مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: هیچ دورنمایی برای ساخت خط چهار قطار شهری مشهد وجود ندارد.

هیچ دورنمایی برای ساخت خط چهار مترو وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، کیانوش کیامرز در زمینه ساخت و اتمام خطوط قطار شهری اظهار کرد: پروژه قطار شهری بزرگترین پروژه عمرانی شهر مشهد است، بنابراین نیازمند حمایت‌های بسیاری است. ۵۰ درصد حمایت‌های مالی از سوی شهرداری و ۵۰ درصد دیگر توسط دولت انجام می‌شود. در این راستا نیازمند حمایت‌های رسانه‌ها هستیم؛ چراکه هزینه‌ها و خدمات خاصی را برعهده گرفته‌ایم.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود ضعفی است که از لحاظ بودجه‌ای قطار شهری کشور وجود دارد. از آنجاکه پروژه قطار شهری بسیار بزرگ است و بخش‌های گوناگونی از شهر چون بلوار پیروزی، شهرک ابوذر و ... را در برمی‌گیرد مشکلاتی در زمینه تأمین منابع و خرید اجناس خارجی وجود دارد. از سویی دیگر درگیر مشکلات  ارزی شده‌ایم.   برای نمونه ناوگان‌های قطار شهری از گمرک ترخیص شده، اما همچنان یکسری از تجهیزات باقی مانده که به دست ما نرسیده است.

کیامرز ادامه داد: درواقع یکسری از جنس‌های خریداری شده، همچنان در اروپا است؛ چراکه قرادادهای ما براساس یورو است و از آنجایی که یوروی قانونی کشور در اختیار ما است جابه‌جایی پول، فرایند زمان‌بری شده و در تلاشیم تا این مشکلات را رفع کنیم. در این راستا آقای شریعتمدرای وزیر صنعت همکاری‌های بسیار خوبی با ما داشته‌اند.

تحریم؛ موجب دوبرابرشدن هزینه ساخت قطار شهری مشهد شده است

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه «زمانی که این جنس‌های خریداری شده از اروپا وارد کشور شده و به دست ما برسد تا زمان نصب چهار ماه به طول می‌انجامد» تشریح کرد: با توجه به شرایط کشور، نگرانی‌هایی در مورد تحریم‌ها برای خرید اجناس و تأمین بودجه وجوود دارد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در گذشته قطار شهری مشهد با هزینه‌های مشخصی ساخته می‌شد، اما پس از تحریم‌ها به دلیل کاهش ارزش ریالی هزینه‌های ساخت آن دو برابر شده است.

برای اتمام خط دو مترو، نیاز به همکاری‌های دولت و شهرداری است

وی توضیح داد: درواقع براساس برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده اتمام ساخت خط دو قطار شهری مشهد تا پایان سال جاری و با بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی بوده، اما اتفاقاتی که در زمینه ارز و ریال افتاده، قطعا با بودجه فعلی خط دو قطار شهری ساخته نخواهد شد. درواقع ساخت این خط تا سال آینده به طول می‌انجامد مگر اینکه دولت یا شهرداری بودجه کار را تأمین کند. در این راستا شهردار به جد پیگیر این کار هستند. درواقع ساخت قطار شهری ۵۰ درصد بودجه ریالی شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد. خوشبختانه با اقداماتی که دولت انجام داده بیشتر بودجه دولتی قطار شهری از طریق اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود.

کیامرز با اشاره به مشکلات پیمانکاران در تهیه مواد اولیه بیان کرد: یکی از شرایط نامناسب امروز، این است که در گذشته پیمانکاران می‌توانستند به صورت شرایطی و اقساطی مواد اولیه مورد نیاز را خریداری کنند، این درحالیست که امروز باید به صورت نقدی خریدهای خود را انجام دهند، در برخی از موارد تولیدکنندگان حتی در ازای پول نقد جنس را نمی‌فروشند، برای نمونه در خرید میل‌گرد چنین مشکلاتی وجود دارد. بنابراین نیازمند تعدیل در نرخ ارز هستیم.

