برگزیدگان حقیقی وحی است که دیگران از آن بهره‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه جهان هستی به صورت حقیقی برای دانش آموزان در صورتی قابل شناسایی است که شناخت آن را از معصومین درک و دریافت کرده باشد، افزود: علمی که امروز در مدارس جهان در حال تدریس است، سبب شده است که  شناخت ابعاد و مراتب مختلف هستی و پدیده‌های آفاقی و انفسی در قرآن را از آنان محروم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی توضیح داد: ادبیات آسمانی و ملکوتی علم را مبدل به فرهنگ ناسوتی کرده‌اند به دلیل آنکه ثمره و خروجی علم رایج در مراکز آموزشی، انکار زمینه انتخابگری و مسئولیت و کرامت آدمی بوده که این ادعا را می‌توانیم در سبک زندگی آنها با چرخشی که پدید آورده شاهد باشیم و آن عبارت است از مقام سجود فرشتگان در برابر او که همه هستی را در خدمت او در می آورند، به سجود ایشان در برابر شیطان و نفس اماره غداره که شیطان او را به خدمت خویش می کشاند و برابر آیات وحی او را به بردگی می برد.

وی اضافه کرد: ارزش‌ها (به لحاظ چیستی) از سنخ مفاهیم و گزاره هایی اعتباری هستند، به طوری که دانش‌آموزان به نوعی در مقام عمل به آنها ملتزم و پای بند باید باشند و بر اساس مفاد آنها در مدرسه اقدام و رفتار می‌کنند ، اما باید دانست که این اعتبارات، در مقام ارزشگذاری تنها در ارتباط با مراسم معرفی مدیرمعصوم در غدیر خم برای جامعه بشری حقیقی قابل اعتنا و طرح هستند و در غیر این صورت، از خود وجود مستقلی نداشته و ندارند. 

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌ و پرورش توضیح داد: به بیان دیگر بایدها و نبایدهای ارزشی بیانگر رابطه ضروری خاصی برحسب علّیّت و سببیّت، بین عمل اختیاری دانش‌آموز و نتیجه مترتب بر آن وجود است؛ در واقع، پشتوانه اعتبار مفاهیم ارزشی و مقدم و مسلط بر آن، واقعیتی است که خود در زمره مفاهیم ارزشی نمی‌تواند باشد، اما ثبات و ارزش فعالیت‌های آموزشی به آن بستگی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنابراین اگر مفاهیم و گزاره‌های ارزشی، بدون پشتوانه واقعیات عینی و حقیقی، تعیین و ارائه شوند صرفاً اعتباراتی خواهند بود زیرا احساسات، عواطف، سلیقه‌ها، امیال و خواهش‌های افراد، مستندات ثبات و عینیت خارجی را ندارند و لذا به لحاظ منطقی نمی‌توان بر آنها احکام و آثاری مترتب نمود چراکه تحقق ارزش های حقیقی برای مربیان و متربیان در مقام عمل مستلزم واقعیت یافتن نوعی کمال وجودی (تکامل) در دانش آموزان  است که عبارت است از آثار و نتایج واقعی اعمال اختیاری متربیان در افکار و رفتارشان و هم چنین واکنش آنان نسبت به دیگران، همان طور که واقعیت یافتن ضد ارزش‌ها نیز در زندگی آنان سقوط و انحطاط از مقام شایسته انسان را برای آن‌ها و دیگران به بار می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی گفت: بنابراین در واقعه غدیر خم ارزشگذاری از منظر اسلامی و ارزش‌های مبتنی بر واقعیت‌های ثابت وجود آدمی که از ویژگی‌های اساسی و محوری آفرینش انسان بوده که از آن به فطرت و طبیعت نیز یاد می‌شود، برای آموزش مربیان و متربیان رقم خورده است لذا دانش‌آموزان با حضور در کلاس غدیرخم به کمال و سعادت حقیقی که تکامل واقعی آنان و اشتداد وجودی‌شان را در بردارد، صعود می کنند؛ و الا عمل اختیاری کمال آفرین با سلیقه‌های نسبی گرا یا خیالی و اعتباری محض همین می‌شود که علم بشر برای کودک کشی افتخار و قدرت می‌شود.

وی افزود: دین حق برای مربیان و متربیان زمانی از جعبه خیالات خارج می‌شود که مجموعه ای از اعتقادات و قوانین و ارزش‌های متناسب با زندگی دانش‌آموزان از سوی خدای حکیم برای راهنمایی آنان به سوی کمال شایسته ایشان توسط پیامبران الهی مانند واقعه غدیر خم فرو فرستاده شده باشد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: در شرایع ابراهیمی باور به خداوند یگانه، معاد و نبوت، هسته اعتقادی مشترک بوده؛همچنان که مرتبه‌ای از لزوم عبادت و اطاعت خداوند، رعایت تقوای الهی و پاسداشت اصول و ارزش‌های اخلاقی و انسانی نیز در همه آنها مورد تأکید بوده که پیروان این شرایع آسمانی برای رسیدن به سعادت حقیقی و کمال، لابد از درک و دریافت معارف اسلام ناب محمدی هستند.

وی اضافه کرد: صفات جهانی بودن و جاودانگی از آن دینی است که  توسط جبرئیل امین بر قلب مطهر پیامبر مهربانی‌ها نازل شده باشد. زیرا فطرت پاک آدمی و احکام عقل سلیم و آفرینش هستی و شکوفایی فطرت پاک آدمی را در خود ذخیره کرده است که اگر دانش‌آموزان به اصول اخلاقی دین اسلام و قوانین کلی زندگی آدمی در مورد حقایق اعتقادی اسلام ناب که اعتبار و صحت آن به وقت و مخاطب معینی محدود نیست آموزش داده شوند، دیگر نه فرار نسل‌ها و مغزها مربیان و متربیان را نظاره گر نخواهیم بود و نه فرار از وجدان‌ها یا همان فطرت با طهارت که در روابط شهروندی امروز چه آسیب‌های آزار دهنده‌ای را به مردم تحمیل می‌کند، به جهت آنکه علم حقیقی از دین حقیقی و سرشت پاک نهاد مربیان و متربیان در مدرسه صالح و جامعه صالح قابل تفکیک نبوده و نخواهد بود و تا به این پیوستگی و همبستگی دین تکمیل شده در غدیر خم آراسته نشویم، مشکلی حل نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.