دکتر «احمد الصحاف»، رئیس جدید پارلمان عراق را فردی مستعد و توانمند دانست که مشکلات عراق را با جدیت پیگیری و روابط این کشور با همسایگان خود به ویژه جمهوری اسلامی ایران را تقویت خواهد کرد.

روابط عمیق و برادرانه عراق با ایران حفظ و تقویت خواهد شد

دکتر «احمد الصحاف» کارشناس مسائل عراق و استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه بغداد در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین با اشاره به انتخاب «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس پارلمان عراق و معیارهای این انتخاب گفت: سه معیار و شاخص اصلی وجود دارد که پارلمان عراق براساس آن رئیس خود را انتخاب می کند؛ اولین معیار فراکسیون بزرگتری است که نامزد خود را برای تصدی این پست معرفی می کند، دوم باید درخصوص فرد معرفی شده توافق ملی وجود داشته باشد و سومین معیار این است که در عرصه بین المللی و منطقه ای نیز فرد معرفی شده مورد قبول طرف ها باشد.

وی افزود: به نظر من و همانطور که نمایندگان پارلمان عراق تایید کردند، این سه معیار در «محمد الحلبوسی» که استاندار سابق استان الانبار و نماینده کنونی ائتلاف «تصمیم ملی» است وجود دارد و او از مقبولیت ملی برخوردار است. او به دنبال آن است که در پارلمان جدید، مشکلات و پرونده های عراق را با جدیت پیگیری کند.

این کارشناس مسائل عراق در مورد پیش بینی روند سیاسی عراق و انتخاب نخست وزیر این کشور پس از مشخص شدن رئیس پارلمان گفت: انتخاب نخست وزیر اندکی با انتخاب رئیس پارلمان متفاوت است، اما بی‌تردید نخست وزیر نیز باید تمام معیارهای مطرح شده برای رئیس پارلمان به ویژه مقبولیت در عرصه منطقه ای و بین المللی را دارا باشد تا بتواند منافع خارجی عراق را تامین کند.

الصحاف اضافه کرد: روند ائتلاف ها برای تعیین نخست وزیر تا این لحظه به گونه ای است که هنوز نمی توان به طور قطعی گفت چه کسی نخست وزیر خواهد شد، گرچه برخی منابع به اسامی خاصی اشاره می کنند، ولی آنچه مشخص است این است که شخص نخست وزیر باید از طرف تمام تشکل ها مورد قبول باشد و هرچه میزان مقبولیت وی بیشتر باشد، عراق در دوره جدید باثبات‌تر و امن‌تر خواهد بود. به نظر من این ائتلاف بزرگتر نیست که به طور نهایی شخص نخست وزیر را تعیین می کند، بلکه توافق ملی تاثیرگذارترین عامل در تحقق این مهم است، چرا که دولت آتی مسئولیت سنگینی برعهده دارد و نیازمند فردی محبوب و توانمند است.

وی در رابطه با روابط عراق با همسایگان خود به ویژه جمهوری اسلامی ایران، باتوجه به انتخاب رئیس پارلمان و نخست وزیر جدید در دوره آتی گفت: امروز هیچ یک از انتخاب ها در عراق بی ارتباط با منافع خارجی آن نیست و میان آن ارتباط عمیق سیاسی و استراتژیک وجود دارد. امیدواریم که در دوره جدید، عراق با حضور پررنگ تر در منطقه و عرصه بین الملل، گذرگاهی برای تامین منافع خود و متحدان و عامل توازن باشد، نه عرصه رقابت‌ها و اختلافات سیاسی.

این کارشناس مسائل عراق افزود: ایران یکی از تاثیرگذارترین همسایگان عراق در منطقه است و تحولات دو کشور بر یکدیگر تاثیر بسزایی دارد. همانطور که در گذشته میان بغداد و تهران روابط عمیق و برادرانه ای براساس منافع ملی و متقابل وجود داشت، در دوره جدید نیز این روابط حفظ و تقویت خواهد شد و پیوند ناگسستنی دو ملت نیز ادامه خواهد یافت.

الصحاف در پاسخ به این سوال که الویت های پارلمان عراق در دوره جدید چیست گفت: در عرصه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی امروز عراق، سه اولویت وجود دارد که اولین آن فعالسازی نقش نظارتی پارلمان و تایید پاکدستی شخصیت هایی است که در دولت آتی سمت خواهند داشت. اولویت دوم قانونگذاری و اتمام قوانین نیمه تمامی است که برای خدمت به مردم عراق و اعتلای این کشور وضع شده است.

وی ادامه داد: اولویت سوم این است که نمایندگان پارلمان باید دستاوردهای گذشته را حفظ کنند و گروه های مختلف برای ایجاد توازن و ثبات در کشور بایکدیگر همکاری کامل داشته باشند، چراکه آنها نماینده تمام مردم عراق هستند و این مردم به تصمیمات و تلاش های آنها چشم دوخته اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ضرورت آغاز عملیات بازسازی عراق و نقش پارلمان در آن، گفت: پارلمان جدید از طریق قانونگذاری های دقیق و توزیع مناسب درآمد حاصل از نفت و گاز می تواند و باید در بازسازی عراق پس از آزادسازی از سیطره تروریست های داعش سهیم باشد و نقش خود را در به ثبات رساندن اوضاع اجتماعی و اقتصادی ایفا کند.

الصحاف در پایان تأکید که عراق در مرحله کنونی به یک دولت و پارلمان قوی و توانمند نیاز دارد که بتواند تمام مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را یکی پس از دیگری حل و اتحاد را میان تمام اقشار عراق اعم از سنی و شیعه و کُرد و عرب حفظ و تقویت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.