۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 622522
دستِ تعدّی از سرِ پیران کشیده دار...

 یک مقاله علمی درباره «عوامل خطر افسردگی در سالمندان» می گوید: «حمایت اجتماعی، مهمترین فاکتور حفاظتی در برابر افسردگی در سالمندان است.»یکم. دیر یا زود، شترِ «سالمندی» هم، سر کج می کند و جهاز خودش را روبه‌روی خانه من و شما بر زمین می گذارد و بی‌اجازه صاحبخانه، وارد می شود و همان جا می خسبد!   ... با آن چه می خواهیم بکنیم؟  

دوم. جامعه ایرانی سالخورده تر می شود. این را همه آمارها دراین باره، به ما می گوید.   ... نشانه خوبی است. معنای دیگرش این است که مرگ و میر کمتر و بهداشت و درمان بیشتر شده و سن امید به زندگی افزایش یافته.

سوم. همه چیز درباره سالخوردگی و پیری را می توانیم با یک جست و جوی ساده در اینترنت پیدا کنیم و بخوانیم. از پیامدهای روحی و جسمی اش تا روش های چیره شدن بر چالش ها و عارضه های این دوره از زندگی... ی. این چند بندِ پراکنده را اما همین جوری و به چشمِ یک «ارزیابیِ شتابزده» بپذیرید.  

چهارم. اگر بخواهم مانندِ کتابِ «قورباغه ات را قورت بده» شعار و پند و اندرز بدهم، می گویم: بیایید شادمانه پیر شویم! ... اما روایتِ علمی اش می گوید: یک پژوهش که اجرایش ۲۳ سال به درازا کشیده و در دانشگاه ییل و میامی شهر اوهایو انجام شده، نشان می دهد، آدم های با سن ۵۰ سال به بالا که به افزایش سن خودشان مثبت نگاه می‌کنند و آن را «تجربه شیرین» می‌دانند، میانگین ۷/۵ سال بیش از آنها که چنین فکر نمی کرده اند، زندگی می‌کنند. معنای دیگرش این است که سالمندان هرچه شادتر باشند، بیشتر عمر می کنند. پس «شاد باش و شاد زی».(سایت چار دیواری).  ... و بی خیال اگر قوطیِ رب گوجه به ۱۷ هزار تومان هم برسد!   

پنجم. لانگر و رودین، نام دو روانشناس است. این دو تحقیقِ جالبی درباره سالمندی دارند. آنها در سالِ ۱۹۷۶، به ساکنانِ یک طبقه از خانه سالمندان، اجازه هرگونه تصمیم گرفتن درباره زندگی شان را دادند. از انتخابِ صبحانه تا مراقبت از گلدان ها و چیدن مبلمان اتاق ها به سلیقه خودشان. به آنها گفته بودند تا اندازه ای، مسئولیت مراقبت از خودشان را نیز برعهده بگیرند و بسیاری از کارهایی که پیشتر، پرستارها انجام می دادند، حالا خودشان سر و سامان بدهند. اما به ساکنان طبقه دومِ سرای سالمندان، فرصت تصمیم گیری و اختیار ندادند و همچنان زیر نظر و مراقبت کادر مسئول قرار گرفتند. دو پژوهشگر در چند هفته، تفاوت های آشکاری را در هر دو گروه سالمندان دیدند. سالمندانی که مسئولیت کارهای خودشان را داشتند، از نظر روانی و جسمانی پُرتکاپوتر بودند و حدود ۹۳ درصدشان سازگاری اجتماعی و شخصی و شادمانی را نشان می دادند. اما سالمندان طبقه دوم، کمترین تغییرات مثبت را از خودشان نشان دادند. (نشریه علمی دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۳). ... به نظر شما این تحقیق به ما چه می گوید؟

ششم. یک مقاله علمی درباره «عوامل خطر افسردگی در سالمندان» می گوید: «حمایت اجتماعی، مهمترین فاکتور حفاظتی در برابر افسردگی در سالمندان است.» همچنین نتیجه یک مطالعه نشان می دهد، روش درمانِ بازخوانی و مرورِ زندگی در کاهش شدت افسردگی زنان سالمند، مؤثر است. (تحقیقِ دانشجویانِ دکتری علوم پزشکی اصفهان).

هفتم. نشانه‌هایی از «زنانه شدن سالمندی در ایران» دیده می شود. الگویی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز پیشتر رخ داده. (ایسنا، ۹۷).

هشتم. ازدواج سالمندان، «سرپیری و معرکه گیری» نیست... ت. این را سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در مصاحبه ای می گوید. (ایسنا، ۹۶).

نهم. در کشورهای شمال اروپا از تجربه های سالمندها استفاده بهینه می شود. سالمندان به مدرسه های ابتدایی دعوت می شوند تا تجربه های روزگارِ خودشان را روایت کنند. این کار، حسِ خوبی به سالمندان می دهد و گسستِ بین نسلی را نیز کم می کند. (ویکی روان). 

دهم. خواندنِ این حکایت هم خالی از لطف نیست... ت. «پیرمردی صدساله، که به علتِ درازیِ عمر، پشت خمیده بود، بر عصای خودش تکیه کرده بود و گام برمی داشت. جوانی جاهل، او را دید. به خمیدگی پشت او اشاره کرد و به متلک و کنایه گفت: ای پیرمرد! این کمان که بر پشت داری به چند خریده ای تا من نیز یکی بخرم؟ ... پیر، نگاه عاقلانه ای به او کرد و گفت: «اگر عمر یابی و صبر کنی، آن را به رایگان به تو نیز می بخشند».  ...  تیرقدی بر سرِ پیری نژند/ گفت به بازی که کمانت ای به چند؟ / گفت مکن نرخ تهی مایگان/ رو که هم اکنون رسدت، رایگان!

یازدهم. امام سجاد -علیه السلام- درباره حقوق سالمندان می‌فرماید: «حق سالخورده این است که حرمت پیری اش را بداری. اگر سوابق فضیلت در اسلام دارد، تجلیلش کنی. او را مقدم بداری. در اختلافات، خصمانه با او رو به رو نشوی. در راه رفتن بر او سبقت نگیری و پیشاپیش او راه نروی. نادانش نشماری. اگر رفتار جاهلانه‌ای کرد، تحمل کنی. به مقتضای سوابق مسلمانی و سالمندی، احترامش کنی که حق سن و سال نیز مانندِ حق اسلام است». ‌

دوازدهم. بد نیست، این پندِ جنابِ صائبِ نازنین را هم آویزه گوش کنیم، آن جا که می گوید: «دستِ تعدّی از سر پیران کشیده دار/ پشتِ کمان به خاک رساندن کمال نیست».

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.