بین ثروتمندان دنیا برای خودت جایگاه و رتبه‌ای داشته باشی. به گردهمایی‌ها و همایش‌های پولدارترین انسان‌های روی کره زمین دعوت شوی اما چکیده همه داشته‌هایت فقط و فقط این باشد که خوشحالی و خوشبختی را در کنار انسان‌هایی ببینی که همنوع تو هستند، اما سرمایه‌ای از دنیا ندارند.

خوشبختی را در کنار فقرا یافتم

جالب است که تو تمام خوشبختی ات را در این می‌بینی که کنار آن‌ها باشی تا نداشته‌های دنیوی شان را کمتر احساس کنند. همنوعان تو در هر نقطه‌ای که باشند به واسطه همین همنوع بودن لطفت به آن‌ها می‌رسد.

آفریقایی باشد و در دل کشور اوگاندا. نپالی باشد و در دوردست‌ترین روستاهای زلزله زده کوهستانی و یا از جمله هموطنانت باشند که ایرانی بودنت با عشق به حرکت انسانی در هم بیامیزد و نهایتش به حرکتی بین‌المللی و جهانی ختم شود. همگی سر سفره حرکتی نوع دوستانه که به وسعت یک دنیا پهن شده است، میهمانند. فقط و فقط با این هدف که روزی برسد ثروتمندان دنیا سهمی در این حرکت داشته باشند و فقیری روی کره خاکی نباشد.

صحبت از مهندس جعفر داوردوست شالچی است. با ایده ناب انسان دوستانه اش. او که شاید به واسطه ثروت و جایگاهی که بین ثروتمندان دنیا دارد شهرت جهانی‌اش خیلی بیشتر از آن باشد که در کشور خودش می‌شناسیمش. صاحب و ایده پرداز بنیاد جهانی حرکت انسانی اکنون ایده‌ای به ثبت سازمان ملل رسانده که با این ایده قرار است دنیا را عاری از فقر کند. ۵۰۰ میلیارد تومانی هم تا امروز سرمایه این حرکت انسانی کرده است. رقمی که به قول وی اگر تمامی سرمایه داران دنیا تنها یک درصد از درآمد سالیانه‌شان را به کار خیر و ریشه کنی فقر در دنیا اختصاص دهند به یک و نیم تریلیارد دلار خواهد رسید و این یعنی خیلی زود کلمه فقر در تمام دایره لغات دنیا واژه‌ای ناملموس و بیگانه خواهد شد.

 از پرورشگاهی در دانمارک تا خانه کودکان بی‌سرپرست در مشهد

جعفرداوردوست شالچی سال ۵۴ در حالی که ۷ یا ۸ سال بیشتر نداشت به همراه خانواده‌اش راهی دانمارک شد. هنوز یکسالی از اقامت در اروپا نگذشته بود که پدر ومادر از هم جدا شدند. به پیشنهاد مسئولان شهرمحل اقامت بچه‌ها برای مدتی از مادر جدا شدند تا زیر نظر شهرداری هم زبان بیاموزند و هم با فرهنگ کشور دانمارک آشنا شوند در این مدت مادر نیز فرصت داشت تا شرایط ادامه زندگی را فراهم نماید.

روزگار سپری شده برای وی در مکانی که شبیه پرورشگاه بود به گفته خودش روزگار شیرینی بود که حتی پس از ۵۰ سال هنوز خاطرات آن روزها در ذهنش مانده است. حتی همان خانم مربی شصت و دو سه ساله‌ای که آنجا مربی جعفر، خواهر و برادرانش بود را کاملاً در یاد دارد و او را با مادر مهدی عمیدی کوهنورد مشهدی مفقود شده در مون بلان قیاس می‌کند.

من اولین باری که مادر مهدی عمیدی را دیدم یاد خانم مربی سال‌های دورم افتادم که سرپرستی من و خواهر برادران و بقیه بچه‌هایی که شرایط من را داشتند، به عهده داشت. خیلی برایم جالب بود روزی که با آقای نوروزی رفتیم مرکز نگهداری بچه‌های بی‌سرپرست در مشهد که سرپرستی آن‌ها را مادر مهدی برعهده داشت ناخودآگاه یاد همان خانم مربی ۵۰ سال قبل خودم افتادم.

شاید جو و شرایط موجود در خانه کودکان بی سرپرست زنده یاد مهدی عمیدی بود که مهندس شالچی را ناخود آگاه به همان دوران حضور در پرورشگاه برد و باعث شد در کمتر از یکساعت با هزینه‌ای که بنیاد خیریه شالچی پرداخت نمود کودکان بی‌سرپناه این خانه صاحب سرپناه همیشگی شده و خانه‌دار شوند.

 خدا در همین نزدیکی من است

مهندس شالچی گرچه بنیان بنیاد خیریه حرکت انسانی شالچی را قبل‌تر در کشور دانمارک گذاشته بود و مردم فقیر در اوگاندا، نپال و... از ثمرات این حرکت انسانی بهره‌مند شده بودند، اما تا قبل از صعود جواد نوروزی، کوهنورد سرشناس مشهدی به اورست فعالیتی در ایران نداشت که شروع آن درست از بلندترین نقطه جهان کلید خورد.

