در نخستین جلسه هیئت اهالی رسانه و فعالان فضای مجازی در مشهد ابعاد حماسه پیاده‌روی اربعین مورد بررسی قرار گرفت.

اربعین یک مدل کامل و جامع از شبکه‌سازی در یک عملیات فرهنگی است

به گزارش قدس آنلاین، نخستین جلسه هیئت اهالی رسانه و فعالان فضای مجازی که شب گذشته در موسسه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی با حضور بیش از ۷۰ فعال رسانه و فضای مجازی در محل این موسسه برگزار شد.

در این نشست فرهنگی محمد جواد میری سردبیر روزنامه قدس با اشاره به درس‌آموزی و الهام‌بخشی اربعین گفت: تکریم و سنت عراقی‌ها در برخورد با زائران اربعین، برخورد خادم و مخدوم و نگاه وحدت آفرین آن‌ها از مهم‌ترین زوایایی است که در این حرکت عظیم بایداز آن الهام گرفت.
وی منظر مهم و الهام‌بخش دیگر این حماسه را بحث آیین‌سازی عنوان کرد و گفت: این حماسه از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است و آیین‌ها به خصوص در دنیای مدرن و بی‌هویت امروزی از نیازهای جوامع هستند که البته باید مراقب بود تا در فرآیند مذکوربدعتی ایجاد نشود.
میری با اشاره به نیاز به ادبیات‌سازی این پدیده گفت: اگر یک چنین پدیده‌ای در فضای غرب اتفاق می‌افتاد می‌توانست مبدا مباحث علوم اجتماعی، علوم انسانی و فلسفی باشد، ولی ما در تولید این ادبیات ضعیف عمل کرده‌ایم و این در حالی است که اربعین می‌تواند درحوزه تولید ادبیات از منظر خانوادگی، تربیتی و اقتصادی برای ما الهام‌بخش باشد و درک جدیدی ایجاد کند.
در ادامه این جلسه میلاد شعیبی دبیر شبکه جوانان رضوی، اربعین را از منظر شبکه‌سازی مورد بررسی قرار داد و آن را یک مدل کامل و جامع از شبکه‌سازی در یک عملیات فرهنگی عنوان کرد که خود حضرت همه قلوب را برای یک عملیات فرهنگی همراه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه حماسه اربعین دچار جناح‌بندی‌های سیاسی نشده است، گفت: یک قدرت فراگیری در جامعه سیاسی در کشور عراق می‌بینید که سبب شده است تا همه سیستم‌های سیاسی کشور عراق متحدالشکل برای اربعین خدمت کنند و همه افراد و اعتقادات سیاسی حول محور اربعین وارد شوند.
مرتضی قربانی فعال مجازی نیز در این جلسه به تبیین نقش و جایگاه انسجام رسانه‌ای در پدیده اربعین پرداخت و خواستار اعزام هماهنگ و منسجم‌تر تیم‌های رسانه‌ای از ایران برای پوشش بهینه این حرکت ناب و اثرگذار شد.
 منبع:آستان نیوز
  پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.