مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: بیش از نیمی از اهدا کنندگان خون در استان به صورت مستمر اهداء خون دارند.

نیمی از اهدا کنندگان خراسان رضوی به صورت مستمر خون می دهند

به گزارش قدس آنلاین ، حمید رضا اسلامی ظهر شنبه در نشست خبری اظهار کرد:۵۹ بیمارستان و مرکز درمانی از خدمات سازمان انتقال خون استفاده می کنند و نیاز بیماران در کشور فقط با اهدای خون بر طرف می شود.

وی افزود: سال گذشته ۱۸۰ هزار نفر در استان به پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند که از ۱۴۰ هزار نفر خونگیری انجام شد و هیچ مشکلی در حوزه تامین خون در استان وجود ندارد.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: از ۳ سال پیش تاییده ارسال پلاسما را از آلمان اخذ کردیم و متخصصان از کشور آلمان به صورت دوره ای برای نمونه برداری به استان وارد می شوند و در طی این سه سال ۲۰۰ هزار پلاسما برای تهیه دارو بیماران هموفیلی و تالاسمی به پالایشگاه خون کشور ارسال شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه مشهد پایگاهی برای توریسم سلامت شده است نیاز به خون هم افزایش یافته است. همچنین اینکه با ذخایر خونی مناسب می شود مدت انتظار برای جراحی بیماران را نیز کاهش دهیم.

اسلامی تاکید کرد:۷۷ هزار اهدا کننده خون مستمر در استان داریم که بیش تر از ۳ مرتبه در سال اهدا دارند که نزدیک  ۵۲ درصد اهدا کننده ها را شامل می شوند و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای افراد بالای ۲۹ سال که اهدا کننده مستمر خون هستند واکسیناسیون علیه هپاتیت B انجام می شود.

وی در ارتباط با پخش خبری مبنی بر شیوع ایدز خراسانی در استان گفت: به هیچ وجه این بیماری ایدز نیست و نام علمی این ویروی HTLV۱ است و هیچ شباهتی به ایدز ندارد و بیش از ۹۷ درصد افرادی که این ویروس را دارند عمر طبیعی و بدون مشکلی خواهند داشت.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد:چگونگی انتقال این ویروس به مشهد به صورت دقیق مشخص نیست اما شیوع آن بسیار ناچیز است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: در محرم و صفر امسال ۳۳ هزار ۲۱۶ مراجعه به پایگاه های اهدای خون انجام و ۲۵ هزار و ۶۹۹ مورد به خونگیری منجر شده است و همچنین در روز ۲۸ صفر نیز ۷۷۸ مراجعه ثبت شده است که ۵۶۵ خونگیری انجام شده است و در کل در ماههای محرم و صفر امسال ۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد در مراجعه کنندگان داشته ایم.

اسلامی ادامه داد:با توجه به اینکه خون را بیشتر از یک ماه نمی شود نگهداری کرد باید تلاش کنیم زمان های خون دهی را مدیریت کنیم چرا که در ماه هایی همچون محرم و صفر ذخایر خونی به شدت تقویت می شود ولی در ماه های سرد سال این میزان کاهش پیدا می کند.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.