هرسال همزمان با سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، مشهد رنگ و بوی عشق و معرفت ناب زائرانی را می‌گیرد که خدمت به آن‌ها از برکات پروردگار متعال است.

پای پیاده از فرش تاعرش در حرم امام رضا علیه السلام/شرکت ۴۰ هزار نفر در طرح «همه خادم الرضائیم»

به گزارش قدس آنلاین،مشهد هر ساله با فرارسیدن شهادت امام رضا (علیه السلام) آماده میزبانی از هزاران عاشق می‌شود که به طرق متفاوت خود را به مشهد می‌رسانند؛ یکی از این راه‌ها با پای جان است که پیر و خردسال و زن و مرد نمی‌شناسد.

یا امام رضا؛ تو قبله گاه عاشقانی‌ ای میراث دار عطوفت و مهربانی؛ نوربارگاهت را می توان از جلوی پای زائران پیاده ات دید و بارقه‌های امید در دلشان را می توان از بلندای گلدسته‌های حرمت فهمید؛ ‌ای پناه بی پناهان،   پای پیاده، دست خالی و باهزاران گره و گناه به دست بوسی ات می‌آییم؛ تا که با آب پاکی سقاخانه ات و نسیم مهرورزی صحن و سرایت خانه تکانی این دل را به تو بسپاریم.
*پای پیاده از فرش به عرش
 
شاید هیچ قدرتی نتواند مرا پای پیاده و با تنی آزرده به مهمانی مجللی ببرد، اما اینجا صاحب خانه شمس الشموس است که برکتش روزی ما مردم ایران و رحمتش آسایش و امنیت ماست، دست خالی یا دست پر، پای پیاده یا با سوار فرقی نمی‌کند اگر میزبان امام رضا (ع) باشد.

مردم و مسئولان مشهد با افتخار و شانه به شانه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهادت خورشید تابان آسمان ایران حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی (علیه السلام)، تلاش می‌کنند.

مشهدی‌ها در برگزاری این قرار عاشقی تنها نیستند بلکه، مسئولان، هنرمندان، ورزشکاران و هموطنان شهرهای دیگر کشور هم برای خدمت گذاری با مردم مشهد، شهرداری، آستان قدس رضوی و گروه‌های فعال مردم نهاد همکاری و مشارکت می‌نمایند که از مهمانانی خاص و بلند مرتبه میزبانی شایسته‌ای کنند.

چه بسا که هرچه تلاش کنیم بازهم کم است و باید روز به روز در امر خدمت گذاری به زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان (علیه السلام) پیشرفت کنیم، از موازی کاری‌ها و نا هماهنگی بین نهادهای خدمتگذار بکاهیم و به سمت یکپارچگی در جهت استفاده بهتر از منابع و سرمایه‌ها و انجام بیشتر خدمات گام برداریم.
 
*شهرداری مشهد، تسهیل امور و برندسازی شهر
 
نرگس شالچیان معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد می‌گوید: کمتر از چند روز دیگر بزرگترین پویش مردمی شکل می‌گیرد که وظیفه‌ی شهرداری تسهیل امور و برند سازی شهر مشهد به عنون تجدید سفر زائران و برآنیم پیام‌های مهربانی و میزبانی را ترویج و گسترش دهیم.
 
*پای پیاده از فرش به عرش

وی با اشاره به حمایت از گروه‌های مردمی می‌افزاید: کمیته‌های متفاوتی برای انجام بهتر این امر در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها کمیته برنامه ریزی در خانواده شهرداری است که برای این میزبانی برنامه‌های متفاوتی صورت گرفته و به یک وحدت رویه در این امر رسیده ایم.

شالچیان ادامه می‌دهد: هماهنگی‌های گسترده‌ای با استانداری، سازمان تبلیغات، اصناف و بسیج خراسان رضوی برای خدمت رسانی به زائرین و جلوگیری از موازی کاری انجام داده ایم و همچنین با تشکل‌ها و سمن‌ها نیز هماهنگ شده ایم.

