مدیر جهادکشاورزی شهرستان طرقبه‌شاندیز گفت: تمرکز ما بر این است که کشت گیاهان داروئی را در این شهرستان توسعه دهیم.

کشت گیاهان داروئی را در طرقبه‌شاندیز توسعه خواهیم داد

به گزارش قدس آنلاین، احمد نادری، با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی که در این شهرستان حاکم است و به نوعی با محدودیت منابع آبی و ذخایر آبی مواجه هستیم، اظهار کرد: بر همین اساس سعی ما بر این است که بر روی توسعه کشت‌هایی که به آب کم تری نیاز دارند تمرکز کنیم که علاوه بر مصرف آب کم از توجیه اقتصادی بالایی نیز برخوردار هستند که تا حدودی هم در این راستا گام‌هایی برداشته‌ایم، با این وجود تمرکز ما نیز بر این است که کشت گیاهان دارویی را در این شهرستان خواهیم داشت و برای رشد توسعه آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در این میان ما می‌توانیم گیاهانی مانند گل محمدی، درختانی مانند عناب و سنجد را توسعه دهیم که هم به آب کمتری نیاز دارند و هم به لحاظ اقتصادی در صنایعی مانند داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی نیز می‌تواند قابل استفاده باشند.

مدیر جهادکشاورزی طرقبه‌شاندیز عنوان کرد: خوشبختانه زمینه این امر در این شهرستان فراهم است و امیدواریم بتوانیم گام‌های موثرتری را برداریم. در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیشرفت زیادی در این زمینه خواهیم بود، البته که کشاورزان هم باید در این مسیر مشارکت و استقبال داشته باشند.

باید بحث برند سازی محصولات این منطقه مورد توجه قرار داد

نادری با اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه گردشگری کشاورزی دارد اما تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است، تصریح کرد: در واقع باید در هر روستایی این اقدام صورت گیرد که متاسفانه به این موضوع توجهی نشده در حالیکه این شهرستان مکانی برای تفریح تعداد زیادی گردشگر و مسافر است که سالیانه به این منطقه سفر می‌کنند، است.

وی همچنین بحث گردشگری کشاورزی را امر مهمی دانست و افزود: در واقع این موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، بنابراین با توجه به اینکه طرقبه‌شاندیز شهرستانی تفریحی و منطقه‌ای گردشگری به شمار می‌آید، علاوه بر استفاده از محصولاتی که در این شهرستان برداشت می‌شود باید در بحث بسته‌بندی و برندسازی محصولات نیز می‌توان اقدامات موثری را انجام داد.

نادری ادامه داد: در این میان نیز جهادکشاورزی می‌تواند تاثیر مثبتی در این زمینه داشته باشد، بنابراین اگر ما بخواهیم به این موضوع ورود پیدا کنیم باید در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی اقداماتی را انجام دهیم. به عنوان مثال توت یکی از محصولاتی است که به میزان فراوانی در این منطقه وجود دارد، کشاورزان می‌توانند در روستایی که تولید این محصول بیشتر است به فرآوری و بسته بندی بهداشتی و همچنین برندسازی محصول خود کنند که این کار قطعا می‌تواند تاثیر مطلوبی در خرید این نوع محصول از سوی گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کنند و تعداد کمی هم نیستند، داشته باشد و حتی می‌توانند به فراهم کردن شرایطی برای فرآوری شیره توت که متاسفانه در این شهرستان این کار فراهم نشده است، بپردازند.

مدیر جهادکشاورزی طرقبه‌شاندیز تاکید کرد: در واقع این کار مهم منجر به این امر خواهد شد که زمینه‌ای برای جذب گردشگران بیشتری به این منطقه و روستاهای اطراف فراهم می‌شود و علاوه بر این موضوع نیز می‌تواند اشتغال‌زایی را در روستاها برای افراد و به ویژه جوانان به وجود ‌آورد.

نادری خاطرنشان کرد: در این راستا در صورت استقبال کشاورزان ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم تا  آن بخش از اقدامات لازم که مربوط به حوزه ما می‌شود را انجام دهیم و این افراد را، راهنمایی و تا حد ممکن از آن‌ها حمایت خواهیم کرد که در واقع این حمایت‌ها می‌تواند در قالب ارائه تسهیلات، یارانه، نهال، بذر و... باشد.

مدیر جهادکشاورزی طرقبه‌شاندیز در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث عدم تمایل کشاورزان به بیمه کردن زمینه‌های خود، اشاره و تاکید کرد: در واقع باید گفت که کشاورزان تا حدودی توقع زیادی از صندوق بیمه دارند چرا که آن‌ها این انتظار را از بیمه دارند تا هنگامیکه خسارتی به محصول و یا زمین‌هایشان وارد می‌شود، همان مبلغی را که ضرر دیده‌اند صندوق بیمه به آن‌ها پرداخت کند در حالیکه این موضوع خود قوانینی دارد و پرداخت این خسارت‌ها بستگی به مقدار زمینه و یا محصول است و البته که صندوق بیمه نیز برای این موضوع سقفی را تعیین می‌کند، بنابراین این موضوع کشاورزان را ناراحت می‌کند که چرا صندوق بیمه تمام مبلغ خسارتی را به آن‌ها پرداخت نمی‌کند.

نادری اظهار کرد: ما در این اداره پیگیر این موضوع هستیم و نظارت بر این موضوع داریم تا اگر کشاورزی در این خصوص معترض باشد و مشکلی برای آن‌ها به وجود آید؛ پاسخگوی آن‌ها خواهیم بود و به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.