حضرت امام رضا(ع) در رساله طب الرضا طرز تهیه و مصرف نوشیدنی حلال و بهداشتی که برای سلامت بدن بسیار مفید است را بیان کرده اند.

طرز تهیه و مصرف نوشیدنی حلال و بهداشتی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، طرز تهیه این شراب که مصرفش حلال است و در تمام سال می‌توان آن را مصرف کرد به شرح ذیل است:

مویز دانه گرفته را شسته و در میان ظرفی پر از آب می ریزیم به طوری که به اندازه ۴ انگشت، آب روی آن را بگیرد، نکته مهم این است که اگر در زمستان نوشیدنی را تهیه می کنید 3 روز و اگر در تابستان ۱ روز در ظرف باقی بماند.

بعد از اتمام این مراحل آن را در یک ظرف تمیز- که بهتر است آب آن را از آب باران تهیه کنیم- می‌ریزیم، اگر آب بارن در دسترس نبود سعی کنید آب مورد استفاده تمیز و زلال باشد؛ پس از آن مویز را در آب می جوشانیم تا زمانی که متورم شود، سپس با فشردن مویز آب را از آن گرفته و منتظر میمانیم تا سرد شود.

پس از آن که مویز ها سرد شدند دوباره آن را درون ظرف تمیزی می ریزیم، سپس آب را اندازه گیری کرده و می جوشانیم تا دو ثلث آن تبخیر شود و یک ثلث آن باقی بماند، بهتر است از شعله آتش برای جوشاندن استفاده شود.

سپس یک پیمانه نسبتا بزرگ از عسل تصفیه شده را به آن اضافه می کنیم و مقدار آب و عسل باقی مانده را مانند قبل اندازه گیری می کنیم، پس از آن می گذاریم جوشانده شود تا به اندازه عسل تبخیر شود و به حد اولش برگردد و یک درهم( معادل ۰٫۷ مثقال شرعی و برابر با ۲۴۱۹٫۲ میلی‌گرم است) زنجبیل، یک درهم زعفران و نصف درهم از دارچین یا کاسنی را هرکدام به صورت جداگانه کوبیده و میان یک پارچه محکم بسته و درون ظرف می اندازیم.

و در آخر محلول به دست آمده را یک مقدار دیگر با شعله کم می جوشانیم؛ بهتر است این محلول به مدت ۳ ماه در یخچال بماند تا خواص اجزاء نوشیدنی به خوبی در هم ترکیب شود و بعد از آن آماده مصرف می باشد.

بیشتر بخوانید: توصیه‌های امام رضا(ع) برای ماه‌های آخر سال

دستور نوشیدن این نوشیدنی:

مقدار مصرف این نوشیدنی هفت مثقال(هر مثقال معادل چهار گرم) است که باید آن را با دو برابر آب خالص مخلوط و مصرف کرد.

این نوشیدنی بهتر است قبل از غذا مصرف شود زیرا با خواص درمانی که دارد باعث بهبود بیماری های بسیاری از جمله نقرس، جلوگیری از نفخ کردن می شود و برای دردهای معده، کبد و روده بسیار مفید است.

 در رساله طب الرضا آمده است: صلاح و قوای بدن بر اساس خوراکی هایی است که مصرف می شود و با اصلاح غذا خوردن از جمله مصرف این شربت حلال و بهداشتی می توان کمک شایانی به سلامت بدن کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.