معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور پیشگیری از وقوع جرم از مکاتبه با فرمانداری برای تعیین تکلیف و هویت‌دار شدن نوزادان و کودکان بدون شناسنامه و هویت که در شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) مشهد نگهداری می‌شوند، خبر داد.

 پیگیری شناسنامه‌دار شدن کودکان شیرخوارگاه حضرت علی اصغر

قاضی محمد بخشی محبی با بیان اینکه تعداد زیادی کودک دراین شیرخوارگاه نگهداری می‌شوند، اظهار داشت: شمار این نوزادان و کودکان که در این مرکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند در مقایسه با دیگر مناطق کشور به مراتب بیشتر است.

وی با بیان اینکه گرانی بر تأمین هزینه‌های ضروری این مرکز از جمله پوشک و شیر خشک اثر گذاشته و آن را افزایش داده است، افزود: یکی از مشکلات اساسی بحث هویت نوزادان و کودکان این قبیل مراکز است، به طوری که بی‌هویتی در آینده می‌تواند مشکلات زیادی را برای آنان به خصوص در بحث امنیتی ایجاد کند؛ بنابراین برای رفع این مشکل جلسه‌ای بتازگی با فرماندار مشهد برگزار و موضوع هویت بخشی به این کودکان مورد تأکید قرار گرفت.

 وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اضافه کرد:یکی از مشکلات کلانشهرها بخصوص مشهد موضوع نوزادان و کودکان رها شده است که اغلب از اقصی نقاط ایران هستند و بعد از رها شدن در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه نوزادان رها شده در مشهد در شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد به خاطر وجود بارگاه منور رضوی سالانه میزبان شمار زیادی زائر از اقصی نقاط کشور و جهان است، بنابراین تعداد نوزادان و کودکان رها شده نیز در این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای کشور به مراتب بیشتر است که در مراکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور پیشگیری از وقوع جرم با بیان اینکه اکثر نوزادانی که در شیرخوارگاه‌ها نگهداری می‌شوند، بی‌هویت هستند، گفت:پدر و مادر این نوزادان مشخص نیستند و بدون شناسنامه و کارت ملی می‌باشند که این موضوع می‌تواند برای بهزیستی مشکلاتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به مراجعات بهزیستی استان به حوزه معاونت حقوق عامه دادگستری در این رابطه یادآورشد: پس از آن بازدیدی از مرکز شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) و خدماتی که توسط بهزیستی به نوزادان و کودکان که در این مرکز نگهداری می‌شوند و همچنین مشکلاتی که وجود دارد، انجام شد. یکی از مشکلات موضوع هویت نداشتن نوزادان و کودکان است.

بخشی محبی ادامه داد:این مشکل سبب شده است تا شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) مشهد نتواند برخی خدمات را به این نوزادان و کودکان ارائه دهند، به طوری که مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مدعی‌اند هزینه خدمات درمانی کودکان و نوزادان بی‌هویت را باید بهزیستی پرداخت کند؛ این موضوع بدهی شیرخوارگاه را افزایش و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

این مقام قضایی اضافه کرد: با توجه به این مسئله هویت بخشی و شناسنامه‌دار شدن نوزادان و کودکان بی‌هویت این مرکز در اولویت کاری دادستانی قرار گرفته است. بخشی محبی تصریح کرد:لازم است با دعوت از مدیر کل ثبت احوال استان، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی این مشکل برطرف شود تا بتوان بحث درمان مناسب نوزادان و کودکان بدون هویت که در این مرکز نگهداری می‌شوند را دنبال کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.