برای ناشنوایان مشکلات به دو گونه است. یکی مشکلات عمومی است که افراد جامعه با آن در ارتباط هستند. مانند ازدواج و اشتغال و تیهه مسکن و... در این موارد افراد ناشنوا با مشکلات مضاعفی روبرو هستند. آنها بدلیل مشکل جسمانی که دارند قادر به ورود به برخی از مشاغل یا انجام یکسری از فعالیت های اقتصادی نیستند.

گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات ناشنوایان نیست/14 هزار ناشنوا در خراسان رضوی پرونده دارند

سایت خبری تحلیلی قدس آنلاین خراسان رضوی ــ وحید اکرمی: هشتم مهرماه مصادف با سی ام سپتامبر روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. ناشنوایی یا  کم شنوایی ممکن است از بدو تولد همراه نوزاد بوجود آید. امروزه با اقدامات پزشکی که صورت می گیرد، تولد نوزاد ناشنوا به ندرت رخ می دهد. اما بخش عظیمی از کم شنوایان و ناشنوایان بعد از تولد به این عارضه دچار می شوند. آلودگی های صوتی، شرایط نامساعد شغلی، بیماری های گوناگون، حوادث و تصادفات و استفاده از داروها خاص باعث می شود که مشکلات ناشنوایی و کم شنوایی برای افراد جامعه بوجود آید. بدین منظور با معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، گفتگویی انجام داده ایم. مشروح مصاحبه قدس آنلاین با دکتر مسعود فیروزی از منظرتان می‌ گذرد.

قدس آنلاین- در حال حاضر ناشنوایان با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

برای ناشنوایان مشکلات به دو گونه است. یکی مشکلات عمومی است که افراد جامعه با آن در ارتباط هستند. مانند ازدواج و اشتغال و تیهه مسکن و... و. در این موارد افراد ناشنوا با مشکلات مضاعفی روبرو هستند. آنها بدلیل مشکل جسمانی که دارند قادر به ورود به برخی از مشاغل یا انجام یکسری از فعالیت های اقتصادی نیستند. به همین دلیل است که ناشنوایان یکسری از فرصتهای شغلی را از دست می دهد و پیدا کردن بازار کار برای آنها محدود تر است.

اما گروهی دیگر از مشکلات هستند که مختص افراد ناشنوا و معلول است. به عنوان مثال امکان حضور در جامعه و داشتن ارتباطات اجتماعی برای آنها سخت هست و یا چیدمان مبلمان شهری مناسب با وضعیت جسمی آنها نیست

قدس آنلاین-هزینه های درمان ناشنوایان چگونه تامین می شود؟

وجود یک ناشنوا در خانواده هزینه های زیادی را به سبد خانواده تحمیل میکند. از جمله این موارد، هزینه های تهیه سمعک و باتری آن است. مشکل اصلی این است که وسایل کمک توانبخشی وسایل گران قیمتی هستند.

هزینه های آموزش، کاردرمانی، گفتاردرمانی و تربیت شنیداری نیز وجود دارد. معمولا قیمت سمعک ها در حال حاضر بین ۲ تا ۳ میلیون تومان است. طول عمر مفید سمک ۳ تا ۴ سال است. از این مورد به جز بانکها، بیمه ها چندان حمایت و پشتیبانی نمی کنند. بیمه سلامت ۸۰۰ هزار تومان را برای مدت ۱۰ سال پرداخت می کند.

 بعضی از بیمه ها بیشتر و برخی دیگر اصلا پرداخت نمی کنند. موضوعات تربیت شنیداری و گفتار درمانی را غالب بیمه ها پشتیبانی نمی کنند. به نظر می رسد پوشش بیمه ای و قوانین آن باید یکنواخت و عادلانه و یکسان باشد.

قدس آنلاین-بهزیستی استان چه اقداماتی را برای رفع مشکل ناشنوایان انجام می دهد؟

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار ناشنوا در استان تشکیل پرونده داده اند. ما در سازمان بهزیستی اقدامات متنابهی را انجام می دهیم. از جمله اینکه درمورد پیشگیری از متولد شدن فرزند ناشنوا، پیش از تولد مشاوره های ژنتیکی در حال انجام است.

در بدو تولد طرح ملی غربالگری شنوایی در زایشگاه ها انجام می گیرد و نوزادان از لحاظ شنوایی مورد ارزیابی قرار می گیرند. بیش از۹۰ درصد از نوزادانی که در استان بدنیا می آیند در همان بدو تولد مورد ارزیابی های شنوایی قرار می گیرند.

همچنین برای نوزادانی که با مشکل روبرو می شوند، پس از گذشت زمان مناسبی، سمعک تجویز می شود و پس از آن به خانواده کودک مشاوره های لازم داده می شود.

پس از یکسال، مادر به همراه کودک به مراکز آموزش خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا مراجعه می کند. سازمان بهزیستی به ازای هر ناشنوا به خانواده آنها ماهیانه ۴۳۵ هزار تومان یارانه می دهد.

در مجموع شرایط توانبخشی و توانمندسازی برای ناشنوایان از لحاظ تشخیص زودرس و مداخله به هنگام و تخصص های لازم به صورت مناسبی مهیا شده است وبا این اقدامات می توان گفت که تقریبا نوزادان کم شنوا و یا ناشنوا به آن صورتی که قادر به مدرسه رفتن نباشند متولد نمی شوند. مگر اینکه مشکل ویژه ای داشته باشند.

قدس آنلاین-وضعیت ورود به بازار کار و اشتغال ناشنوایان و کم شنوایان چگونه است؟

دولت مصوبه ای دارد که ۳ درصد از استخدامی های مراکز دولتی باید از معلولین باشد و این لایحه امسال ابلاغ شد. اینگونه موارد باعث تسهیل در کارهاست اما قانون ۳ درصد به تنهایی مشکلات معلولان را نمی تواند حل کند و به خودی خود کارگشا نیست. به این دلیل که تقریبا استخدام دولتی در کشور انجام نمی گیرد و تازه این قانون صرفا بخش های دولتی را موظف می کند و نه بخش های خصوصی.

دلیل دیگر اینکه تعداد جمعیت معلولین بیش از ۳ درصد از کل جامعه است و قانون ۳ درصد نمی تواند کل جامعه معلولین را شامل شود.

نکته دیگر اینکه بسیاری از دستگاه های اداری برای استخدام و جذب نیرو شرایطی را اعلام می کنند که عملا معلولین امکان استخدام و جذب را پیدا نمی کنند. به عنوان مثال آموزش و پرورش قوانین خاص خود را دارد که در آن باید سلامت جسمانی، سلامت گفتار و سلامت بینایی رعایت شده باشد. همچنین ناهنجاری در صورت و ایراد مشهود در وضعیت جسمی، از جمله کوتاهی و بلندی پا، کوتاهی دستها، ناشنوایی، نابینایی نباید وجود داشته باشد.

 این شرایط در عمل جایی برای جذب افراد ناشنوا و معلول باقی نمی گذارد. باید اقدامات و زمینه سازی های مهمی مورد نیاز است. باید کارهای بنیادی و فرهنگی زیادی انجام شود و گام های بلندی برداشته شود. بهزیستی در این زمینه یکسری اقداماتی را انجام می دهد، از جمله اینکه، به کارفرمایانی که این افراد را جذب می کنند، سهم بیمه کارفرما را متقبل می شود. همچنین مبلغی به عنوان جبران عدم کارایی پرداخت می کند. ضمن اینکه به ناشنوا اگر دارای شرایط کار و اشتغال باشد ۲۰ میلیون وام با شرایط مناسب پرداخت می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.