زباله‌های بیمارستانی جزو زباله‌های مخاطره آمیز هستند که بی‌توجهی به کنترل آن‌ها نه تنها سلامت بیماران و کارکنان این مراکز را به خطر می‌اندازد، بلکه موجب آلودگی نگران کننده محیط زیست می‌شود و می‌تواند از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم منجر به آلودگی خاک، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی شود و تهدیدی برای سلامت جامعه باشند. با این حال همه توپ را در زمین هم می‌اندازند.

موضوع فیلم دپوی انبوه زباله‌های عفونی در بیمارستان قائم چه بود؟

فیلم زباله‌های دپو شده بیمارستان قائم از شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود، مثل همیشه یک نفر با گوشی شخصی و پنهانی فیلم گرفته و فرستاده روی خط، اما مسئولان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و کارشناس مسئول ارتباطات روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هم مطابق معمول نه تلفن جواب می‌دهد و نه پاسخگوی پیامک است. رئیس بیمارستان قائم هم به خبرنگار ما می‌گوید: ما روزانه زباله‌ها را ضد عفونی کرده و تحویل می‌دهیم، سپس اضافه می‌کند که اگر هم دپو می‌شود او در جریان نیست! و ما را به مدیر بیمارستان ارجاع می‌دهد.   محمد عرفانی، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی می‌گوید: نظارت بر دپوی زباله‌ها به عهده دانشگاه علوم پزشکی است و تأکید می‌کند که کارشناس مقیم در بیمارستان باید مراحل تولید تا بی خطر شدن زباله‌ها و تحویل آن را به پسماند بررسی کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد هم می‌گوید: بیمارستان قائم باید زباله‌ها را اتوکلاو کرده و بی‌خطر کند و بعد از تأیید محیط زیست برای دفن بهداشتی به شهرداری بدهد. اما ابوالفضل کریمیان این را هم تأکید می‌کند که زباله‌های بیمارستانی نباید دپو شود، بلکه مراحل بی خطر شدن تا دفن آن‌ها باید روزانه انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مسئولیت پسماند پزشکی با تولیدکننده است، چنانچه بیمارستان‌ها بتوانند این‌ها را به پسماند عادی تبدیل کنند، شهرداری‌ها می‌توانند زباله‌های بیمارستانی را تحویل گرفته و دفن بهداشتی کنند. وی یادآور می‌شود: عادی کردن زباله‌های بیمارستانی به پنج روش صورت می‌گیرد که دانشگاه علوم پزشکی اتوکلاو را برای زباله‌های پزشکی انتخاب کرده و برای بیمارستان‌ها نیز دستگاه اتوکلاو خریده است.

کریمیان می‌افزاید: براساس ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی مدیریت پسماند، زباله‌های پزشکی پس از بی خطر شدن باید با پایش‌های دوره‌ای محیط زیست تأیید شده و به شهرداری برای دفن بهداشتی آن تحویل شوند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.