وی تشریح کرد: تعداد ۴۷ واگن برای قطار شهری مشهد نیاز است که دولت این تعداد را در برنامه خود قرار داده، اما وجود تغییرات نرخ ارز روند تأمین این نیازها را کند کرده است. از آنجا که اولویت با اقلام اساسی است خرید ناوگان قطار شهری در اولویت‌های دو یا سه دولت قرار می‌گیرد. از سویی دیگر واگن‌های مورد نیاز ما در تهران در حال مونتاژ است. دلیل فاصله زمانی بیشتر در خط دو مترو تعداد واگن‌های اندک خط است. این درحالیست که خط یک، هر پنج دقیقه یک بار در ایستگاه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در رابطه با مشکلات زیرساختی حمل‌ونقلی در کشور تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی است. دوره‌هایی را درگیر جنگ بوده‌ایم و پس از آن نیز برای حمل‌ونقل عمومی برنامه‌ریزی مناسبی نداشته‌ایم. کشور در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ضعیف است. برای نمونه در زیرساخت مترو مشهد، چهار خط تعریف شده، اما از سال ۱۳۷۹ تاکنون هنوز دو خط آن راه‌اندازی شده است. این درحالیست که در کشورهای اطراف مانند دوبی برای ساخت مترو از همان ابتدای برنامه‌ریزی، ۱۰ هزار میلیارد تومان  برای ساخت قطار شهری در بانک پس‌انداز و مترو سه ساله ساخته می‌شود.

هیچ دورنمایی برای ساخت خط چهار مترو وجود ندارد

کیامرز ادامه داد: این درحالیست که در ایران برای ساخت مترو سال به سال منتظر اختصاص  بودجه هستیم و این واریزی‌ها به صورت بخش به بخش صورت می‌گیرد. بنابراین در زمینه حمل و نقل کشوری بایستی برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود و مدهای حمل‌ونقل به درستی کنار هم قرار بگیرد. نکته دیگر در زمینه ساخت خط چهار قطار شهری مشهد است. اگرچه که برنامه‌ریزی‌هایی برای خط سه قطار شهری داریم، اما هیچ دورنمایی برای ساخت خط چهار قطار شهری وجوود ندارد.

 در زمینه خط سه تا امروز ۸ کیلومتر تونل حفاری شده است. با وجود شرایط پیش آمده حفاری خط سه را به اتمام می‌رسانیم و ۲۸ کیلومتر حفاری برنامه‌ریزی شده را به پایان می‌رسانیم، اما در زمینه ساخت و کامل شدن معماری ایستگاه‌ها در این مدت زمان چهار سال اقدامی نمی‌توان انجام داد. تلاش بر این است تا پایان سال جاری بتوانیم خط دو قطار شهری را به پایان برساند و دو خط کامل را تحویل دهیم، پس از آن تمرکز مالی خود را بر خط سه قرار دهیم.

امکانات رفاهی برای استفاده معلولان از خط دو مترو در نظر گرفته شده است

وی با بیان اینکه «خط یک قطار شهری بهترین نقطه استفاده معلولان از حمل و نقل است» توضیح داد: تمام امکانات لازم برای استفاده معلولان وجود دارد. در خط دو قطار شهری با توجه به نوع بودجه‌هایی که به ما اختصاص داده شده، در ابتدای کار خط را راه‌اندازی کرده‌ایم تا مسافرگیری انجام شود و کنار آن پله برقی نیز راه‌اندزی شده، اما متأسفانه هنوز آسانسورها آماده نشده است. درواقع تنها مشکلی که برای معلولان وجود دارد عدم وجود آسانسور در خط دو است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: آسانسورها را با درب و اتاقک‌های ایرانی بسته‌ایم، اما از آنجا که این آسانسورها ۲۴ ساعته در حال فعالیتند قرار است موتور آن‌ها از آلمان وارد شود تا راه‌اندازی شوند. بنابراین هر زمان که جنس‌ها وارد کشور شوند این آسانسورها نیز راه‌اندازی خواهند شد. درواقع براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بر این بود که تا آبان ماه موتورها به دست ما برسد، اما با وجود مشکلات ارزی وقفه‌ای در تحویل اجناس ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه «ظرفیت جابه‌جایی مسافر در مترو مشهد هنوز به اوج نرسیده است» خاطرنشان کرد: در طول روز تعداد ۱۵۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شود که تعداد اندکی است، این درحالیست که در تهران روزانه ۳ میلیون مسافر توسط قطار شهری جابه‌جا می‌شوند

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.