این روزها یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها، وضعیت تحصیل فرزندان‌شان در مدارس است. مدارسی که هر کدام شرایط خاص خود را دارد؛ از دولتی و غیردولتی گرفته تا نمونه دولتی و تیزهوشان.

ماجرای دریافت پول‌های اجباری مدارس، این بار بعد از ثبت نام

این روزها با گذشت چند هفته از آغاز سال تحصیلی جدید بسیاری از مدیران مدارس دولتی درقالب کمک‌های مردمی پول‌های هنگفتی را از خانواده‌ها دریافت می‌کنند.

 دریافت وجه قبل و بعد از ثبت نام

یکی از والدین به خبرنگار ما می‌گوید: «امسال به اسم کمک به مدرسه تا پول از ما نگرفتند، ثبت‌نام نکردند و الآن هم هنوز چند هفته ازبازگشایی مدارس نگذشته، دوباره برای قبوض خدماتی و مخارج دیگر طلب پول کرده‌اند و من مانده‌ام فرزند من که هنوز آب و برق و گازی مصرف نکرده و خدمتی برایش انجام نداده‌اند، برای چه چیزی باید پول بدهم؟ این دیگر واقعاً نوبراست».

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان هم در تماس با قدس اظهار می‌دارد: مدیران مدارس هنگام ثبت نام از موارد مختلفی حرف می‌زنند آن‌ها هرساله می‌خواهند میز و نیمکت‌های مدرسه را نوسازی کنند، وسایل گرمایشی و سرمایشی اضافه کنند. مدرسه تعمیر کنند، اما آخر سال از هیچ کدام این موارد خبری نیست. این رویه نه تنها در هنگام ثبت‌نام بلکه چند بار در سال برای خانواده‌ها تکرار می‌شود. با این حال آموزش و پرورش همچنان بر این موضوع پای می فشارد که دریافت وجه به صورت اجباری ممنوع است.

محسنی که فرزندش در یک مدرسه دولتی تحصیل می‌کند به قدس اظهار می‌دارد: وزارت آموزش و پرورش هر سال بخشنامه صادر می‌کند که گرفتن هرگونه وجه از والدین دانش آموزان ممنوع است، اما مدیران مدارس دولتی با وجود بخشنامه‌های قاطع وزارتخانه، تحت عناوین گوناگون از دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها پول می‌گیرند. بخشنامه‌هایی که گرچه صادر می‌شود، اما عملاً کارایی لازم را برای خانواده‌ها ندارد.

مادر سه دانش آموز هم می‌گوید: «فرزندانم در مقاطع مختلف تحصیلی هستند و هر روز مدیران مدارس به بهانه‌ای طلب پول می‌کنند. این موضوع مربوط به امسال هم نیست. تقریباً هرسال درگیر این وضع هستم. همسرم کارگر است و تقریباً هر سال ما بین یک تا ۲ میلیون تومان پول به مدارس دولتی می‌دهیم. جالب اینجاست که کسی توجهی به حرف‌های ما نمی‌کند. مگرتحصیل در مدارس دولتی رایگان نیست؟ چرا برای آموزش ابتدایی باید این همه هزینه کنیم.»

وی می‌افزاید: مدیر مدرسه اخیراً نامه‌ای فرستاده که والدین به مدرسه کمک کنند. وقتی دلیل درخواست این پول را جویا شدم، گفتند بخاطر قبض‌های برق و آب است. وی ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد که پولی را که از محل اجاره مدارس در سه ماه تابستان اززائران دریافت می‌کند چه کارمی‌کند و چرا آن را در اختیار مدارس قرار نمی‌دهد؟

یکی دیگراز شهروندان می‌گوید: کمک‌های اختیاری به مدارس کم‌کم به وظیفه تبدیل شده است. عامل اصلی، کمبود بودجه است. آیا باید کسری بودجه آموزش و پرورش توسط والدین جبران شود؟ ظاهراً این مسئله مغایر با قانون است و نیاز به فکر اساسی و حل ریشه‌ای دارد.

 تناقض در گفتار

مدیران آموزش و پرورش درباره گرفتن وجه نقد یک چیز را می‌گویند، اما مدیران مدارس نظر دیگری دارند و البته در فضای کلی مدارس جریان دیگری وجود دارد. یکی از مدیران مدارس ناحیه ۴ مشهد گرفتن وجه را تأیید می‌کند و بر این باور است که بسیاری از مدیران برای هزینه‌های جاری مدارس دولتی، پولی دراختیار ندارند. هرسال در قانون بودجه، مبلغی به عنوان سرانه دانش‌آموزی تصویب می‌شود و این مبلغ سال به سال روی کاغذ افزایش‌ می‌یابد، اما درعمل بسیاری از مدیران مدارس برای هزینه‌های جاری دستشان خالی است. سرانه دانش‌آموزی مبلغی است که بابت هزینه‌های جاری مدرسه مانند هزینه آب، برق، تلفن، کاغذ و... باید دراختیار مدرسه قرار ‌گیرد که چنین امری هیچ گاه محقق نشده وامسال هم به شما قول می‌دهم عملی نخواهد شد. وی تصریح می‌کند: «وزارت آموزش و پرورش مبالغی را که برای اجاره کلاس‌های مدارس از زائران درسه ماه تعطیلی گرفته، بین ناحیه، اداره و وزارت تقسیم می‌کند و مبلغ ناچیزی به مدیر مدرسه می‌دهد و ما نمی‌توانیم با این پول مدرسه را اداره کنیم. وقتی هم به ناحیه شکایت می‌کنیم، مدیران می‌گویند شما می‌توانید وجه نقدی و کمک‌های مردمی از خانواده‌ها دریافت کنید. ما هم مجبور می‌شویم از خانواده‌ها وجه نقدی بگیریم واگر این هزینه‌ها توسط اولیا پرداخت نشود، مدارس اداره نمی‌شوند، اما باید با رضایت باشد وآموزش وپرورش هم با مدیرانی که بدون رضایت از والدین پولی دریافت می‌کنند، برخورد می‌کند.»

 دریافت وجه ممنوع

برای پیگیری موضوعات مطرح شده به سراغ مدیرروابط عمومی آموزش وپرورش خراسان رضوی می‌رویم. مهدی مجیدی فرد می‌گوید: دریافت هرگونه وجه ممنوع است و والدینی که شکایت دارند، می‌توانند بامراجعه به اداره ارزیابی عملکرد ورسیدگی به شکایات اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی ویا اداره هرناحیه‌ای که فرزندشان درآن تحصیل می‌کند، شکایت وهمچنین با تماس تلفنی شکایت خود را اعلام کنند تا پرونده تشکیل و با اطلاع از نام و نشانی مدرسه‌ای که پولی دریافت کرده است، تیم‌های نظارتی اعزام و در صورت اثبات این مسئله، با مدیر برخورد ‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.