نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در صورتی که نوسانات نرخ ارز در کشور وجود داشته باشد صادرکنندگان زعفران با مشکل مواجه خواهند شد زیرا در این شرایط امکان ارایه قیمتی مشخص به خریداران وجود ندارد.

نوسانات ارزی صادرات زعفران را مختل کرده است/ بورس هیچ کمکی به بازار زعفران نکرد

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت وگو با قدس آنلاین  گفت: وقتی بازار ثبات ندارد چگونه از فرد صادرکننده می توان انتظار داشت که به دنبال توسعه بازارهای خود باشد و یک قیمت ثابت برای توسعه بازارهای صادراتی محصول خود ارائه کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: زعفران یکی از کالاهای اصلی صادراتی در خراسان‌رضوی است و بیشترین میزان صادرات در این استان را به خود اختصاص داده است و سال گذشته 610میلیون دلار ارز آوری برای استان داشته است.

وی اظهار داشت:  خریداران زعفران  ایران که در حال حاضر حدود پنجاه کشور می باشند  تمایل به خرید آن  با قیمت ثابتی را دارند که با بازار پر تلاطم کشور ما در تضاد می باشد و این امکان را از بین برده است و لیکن  دست و پای صادرکنندگان  در شرایط  فعلی بسته است و نمی توانند قیمت مشخصی را اعلام کنند، این موضوع می تواند پاسخی نیز برای آنهایی باشد که ادعا دارند ایران با 92 درصد تولید زعفران دنیا نمی‌تواند بازار را مدیریت کند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در صورتی که نوسانات نرخ ارز در کشور وجود داشته باشد صادرکنندگان زعفران با مشکل مواجه خواهند شد زیرا  در این شرایط امکان ارایه قیمتی مشخص به خریداران وجود ندارد.

میری  با بیان اینکه دلالان هم از این وضعیت سوء استفاده می کنند و در حال حاضر بازار زعفران مختل شده است، ‌تصریح کرد: ادامه این شرایط باعث خواهد شد که کشورهایی که زعفران را از ایران خریداری می کنند بازار را به دست بگیرند و با قیمت دلخواه خود در بازار به فروش برسانند که تداوم این موضوع باعث از بین رفتن  برند زعفران ایرانی در بازارهای جهانی خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در فصل برداشت زعفران هستیم و باید اقدام اساسی برای این محصول از سوی مسئولان صورت بگیرد ،اظهار داشت: طرح سازمان تعاون روستایی برای خرید زعفران و همچنین عرضه زعفران در بورس کمکی به ایجاد ثبات قیمت این محصول در بازار نکردند و مسئولان جهاد کشاورزی و تشکل های مرتبط با زعفران باید به یک تعامل در مورد قیمت زعفران دست پیدا کنند و قیمت منطقی که برای تولید کنندگان و صادر کنندگان مطلوب باشد تعیین کنند.

میری افزود: از طرفی دولت نیز به جای تصدی گری در بازار این محصول ، باید شرایط رابرای بخش خصوصی جهت فعالیت در بازار این محصول فراهم کند و  با حمایت‌هایی همچون در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش با تسهیلات تک رقمی به تشکل های مرتبط با این محصول همچون برخی کشورها نظیر اسپانیا، ایجاد بازارهای مناسب و فراهم کردن زیرساخت های لازم به فعالان بازار این محصول کمک نماید تا زعفران ایرانی را در بازارهای جهانی تثبیت و با قیمت هایی که به سود کشاورزان است به فروش  رسانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.