سرپرست گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار گرد:" مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک ممکن است سلامت افراد را به خطر اندازد و مقادیر زیاد برخی داروهای به ظاهر کم خطر، می تواند برای فرد به ویژه کودکان و افراد مسن کشنده باشد".

مصرف خود سرانه دارو بروز مسمومیت را افزایش می دهد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر بیتا دادپور  در نشست خبری به مناسبت هفته مسمومیت ها خاطر نشان کرد:" به عنوان مثال مصرف داروی استامینوفن که اغلب برای کاهش تب در کودکان از سوی والدین مورد استفاده قرار می گیرد باید بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک باشد در غیر این صورت خطر ایجاد مسمومیت را در پی دارد. "

رییس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) گفت:" سالانه بیش از هفت هزار نفر در بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع) این شهر که شمال شرق کشور را زیرپوشش دارد، بستری می شوند".

دکتر دادپور  افزود: بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مجهزترین و بزرگترین مرکز تشخیصی و درمانی مسمومیت ها در شمال شرق کشور به شمار می رود که استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و گلستان را زیر پوشش دارد.

وی اظهار کرد: مصرف بیش از حد دارو ۷۰ درصد از مسمومیت ها و شایع ترین علت بروز مسمومیت ها در خراسان رضوی و شمال شرق کشور است.

دانشیار گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بقیه مسمومیت ها ناشی از سموم و مواد شیمیایی، مواد مخدر و محرک، گزش، گیاهان سمی، مسمومیت با گاز منواکسید کربن و مسمومیت با الکل می باشد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون موردی از مسمومیت ناشی از گاز منواکسیدکربن که منجر به فوت شود در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد گزارش نشده است.

دکتر دادپور  مصرف مواد الکلی دست ساز را عامل دیگر ایجاد مسمومیت عنوان کرد و افزود: مصرف این مواد عوارض خطرناکی در بر دارد که در بیشتر مواقع موجب از دست دادن بینایی مصرف کننده می شود.

وی افزود: تلفن ۱۹۰ مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی مشهد همه روزه از ساعت هشت تا ۲۲ پاسخگوی شهروندان در زمینه نحوه صحیح مصرف دارو ها و تداخلات دارویی است.

اول تا هفتم آبان ماه هر سال با عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است.

  منبع:وب دا    
  پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.