قدس آنلاین_محبوبه بوری:بی‌شک در ماه مبارک رمضان بدلیل عدم مصرف مایعات از راه دهان، بافتهای دهان خشک می‌شود. در مواردی بزاق دهان نیز کاهش می‌یابد در نتیجه احساس بوی بد، خشکی و سوزش دهان از جمله مشکلاتی است که در این ماه با آنها دست و پنجه نرم می‌شود هد

مسواک نزدن بعد از سحری و افطار، پوسیدگی بیشتر دندان ها را در پی دارد

 به گزارش قدس آنلاین ،دکتر محمد رادمان دندانپزشک با اشاره به اینکه خشکی دهان می‌تواند سبب احساس گلودرد مداوم، سوزش در گلو، اشکال در صحبت کردن، خشکی مخاط بینی و... شوداظهار داشت:بزاق بدلیل شستن باقیمانده مواد غذایی از دهان و خنثی کردن اسید تولید شده بوسیله پلاکهای میکروبی روی دندان‌ها نقش مهمی در سلامت دهان دارد.
وی افزود:چون اسیدهای روی سطوح دندان در زمان خشکی دهان پاک نمی‌شوند در نتیجه شستن دهان چند بار در طول روز سبب برطرف کردن این مشکل خواهد شد.

از دیدگاه این دندانپزشک از آنجا که در این ماه علاوه بر کاهش بزاق دهان کمتر به مسواک زدن و نخ کشیدن دندانها توجه می‌شود در نتیجه دندان‌ها بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار دارند.

به اعتقاد او گرچه شستشوی معمولی با آب ممکن است منجر به تمیزی دندانها شود، اما پلاک میکروبی که ورقه‌ای چسبیده به دندان است با شستشوی ساده پاک نخواهد شد در نتیجه باید بعد از صرف افطاری و سحری دندانها مسواک زده و نخ کشیده شوند.
وی با تأکید بر این مطلب که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شایعترین علت بوی بد دهان است به خبرنگار قدس آنلاین گفت: به طور طبیعی محیط دهان پر از میکروارگانیسم‌های مختلف است که حاصل فعالیت آنها در تجزیه خرده ریزه‌های مواد غذایی در دهان، محصولات گازدار مختلف است.
این دندانپزشک یادآور شد: برخی از نواحی دهان نظیر دیواره پشتی دندان عقل، ناحیه سطح زبان بخصوص قسمت پشتی آن وزیر پرکردنی‌های نامناسب و پروتزهای ثابت که تمیز کردن آنها با مسواک و نخ دندان مشکل می‌باشد، از جمله محیطهای مناسب برای تجمع باکتری‌ها و ایجاد بوی بد در دهان است.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از مواد غذایی نظیر پیاز، نوشابه‌های الکلی، رژیم‌های غذایی پرچرب، مصرف سیگار نیز سبب بروز بوی نامطبوع در دهان می‌شود .

دکتر رادمان همچنین گفت:برخی از بیماریهای مختلف نظیر ناراحتی‌های گوارشی، دیابت و... نیز ممکن است در بروز بوی بد دهان نقش داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: بعد از خوردن سحری باید علاوه بر مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و تمیز کردن فضاهای خالی بین دندان‌ها حتماً روی سطح زبان نیز با مسواک تمیز شود.

به گفته وی استفاده از دهان شویه و نیز نوشیدن آب کافی در از بین بردن بوی بد دهان بسیار مؤثر است.
برخی احکام دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان
* بسیاری از روزه داران به خصوص در مواردی که بعد از خوردن سحری فرصت مسواک زدن را نداشته باشند از بو و طعم بد دهان خود و... در عذاب هستند لذا مسواک زدن دندان‌ها با خمیر دندان در حالت روزه به شرط اینکه روزه‌دار از فرو دادن آب دهان پرهیز کند، اشکالی ندارد.
*وارد کردن وسایل دندانپزشکی به دهان در حین روزه‌داری و نیز تزریق ماده بی‌حسی که به عنوان دارو استفاده می‌شود، پانسمان‌های موقت دندان در هنگام عصب کشی و مخلوط شدن این پانسمان‌ها با آب دهان روزه‌دار هم سبب ابطال روزه نخواهد شد.
* یکی از عوارض درمان‌های دندانپزشکی در حین یا پس از انجام درمان وجود خون و دیگر ترشحات در دهان است. گرچه فرو بردن عمدی این خون و ترشحات روزه را باطل می‌کند اما فرو بردن سهوی آنها اشکالی ندارد و سلامت روزه را به خطر نمی‌اندازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.