حضرت امام رضا(ع) در کتاب طب الرضا به چگونگی آداب، رفتار و بهداشت مسافران در سفر پرداخته اند.

رعایت نکات بهداشتی و آداب مسافرت از منظر عالم آل محمد(ص)

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه بیان داشته اند: همانا که شخص مسافر در هنگام حرکت باید از شرایط آب و هوایی اطلاع داشته باشد، اگر مسافر در گرمای طاقت فرسا مجبور به سفر شد، در زمان حرکت غذای سبک  مصرف کرده اعتدال در خوردن  را رعایت کند.

در هوای گرم غذاهای سرد و مرطوب مصرف شود و خوردن گوشت تازه، هلام (گوشت بدون چربی)، سرکه، روغن زیتون و آب غوره توصیه می شود و در هوای گرم، پیاده روی برای افراد لاغر مخصوصا زمانی که غذا نخورده باشند بسیار مضر ولی در بدن های چاق و فربه سودمند است.

صلاح حال مسافر و حفظ او از بیماری ها این است که آب شهر جدید را نخورد مگر اینکه آب آن شهر را با آب شهر خود مخلوط شده باشد.(جلوگیری از به اصطلاح آب به آب شدن)

از آبهای شور پرهیز کنید، که دارای حجم سنگین است و سبب یبوست مزاج می شوند؛ آب برف و یخ مطلقا فاسد و برای بدن آدمی تولید فساد می کنند اما آب باران، سبک و گوارا و مفید است؛ منتها با این شرط که در گودالها، زیاد نمانده باشد.

لازمست اینکه مسافر از وطن خود و از آن جایی که در آن متولد شده به هنگام سفر مقداری خاک به همراه خود بردارد تا زمانی که به هر منزلی وارد می شود کمی از آن خاک را با آب خود مخلوط کند، خوب آن را هم زده و صبر کند تا گل آب کاملا رسوب کند تا آب صاف و قابل مصرف شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.