رئیس جمهور بولیوی ضمن محکوم کردن تصمیم ایالات متحده برای خروج از پیمان موشک‌های میان برد، آمریکا را دشمن صلح جهانی ارزیابی کرد.

رئیس جمهور بولیوی: آمریکا دشمن صلح جهانی و حقوق بشر است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته‌ای با روسیه، اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی این تصمیم را محکوم و تاکید کرد: ایالات متحده دشمن صلح جهانی است.

رئیس جمهور بولیوی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ترامپ تهدید می کند که نیروهای نظامی آمریکا را به مرز مکزیک اعزام می کند تا با هزاران مهاجر از کشورهای آمریکای مرکزی مقابله کند، آن هم پس از اعلام این تصمیم که قصد دارد ایالات متحده را از پیمان موشک‌های میان برد با روسیه خارج کند. بنابر این آمریکا دشمن صلح جهانی و حقوق بشر است.

ترامپ با انتقادات گسترده‌ای به خاطر تصمیم برای خروج از پیمان هسته‌ای تاریخی با روسیه روبرو شده است. کاخ کرملین نیز این تصمیم آمریکا را خطرناک توصیف کرده است. جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز سه شنبه گفت: واشنگتن هنوز تصمیم نهایی را درباره استقرار موشک های آمریکایی در اروپا اتخاذ نکرده است. ما هنوز راهی طولانی برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره چنین مساله مهمی داریم.

وی افزود: مشکل اکنون این است که روسیه در حال نقض پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد در اروپا است. تهدید این نیست که آمریکا قصد خروج از این پیمان را دارد، تهدید واقعی موشک‌های روسی است که پیش از این مستقر شده است.

پیمان موشک‌های میان برد و موشک های برد کوتاه ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک‌هایی با برد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ و از ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک‌های نوع «ار-۱۲ و ار-۱۴» که اتحاد شوروی در سال ۱۹۶۲ در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه ۱۹۹۱ این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی ۱۷۵۲ موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا نیز ۸۵۹ موشک از این نوع را از بین برد. در عین حال هر یک از طرفین این قرارداد می تواند بطور یکجانبه با ارائه ثبوت قانع کننده در باره ضرورت خروج از آن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.