وقتی به خانه سالمندان می‌روی و افراد سالخورده‌ای را می‌بینی که با دنیایی تجربه در اتاقی تنها یا با همسالانشان روی تخت یاکنارپنجره روی صندلی نشسته‌اند و بانگاهی بی فروغ و بدون حرکت آخرین برگ‌های تقویم زندگیشان را ورق می‌زنند قلبت فشرده می‌شود.

بی‌تحرکی و کاهش فعالیت بدنی، دشمن سلامتی

در حالی که اگر همین انسان‌های دوست داشتنی و سرمایه‌های با ارزش زندگی حرکات فیزیکی مناسب داشته باشند و ورزش کنند می‌توانند با کارایی و امید به زندگی بیشتر سالمندی خوبی را تجربه کرده و از هر فصل زندگیشان لذت ببرند.

این مطلب را منوچهر قلخانی متخصص «رفتار حرکتی» و مجری طرح (ارزیابی تعادل و شناخت سالمندان) دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما به مناسبت (هفته گرامیداشت سالمندان) عنوان کرد و افزود: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانیWHO امروز ۵/۱ میلیارد نفر در جهان به خاطر بی تحرکی و کاهش فعالیت بدنی سلامتشان به مخاطره افتاده است و به انواع بیماری‌های مزمن و غیر واگیردار مثل فشارخون بالا، افزایش چربی، دیابت، چاقی و اضافه وزن، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات متابولیکی، دردهای مفصلی عضلانی و حتی سرطان مبتلا شده‌اند.

و در کنار این بیماری‌ها متأسفانه سالمندان ما به خاطر فقر حرکتی و از کارافتادگی اندام‌ها در خانه‌های سالمندان نگهداری می‌شوند و با افسردگی و ناامیدی دست و پنجه نرم می‌کنند و در انتظار آمدن «مرگ» هستند.

وی که از دی‌ماه ۹۶ در حال برگزاری «طرح ارزیابی و شناخت سالمندان» در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی می‌باشد با اشاره به نتایج بررسی وضعیت سالمندان در این طرح اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر بیماری‌ها و اختلالات مورد اشاره به خاطر بی تحرکی بوده در حالی که با ورزش مداوم و داشتن فعالیت بدنی و تحرک قابل پیشگیری و حتی کنترل و درمان نسبی می‌باشند، زیرا افراد شرکت کننده در این طرح با شرکت در دوره‌های ورزشی که به طور علمی و مناسب شرایط و وضعیت جسمانی آن‌ها انجام می‌شود پس از چند ماه توانسته‌اند کارایی خود را به دست آورده و ضمن کاهش درد هایشان از نیروی بیشتری برای انجام کارهای روزمره برخوردار باشند و روحیه بهتری پیدا کنند.

مدرس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی با تأکید به اهمیت ورزش و تحرک در پیشگیری از فقر حرکتی سالمندان و اظهار تأسف از اینکه امروز ناهنجاری‌های قامتی در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود، خاطر نشان کرد: در بررسی ناهنجاری‌های قامتی بین گروهی از دانش‌آموزان تهران متأسفانه ناهنجاری‌های قامتی ستون فقرات دیده شده که باتوجه به نقش حائز اهمیت ستون فقرات به عنوان محور اصلی بدن و آسیب‌های که تغییر شکل آن می‌تواند موجب اختلال در عملکرد بدن گردد با یک مشکل جدی روبه‌رو هستیم و باید آن را به عنوان هشدار بپذیریم.

ازاین رو باتوجه به نتایج به دست آمده ازاین مطالعه و یافته‌های موجود شامل شیوع ناهنجاری کمر گود، پشت گرد و پشت کج در دختران و پسران دانش‌آموز مقطع دبستان ضروری به نظر می‌رسد که با اجرای تست‌های غربالگری در کلیه سطوح تحصیلی بویژه مقطع ابتدایی نسبت به پیشگیری از بروز چنین ناهنجاری‌هایی در سنین بزرگسالی و درمان به موقع آن اقدام لازم صورت گیرد.

وی یادآور شد: وضعیت جسمانی مطلوب و ساختار طبیعی بدن از شاخص‌های مهم سلامت جوامع است و ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسمی و روانی افراد دارد و چنانچه وضعیت بدنی و سیستم‌های اسکلتی عضلانی و مفصلی در تعادل با یکدیگر عمل نکنند فشار وارد بر بدن زیاد شده و به خاطر ایجاد ناهنجاری وضعیتی، تعادل ایستایی و پویایی قامت انسان مختل می‌شود که باعوارضی همچون خستگی عضلانی، تغییر شکل مفصلی، برهم خوردن تعادل بیومکانیکی بدن، مشکلات روانی اجتماعی و دردهای عصبی عضلانی همراه خواهد بود و متأسفانه بیشترین مشکل گروه سالمندان نیز در ارتباط با همین موضوع می‌باشد که ضرورت پیشگیری از دوران نوجوانی را چندین برابر می‌کند.

وی اصلاح شیوه زندگی و داشتن تحرک کافی، انجام ورزش‌های متناسب با سن و وضعیت جسمانی را ضروری دانسته یادآور شد: در صورت بی‌تحرکی و عدم درمان به موقع عوارض آن، ناهنجاری‌های مکانیکی به صورت ثابت و غیرقابل درمان درآمده و فقر حرکتی سالمندی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر قلخانی عادات زندگی، شغل، فرهنگ و حتی محیط پیرامون زندگی را از عوامل تهدید کننده دانست و گفت: پیشرفت تکنولوژی و صنعت علاوه بر افزایش رفاه موجب ایجاد تغییرات عمده‌ای در سبک زندگی شده و امروز با جایگزینی ماشین‌ها به عنوان نیروی انسانی شاهد تغییرات منفی مانند فقر حرکتی، بی‌تحرکی و افزایش وزن هستیم افزون بر آن عواملی مانند نشستن غلط، بد خوابیدن، بد راه رفتن، بد ایستادن، حمل اشیا به روش غلط و... و. و حتی استفاده از پوشاک نامناسب به مشکلات رشدی و سلامت اسکلتی لطمه می‌زند و در نهایت افراد با این مشکلات، وضعیت بدنی مطلوب را از دست داده و دچار ناهنجاری بدنی و عوارض متعدد آن می‌شوند.

وی ضعف عضلانی را که در اثر کم تحرکی، عدم ورزش و تغذیه غلط ایجاد می‌شود عامل اصلی فقر حرکتی در سالمندان دانست و تصریح کرد: بی‌توجهی به شرایط و داشتن شیوه زندگی غلط در تمام سنین آسیب‌های شدیدی به زندگی افراد وارد می‌کند و نتیجه آن نگهداری سالمندان به خاطر عدم تحرک و کارایی و افرادی است که اگر شیوه زندگی خود را اصلاح کنند هنوز هم می‌توانند از کارایی لازم برای انجام امور روزمره برخوردار باشند و آخرین فصل عمر خود را به زیبایی و شیرینی زندگی کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.