وی می‌گوید: مکان‌های میزبانی از زائران حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) در مبادی ورودی شهر و مسیرهای منتهی به حرم مطهراست که تبلیغات میدانی در کمیته اطلاع رسانی انجام شده و پیام آمادگی برای میزبانی را به زائران و مجاوران اعلام کرده ایم.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، تصریح می‌کند: کمیته ساماندهی خدمات با برند "شهروندان میهمان نواز"  کار خود را آغاز کرده و از این پس نیز تمام  برنامه‌های شهروندی با همین نام ادامه پیدا خواهد کرد و این کار مستمر خواهد بود؛ این شهروندان سفیر دائمی شهر مشهد خواهند شد و ارتباط همیشگی و در طول سال با شهروندان میهمان نواز در کلیه‌ی مراسمات وجود خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: این پویش از مدارس آغاز می‌شود که حس مسئولیت پذیری اجتماعی را در کودکان و نوجوانان و جوانان جامعه ایجاد و تقویت می‌کند.

شالچیان در راستای شفافیت و یکپارچگی بیشتر فعالیت ها، به تشکیل ستاد خبری و کمپین‌های اطلاع رسان اشاره می‌کند و می‌افزاید: امسال برای خدمات زائران ایستگاهی از طرف شهرداری مشهد ایستگاهی وجود ندارد؛ فقط شش ایستگاه مشارکتی و ۱۸ ایستگاه حمایتی داریم که پس از مشارکت و حمایت به گروه‌های مردم نهاد فعال تفویض اختیار می‌شود و شهرداری فقط نقش نظارتی و تسهیل گری در اجرای هرچه بهتر این امور را عهده دار خواهد بود.

وی با اشاره به کاهش تصدی گری و افزایش مشارکت‌ها اظهار می‌دارد: نسبت به سال گذشته، سی درصد هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و این در حالی است که شهرداری با تفویض اختیار در نظارت و مدیریت امور تواناتر شده است.


*افزایش فعالیت اجتماعی، افزایش عیار اجتماعی کشور

هادی بختیاری معاون سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد می‌گوید: عیار اجتماعی ما به میزان دگرخواهی اجتماعی مردم بستگی دارد که این شاخص متاسفانه در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه می‌دهد: مشهدی‌ها همواره حس تعلق و افتخار نسبت به میهمانان امام رضا (علیه السلام) داشته و این را تکلیف خود می‌دانند.

بختیاری می‌افزاید: دهه پایانی صفر یک فرصت برای ادای دین ما مردم مشهد است و در شهرداری از سه منظر به این موضوع نگاه شده که بنا است به عنوان حوزه‌ی حاکمیتی شهرداری برای تسهیل امور خدمت برای شهروندان مشهدی نقش تسهیل گری را ایفا نماییم.


*عشق بی اندازه، به خدمتگذاری زائران پیاده

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به برنامه‌های استقبال از زائران امام رضا (ع) توسط آستان قدس رضوی می‌گوید: بیش از ۴۰ هزار نفر در طرح «همه خادم الرضائیم» برای خدمت به زائرین پیاده در دهه آخر صفر ثبت نام کرده اند.
*به‌کارگیری خادمان افتخاری

حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی نژاد با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به ایام دهه پایانی صفر و حرکت زائرین پیاده به سمت مشهد، تمامی شهر آماده میزبانی از میهمانان حضرت می‌شود می‌افزاید: آستان قدس رضوی به‌منظور ساماندهی و به‌کارگیری خادمان افتخاری و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای خدمت به زائرین پیاده، از طریق دبیرخانه «کانون خادمیاری فرهنگ زائر و زیارت» و تحت عنوان طرح «همه خادم الرضائیم» نسبت به ثبت‌نام متقاضیان اقدام کرده است.

وی با تأکید بر اینکه برای خدمت‌رسانی به زائرین پیاده در ایام آخر صفر ۱۶۰ هزار نفر-خدمت ظرفیت شناسایی‌شده داریم، تصریح می‌کند: تا امروز ثبت‌نام حدود از ۱۵ هزار نفراز متقاضیان به‌صورت قطعی انجام‌شده و روند ثبت‌نام و ارتباط‌گیری با سایر متقاضیان نیز ادامه دارد.

گنابادی نژاد با بیان اینکه درخواست‌های زیادی نیز از سایر استان‌های کشور نیز برای پیوستن به جمع «خادمیاران رضوی» داشته‌ایم، می‌گوید: تا امروز ۳۴۳ کانون خادمیاری شامل مساجد، حسینیه‌ها، پایگاه‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگی و مذهبی با همراهی ۲۲۹۵ خادمیار نیز از طریق مراجعه حضوری خادمیاران، شناسایی و ثبت‌شده‌اند.

