ایرانی ها در تجارت با افغانستان باید سهم بیشتری از سرمایه گذاری در این کشور را از آن خود کنند.

نشست مشترک "فرصت های سرمایه گذاری در ایران و افغانستان" در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اتحادیه تاجران جوان در هرات افغانستان در نشست مشترک "فرصت نشست مشترک های سرمایه گذاری در ایران و افغانستان" در مشهد گفت: با توجه به شرایط مطلوب اقتصادی در افغانستان و  ظرفیت های فراوان سرمایه گذاری در بخشهای صنعت و زراعت، امروز از دورترین کشورهای جهان در این کشور سرمایه گذاری کرده اند زیرا بازار افغانستان نوپا و دولت افغانستان نیز حمایت های ویژه برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است.

محمد زبیر رحیمی افزود: امروز سرمایه گذاران ایرانی یا در هرات نمایندگی فروش کالا دارند یا در شهرک صنعتی هرات به تولید مشغول هستند با این وجود ایرانی ها در تجارت با افغانستان باید در رده بالاتر قرار گیرند و سهم بیشتری از سرمایه گذاری در این کشور را از آن خود کنند. وی گفت: سرمایه گذاری و تجارت صاحبان واحدهای تولیدی و تجار ایران در هرات ۱۰۰ درصد ارزش افزوده برای آنان دارد.

رئیس اتحادیه تاجران جوان در هرات با اشاره به لغو نمایشگاه کالای ایرانی در هرات که قرار بود چند روز قبل برپا شود، اظهار داشت: از تاجران ایرانی انتظار می رود حضور فعال و مشارکت گسترده در برگزاری نمایشگاه های کالا در هرات، مزار شریف و کابل داشته باشند و همچنین از نمایشگاه اتحادیه تاجران جوان در هرات که قرار است برگزار شود، حمایت کنند.

عضو هیات مدیره تجار جوان هرات نیز در این نشست گفت: انتظار می رود ایران در حوزه سرمایه گذاری در افغانستان در رده اول قرار داشته باشد اما اینک هند و پاکستان سهم بیشتری از سرمایه گذاری در افغانستان را دارند.

احمد فرات سلام افزود: امسال کشور ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان شد و توانست به این جایگاه که قبلا متعلق به پاکستان بود، دست پیدا کند.

این تاجر افغانستانی درباره ممنوعیت واردات چهار قلم کالا از ایران به افغانستان از طریق گمرک فراه گفت: گمرک فراه دچار فساد اداری شده و مشکلات ناامنی نیز بر فعالیت این گمرک اثر گذاشته از این رو دولت افغانستان برای مدت معینی واردات کالا از این گمرک را ممنوع کرده است و صاحبان این کالاها می توانند آنها را از گمرک نیمروز و هرات وارد افغانستان کنند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دولت افغانستان طی بخشنامه ای واردات چهار قلم کالا شامل مشتقات نفتی، کاشی و سرامیک، سیمان و آهن آلات از ایران را ممنوع کرده در حالی که کشور افغانستان به این کالاها نیاز دارد. فیروز ابراهیمی افزود: به نظر می رسد افرادی که تصمیم به ممنوعیت واردات این کالاها به افغانستان را گرفته اند، با اجحاف درباره وضع اقتصادی فعلی ایران، درصدد آسیب رساندن به این کشور برآمده اند اما انتظار می رود در این شرایط افغانستان همراهی بیشتری با سرمایه گذاران و صادرکنندگان ایرانی داشته باشد.

اتحادیه تاجران جوان در هرات چهار سال قبل به همت فعالان جوان اقتصادی در هرات افغانستان شکل گرفت و اعضای این اتحادیه علاوه بر فعالیت های اقتصادی، فعالیتهای خیراندیشانه برای کمک به جوانان فقیر و خانواده های نیازمند نیز انجام می دهد.

طی تفاهم نامه ای که بین اتحادیه تاجران جوان در هرات و خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در اردیبهشت امسال منعقد شد، همایش و نشست های رسمی برای فعالان اقتصادی دو طرف برگزار و ارتباط بین سرمایه گذاران ایرانی با جوانان عضو این اتحادیه برقرار شد.

منبع:صدا و سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.