یزد -علی اکبر حدادزاده گفت : حفظ سلامتی مردم درچهارچوب تولید وتامین غذای سالم در جامعه مهمترین وظیفه سازمان دامپزشکی بوده و در همین راستا ما نظارت بر مراکز دامپزشکی ، کشتارگاه ها و صنایع بسته بندی را دردستورکار داریم .

حفظ سلامتی مردم مهمترین وظیفه سازمان دامپزشکی است

به گزارش خبر نگارقدس آنلاین ، علی اکبر حدادزاده مدیرکل دامپزشکی استان یزد پیش ازظهر دوشنبه درنشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته دامپزشکی اظهارداشت : از ۱۴مهر تا ۲۰مهرماه  هفته دامپزشکی نامگذاری شده  که دراین هفته برنامه ها ی متنوعی برگزار خواهد شد و شعاری که برای این هفته در نظر گرفته شده « سلامت غذا ازمزرعه تا سفره است» که این شعار یک شعار جامعی بوده و تمام فعالیت های دامپزشکی شا مل این شعار می‌شود.

وی افزود:  حوزه که این سازمان درآن فعالیت می کند نتیجه آن درزندگی مرم دیده می شود  و عمده فعالیت های دامپزشکی حفظ  و توسعه سلامت جامعه و جلوگیر ی از بروز بحران ها ی اقتصادی، اجتماعی ، امنیتی و سیاسی جامعه است.

سلامت منابع غذایی باید تضمین شود

حداد زاده تصریح کرد: باید سلامت منابع غذایی تضمین شود و ما بتوانیم آن را سالم نگه داریم و تحقق این امراولین قدم برای حفظ  سلامتی مردم است و هر انسانی  در طول روز  ۵۶گرم  پروتئین نیاز دارد و که یکی از منابعی  که به هیچ عنوان تعطیل بردارنسیت  منابع لبنی و فرآورده ها ی دامی است .

وی از کاهش ۵۰ درصدی دام های مبتلا به تب مالت دراستان خبر داد و افزود :  بیش از ۲میلیون واحد دامی دراستان یزد وجود دارد که مجموع دام های سبک و سنگین  استان ۹۴۰هزار راس دام است و ظرفیت جوجه ریز ی استان ۱۳هزار قطعه بوده و قریب به ۳میلیون  مرغ تخم گذار نیز در استان  وجود دارد  که برای سلامت این تعداد  اقدامات اساسی انحام شده است .

حداد زاده در خصوص مقابله با بیمار یها ی واگیر دا ر دامی نیز گفت :  برای مقابله با بیماری های واگیر داری چون تب برفکی  که ضررهای زیادی را برای  دامداران در پی دارد  بیش از ۱۳هزار دام در استان یزد واکسینه شده اند  و  یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم افزایش قیمت واکسن هایی است  که در بازار وجود دارد و این موضوع دامداران را نیر با مشکلاتی مواجه کرده  که مانیازمند حمایت در این زمینه  هستیم .

حفظ  سلامت دام ها با عملیات واکسیناسیون

وی خاطرنشان ساخت: برای حفظ  سلامت دام های موجود در استان عملیات واکسیناسیون در دستور کار قرار گرفته  و ۱۱نوع  واکسن به ۶گونه دام در استان تزریق شده  و در شش ماه ابتدایی سال ۵۳۴ دام در استان واکسینه شده اند ودر مورد قرنطینه دام نیزدر سال گذشته بیش از ۱۳هزارفقره گواهی حمل بهداشتی دام برای خروج دام و طیور از استان صادر شده است . 

این مسئول تصریح کرد : برای مقابله با بیماری های واگیرداردامی چون تب مالت   واکسیناسیون در سطح وسیعی از دام ها سبک وسنگین دراستان انجام شده و دراین زمینه  از سال ۹۲تا ۹۶ شاهد یک تحول خوبی در این زمینه بودیم و براساس آن تعداد دام ها ی شناسایی شده آلوده درسال ۹۲تا ۹۶، ۵۰ در صد کاهش داشته است .

کاهش میزان مبتلایان  به تب مالت

 حدادزاده  گفت:  تاثیر کاهش این آمارها درمیزان مبتلایان  به تب مالت در استان را می توان مشاهده  کرد که بر مبنای آن تعداد  مبتلایان استان  در سال ۹۲، ۲۸۲ نفر بودند  و در سال گذشته این آمار  به ۱۷۱نفر رسیده و بهترین راه مقابله با بیماری ها ی واگیر داری چون تب مالت ارائه آموزش می باشد که خود آموزش برای کاهش بیماری مناسب است .

 وی درخصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیز گفت : در مورد این بیماری باید بسیارهوشیارعمل کرد و این  ویروس بسیار توانا بوده که می تواند به واحدهای مرغدار ی نفوذ کرده  و خسارات بالای را وارد کرده  که در سال گذشته   واحد ۲۳مرغدار ی صنعتی  در استان درگیر  این ویروس شده  که ما مجبور شدیم  بیش از ۵۵۹هزار قطعه مرغ را معدوم کنیم و مرغداران نیر باید با رعایت ضوابط ایمنی و بهداشتی از شیوع این بیمار ی مهلک جلو گیری نما یند .

مرغ های بومی  و غیرمجاز عامل انتقال ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان

مدیر کل دامپزشکی استان گفت : مهمترین عامل انتقال این ویروس در کشورمرغ های  بومی و غیر مجازی هستند که درسطح استان تولید شده و توزیع می شود و در این زمینه  با تمام کسانی که اقدام به توزیع و تولید مرغ بومی می کنند به طور جدی برخورد  خواهد شد .

وی تصریح کرد : در زمینه بیماری هاری نیز دراستان  شرایط خوبی نداریم و تاکنون  ۱۳کانون شیوع بیماری هاری دراستان شناسایی شده و این بیماری یک بیماری خطر ناک بوده و یکی از اقداماتی  که برای مقابله با این بیماری در استان انجام شده  جمع آوری  و واکسیناسیون سگ ها ی ولگرد بوده  که دراین حوزه شهرداریها باید این کار را نجام بدهند  و کسانی که درمنزل از حیواناتی چون سگ و گربه استفاده می کنند باید سالانه حیوانات  خانگی را واکسینه کنند.  

انتهای پیام /   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.