وی با بیان اینکه تا امروز برپایی ۴۰ ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی و داخل شهر قطعی شده است، اظهار می‌کند: متقاضیان خدمت به زائران پیاده علی بن موسوی الرضا (ع) می‌توانند با تأمین و ارائه هر یک از اقلام و خدمات موردنیاز زائران شامل کمک به برپایی ایستگاه‌های استقبال از زائرین پیاده در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی، نذر اقلام موردنیاز زائرین پیاده مانند مواد غذایی، وسایل گرمایشی، پتو، پوشاک، اقلام فرهنگی و ...، ارائه خدمات در ایستگاه‌ها و مسیرها مانند واکس، پذیرایی، خدمات پرستاری و پزشکی، خیاطی، خدمات ویلچر، تعمیرات کفش، آمارگیری و سرشماری، انتظامات مسیر نظافت و نذر مالی برای کمک به ایجاد و تجهیز مراکز پذیرایی و تهیه اقلام موردنیاز زائرین، اسکان زائرین در منازل، تأمین خودرو برای انتقال زائرین و خادمیاران، مشاور مذهبی، فرهنگی و خانواده، مهدکودک و خدمات فرهنگی و آموزشی به کودکان زائر و خدمات رسانه‌ای نام خود را در زمره «خادمیاران رضوی» ثبت کنند.

*آمادگی برای اختصاص منزل شخصی جهت اسکان زائران پیاده

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس ادامه می‌دهد: در بین موارد اعلام شده خدماتی نظیر انتظامات مسیر، اپراتوری، خدمات ویلچر، پذیرایی، حمل‌ونقل و آشپزی بیشترین فروانی را بین متقاضیان داشته است. همچنین تاکنون دهها نفر از خادمان افتخاری اعلام آمادگی کرده‌اند تا منزلشان را جهت اسکان در اختیار زائران پیاده علی بن موسی‌الرضا (ع) قرار دهند.

وی می‌گوید: در حوزه درمانی نیز تاکنون ۳۶۱ نفر اعلام آمادگی کردند که در ایستگاه‌های استقبال به ارائه خدمات درمانی بپردازند و علاوه بر این تا این لحظه ۸۶ پزشک و ۴۸۰ پرستار نیز برای ارائه خدمات پزشکی به زائرین ثبت‌نام کرده‌اند.

گنابادی نژاد تصریح می‌کند: تا این لحظه در حوزه حمل‌ونقل بالغ بر هزار و ۳۲۶ نفر اعلام آمادگی کردند که اتومبیل‌های شخصی خودشان را در اختیار زائران پیاده علی بن موسی‌الرضا (ع) قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه روند ثبت‌نام همچنان ادامه دارد اظهار می‌کند: در حال حاضر ۵۰ اپراتور خادمیار در حال تماس با کسانی هستند که از طریق سامانه ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند و علاقه‌مندان به خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) نیز که تاکنون موفق به ثبت‌نام در این طرح نشده و مایلند در این ایام به جمع «خادمیاران رضوی» بپیوندند می‌توانند با ارسال عدد ۸ به سامانه ۱۰۰۰۸۸۸۰۸۰ در این طرح معنوی مشارکت کنند.

تمام افراد از پسر بچه‌ خردسال تا پیری که نان می‌پزد و از مسئولان و افراد سرشناس کشور تا حتی هموطنان با اقلیت‌های مذهبی متفاوت، بسیج می‌شوند که خادمان با لیاقتی برای مهمانان امام رضا (علیه السلام) باشند تا دستمزدی با عددهای معنوی از سرمنشا برکت سفره‌های مردم ایران بگیرند.
*فرهنگ سازی بر خلاف مقاصد دشمنان اسلام

شکی نیست که همه هدف خدمت دارند، شکی نیست که هرکس آزاد است در این سفره‌ی پربرکت روزی بگیرد و شکی نیست که امام مهربانی‌ها عالم به ذره‌های کوچک و بزرگ خدمات ماست؛ اما شاید بتوان با همکاری و همراهی هدفمند، بهتر، شایسته‌تر و والاتر از برکات و منابع در دسترس استفاده کرد و فرهنگ سازی این جریان را بر خلاف مقاصد دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی ایران جهانی و فرامنطقه‌ای کرد.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.