مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: افزون بر ۲۰۰ هزار برگ سند از هشت سال دوران دفاع مقدس که عمدتا سندهای اداری و عملیاتی هستند در این بنیاد نگهداری می شود.

۲۰۰ هزار سند اداری جنگ در خراسان رضوی موجود است

به گزارش قدس آنلاین، سرتیپ دوم پاسدار احمد نجاتی به مناسبت هفته دفاع مقدس افزود: این موارد شامل سندهای ساده اداری از جمله برگه اعزام و درخواستهای جاری و تدارکاتی جبهه و سندهای عملیاتی از جمله اسناد محرمانه جنگ است.

وی ادامه داد: سندها مربوط به نیروهای لشکر ۷۷ خراسان، تیپ ۶۱ محرم ارتش جمهوری اسلامی ایران، لشکر پنج نصر، لشکر۲۱ امام رضا(ع)، لشکر ویژه شهدا و یگانهای بسیج در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: علاوه بر این بنیاد که زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت دارد، ارتش نیز اسناد دفاع مقدس یگانهای خود را جمع آوری و به تهران ارسال کرده است. سپاه پاسداران هم در قالب یک مرکز حفظ آثار، اسناد یگانهای مختلف این نیرو را در مشهد جمع آوری نموده است.

وی افزود: همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با محوریت شهدا و وصیتنامه آن عزیران مرکز اسناد قابل توجهی در استان راه اندازی کرده و در حال توسعه آن است. سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز باجمع آوری حدود ۷۰ هزار سند از اسناد دفاع مقدس مرتبط با جهاد اقدام خوبی در این زمینه انجام داده است.

سردار نجاتی به راه اندازی مرکز اسناد دفاع مقدس در آستان قدس رضوی نیز اشاره و بیان کرد: شهرداری مشهد هم در قالب فعالیتهای فرهنگسرای پایداری و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اقدام به مصاحبه و جمع آوری خاطرات شفاهی رزمندگان اعزامی از نهاد متبوع خود کرده اند که اقدامی قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: مشکل عمده جمع آوری اسناد جنگ در دستگاههای اداری، بی توجهی احتمالی به عودت این اسناد به بنیاد است لذا لزوم نگهداری اسناد دفاع مقدس در ادارات مورد تاکید قرار دارد. بر اساس اعلام بنیاد و مرکز اسناد کتابخانه ملی در خراسان رضوی واحدهای بایگانی ادارات ملزم هستند وجود هرگونه سند دفاع مقدس را به مرکز اسناد و یا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی اطلاع دهند تا با حضور کارکنان این نهادها در محل جمع آوری و نگهداری شود اما مشاهده شده بعضا مسئولان بایگانی پس از یافتن سندی مربوط به ۳۰ سال پیش، از تحویل آن به این مراکزخودداری کرده اند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: دستگاههای اداری و خدماتی از جمله آموزش و پرورش، شرکتهای آب و برق، ادارات راه و شهرسازی، شهرداری، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به جمع آوری اسناد دوران دفاع مقدس ما را یاری کنند و مردم نیز درصورتی که عکس و یا سندی از آن دوران در اختیار دارند جهت اسکن و ذخیره سازی آن را به این بنیاد امانت دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.