پسته از جمله محصولات کشاورزی راهبردی کشورمان است؛ راهبردی از این بابت که سهم عمده‌ای در ارز آوری صادرات غیر نفتی ایران دارد و خیلی از مردم دنیا پسته را با نام ایران می‌شناسند.

کاهش برداشت پسته خنده را از لب باغداران ربود

با این وجود هر اتفاقی در حیطه این محصول بیفتد می‌تواند تأثیر مستقیم در میزان صادرات غیر نفتی کشور داشته باشد. امسال از جمله سال‌هایی است که قطعاً کاهش قابل ملاحظه محصول پسته ارز آوری کمتری در حوزه صادرات غیر نفتی ایران خواهد داشت. مه ولات به عنوان قطب تولید پسته خراسان شرایطی به مراتب نگران کننده‌تر از سال‌های گذشته در بحث میزان تولید این محصول راهبردی دارد؛ به گونه‌ای که برخی از کارشناسان افت بیش از ۷۰ درصد برداشت پسته امسال در این شهرستان را اعلام کرده‌اند! واقعیت هم چیزی جز این نیست. کافی است گشتی در باغات و بازار شهر فیض آباد به عنوان مرکز شهرستان بزنی تا همه چیز برایت معلوم شود. باغاتی که محصولی ندارند و بازاری که سالیان گذشته در این روزها شلوغ‌ترین زمانش را تجربه می‌کرد و امسال اگر بگوییم سوت و کور است، اغراقی نیست!

 کاهش ۸۰ درصدی برداشت!

حسنعلی آخوندی به عنوان کشاورزی که به قول خودش ۶۰ سال است در این حرفه فعالیت دارد و سال‌های ۷۹ و ۸۰ با برداشت ۴۸ تن پسته در یک هکتار به عنوان کشاورز نمونه استان انتخاب شده است، در خصوص دلایل افت قابل توجه محصول پسته مه ولات می‌گوید: یکی از دلایل عمده کاهش محصول پسته افت زیاد آب چاه‌های کشاورزی است که ضربه بزرگی به تولید پسته این شهرستان وارد کرده است. افت سطح آب زیر زمینی موجب شده تا آبی که به ریشه‌های درختان می‌رسد کمتر و کمتر شود و به مرور زمان تأثیرگذاری زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به این موضوع که افت محصول پسته برای دومین سال متوالی در مه ولات اتفاق افتاده است، گفت:عواملی از جمله خشکسالی و تغییرات آب و هوایی کاهش حدود ۸۰ درصدی محصول پسته را در پی داشته است. ضمن اینکه نباید از کوتاه شدن زمان گرده افشانی درختان پسته در بهار امسال نیز غافل ماند؛ چرا که در برخی از باغات درختانی وجود دارند که محصول خیلی زیادی دارند و در نزدیکی همان درختان درختانی هستند که یک خوشه هم ندارند.

آخوندی همچنین می‌افزاید: درختان پسته با شرایطی که امسال دارند و میزان جوانه‌هایی که اکنون روی شاخه‌ها وجود دارد و سال آینده به خوشه تبدیل خواهند شد در صورتی اینکه مشکلی پیش نیاید و البته بارندگی‌های خوبی هم در فصل سرما داشته باشیم و باغات سیراب شوند، می‌توانیم به محصول سال بعد امیدوار باشیم.

 مشکل اصلی مشخص نیست

حسن فاضلی یکی دیگر از کشاورزان شهرستان مه ولات درباره آنچه برای محصول پسته امسال اتفاق افتاده است، به خبرنگار ما گفت: آنچه در مورد این مسئله می‌توان عنوان کرد، این است که معضل اصلی نامشخص است؛ چرا که اگر شما از ۵ پنج نفر که کارشناس و زبده کار کشاورزی هستند در مورد دلایل این جریان بپرسید، قطعاً دو نظر همسو نخواهید یافت.   وی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که عنوان می‌شود، این است که گرمایی که در فروردین امسال واقع شد و بعد از آن هوا کاهش دما داشت، موجب شده که

جوانه هایی که تولید خوشه می‌کنند، از بین بروند و امسال محصول خوبی نداشته باشیم. اما با این تفاسیر باز هم نمی‌توانم با قاطعیت این جریان را دخیل بدانم؛ چرا که در یک باغ هستند درختانی که در بین درختان بدون محصول محصول خوبی دارند. فاضلی اظهار داشت: به عنوان یک کشاورز باید بگویم استفاده بی رویه از سموم در سال‌های گذشته برای دفع آفات نیز تأثیر زیادی داشته است و امسال که همه کشاورزان سم کمتری استفاده کردند، هم درختان جوانه‌های بیشتر دارند و هم آفت کمتری وجود داشت، اما باز هم تأکید می‌کنم هیچ کس متوجه نشده است مشکل اصلی کجاست.

 ۴ عامل اصلی کاهش محصول پسته

مهندس مهدی ذوالفقاری به عنوان یکی از کارشناسانی که حوزه فعالیتش مرتبط با پسته است، از دیدگاه کارشناسانه چهار عامل را دخیل در بحث افت محصول پسته شهرستان مه ولات می‌داند. او در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: به نظر من چند عامل موجب شده تا این شرایط برای پسته مه ولات رقم بخورد. اولین آن مربوط به خشکسالی می‌شود که ۴۰ درصد از عوامل را شامل می‌شود که متأسفانه هر سال شرایطش برای مه ولات سخت‌تر می‌شود و موجب شده تا پیشروی کویر را شاهد باشیم. مورد بعدی طغیان آفت پسیل در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ است که موجب شده بود کشاورزان دائم مشغول سم‌زنی و دفع این آفت باشند، آفت پسیل در صورتی که در فاصله خرداد تا شهریور مهار نشود، جوانه زایشی سال بعد را از بین می‌برد و محصول افت می‌کند. پسیل ۲۰ درصد در افت محصول امسال دخالت داشته است. مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و پنبه کاران مه ولات در ادامه می‌افزاید: یکی دیگر از عوامل که اعتقاد دارم ۳۰ درصد افت محصول را موجب شده است، این است که غیر همخوانی میزان سطح زیر کشت با میزان آبی که کشاورز در اختیار دارد، مقدار زیاد سطح زیر کشت باغات و کم شدن تدریجی آب این موضوع را در پی داشته که من به عنوان یک کارشناس به جرئت می‌توانم عنوان کنم که ۹۰ درصد باغداران باید میزان باغی که دارند را به نصف یا حتی بیشتر کاهش دهند تا در کنار تغذیه خوب آبیاری خوب و به موقعی هم داشته باشند.

۱۰ درصد باقیمانده هم مرتبط به کارشناسی‌های غلطی است که برخی‌ها متأسفانه انجام می‌دهند و موجب شده تا افت محصول اتفاق بیفتد. من می‌توانم به جرئت بگویم در همین شرایط بد به تعداد انگشتان دست هستند کشاورزانی که کار کارشناسی درست انجام داده‌اند و محصولی فوق تصور دارند. برای مثال کشاورزی داریم که در حال حاضر از ۱۰ هکتار باغی که دارد، درآمدی افزون بر ۶ میلیارد تومان دارد. پس می‌شود با کار کارشناسی درست و اصولی به نتیجه مطلوب رسید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.