فعالیت رسمی بنیاد حرکت انسانی شالچی و بنای آن را از بام دنیا نهادیم تا از نقطه خاص و از بلندترین جای ممکن در دنیا صدای خودمان که حرکت به سوی ریشه‌کنی فقر است را این گونه به گوش جهانیان برسانیم و خوشحالیم که خدا این قابلیت را به من و بقیه دوستانم داده است که گام در اینچنین راهی بگذاریم. این را هم بگویم هیچ وقت مثل اکنون احساس خوشبختی نکردم جالب‌تر اینکه با وجود هزینه‌هایی که برای بنیاد حرکت انسانی شده است دارایی‌ها و سرمایه‌ام خیلی بیشتر شده است برای مثال همین سال گذشته ۲۰ درصد به درآمدم اضافه شد که این را من فقط فقط از طرف خدا می‌دانم. اکنون من خدا را از همه وقت به خودم نزدیک‌تر می‌دانم. حسی که دارم وصف ناپذیر است شاید اگر همه ثروتمندان دنیا حس کنونی من را داشتند آن‌ها هم خیلی زود گام در این راه می‌گذاشتند و زمان رسیدن به هدف ریشه کنی فقر در دنیا کوتاه و کوتاه‌تر می‌شد. باور کنید اگر همه پولداران دنیا فقط یک درصد از درآمدشان را صرف ریشه کن کردن فقر در دنیا بکنند رقم غیر قابل باور یک و نیم تریلیارد دلار به مدد این کار خواهد آمد و در سال‌های خیلی کوتاهی این اتفاق خواهد افتاد.

 نقش قرص در درمان و ریشه کنی فقر

کمتر از ۲ سال که از شروع رسمی حرکت انسانی از اورست می‌گذشت بنای مرکز بنیاد خیریه در شهر مادری مهندس شالچی افتتاح شد تا از اینجا به تمام آن‌هایی که در ایران نیاز به همراهی دارند خدمات دهی شود. ساختمانی در خیابان عارف مشهد با بهره گیری از معماری سنتی ایران که نظر هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌نماید.

همان برنامه‌ای که بر اساس آن هدفمان حمله به غول فقر در سایر نقاط دنیاست در ایران خودمان حرکت انسانی را دنبال خواهیم کرد به هیچ عنوان هدف این نیست که به مردم غذا بدهیم یا آن‌ها را دکتر ببریم به زبان ساده‌تر بگویم نمی‌خواهیم نقش قرص را در درمان و ریشه کنی فقر ایفا کنیم می‌خواهیم مشکل را از ریشه حل کنیم.

برای همین هم لازم می‌دانم از همه دوستانی که سرمایه‌ای دارند و در کشورم فعالیت دارند دعوت نمایم همان یک درصد درآمد سالیانه‌شان را به کار خیر و درجهت ریشه کنی فقر هزینه کنند باور کنید اتفاقاتی خواهد افتاد که ماورای تصور است. ما همه چیز در کشورمان داریم و امیدوارم ریشه کنی فقر اولین بار در دنیا برای مردمان کم بضاعت ایران بیفتد.

قطع یقین با پیشینه و گذشته چندین هزار ساله‌ای که ایران دارد خیلی راحت این کار شدنی است. آمریکا با همه هیاهویی که دارد همه گذشته‌اش کمتر از ۳۰۰ سال است آمریکا یک حیوان خیلی قوی جوان است که اصلاً نمی‌تواند به موفقیت هایی که کشورما با تکیه بر گذشته‌اش می‌تواند به آن برسد دست یابد اگر این گونه بود ۵۰ میلیون از مردم این کشور در فقر و بدبختی زندگی نمی‌کردند.

 نقش‌هایی که خدا برای انسان‌ها در نظر می‌گیرد

همراه با مهندس جعفرشالچی میهمان دیگری در تحریریه روزنامه قدس داشتیم که برای ما و همه خراسانی‌ها و حتی ایرانیان عزیز است. جواد نوروزی فاتح مشهدی اورست که پیام فقرزدایی بنیاد خیریه حرکت انسانی را در بام دنیا به گوش جهانیان رسانده بود و اکنون مدیر بنیاد شالچی در ایران است از خصوصیات فردی مهندس برایمان گفت و عنوان کرد انسان‌ها هر کدام برای این آفریده شده‌اند تا در زندگی ایفای نقش کنند و خدا هم خیلی حواسش هست که هر انسانی ظرفیت ایفای چه نقشی را دارد آن‌هایی هم که خاص هستند نقش اولی می‌شوند و در این راه خیلی از ما می‌شویم سیاهی لشکر.

ما نیز تلاش خواهیم کرد تا با فرصتی که ایجاد شده است آنچه که هدف بنیاد حرکت انسانی است را در ایران محقق کنیم و همان طور که آقای مهندس گفتند ایران اولین کشوری باشد که فقر در آن ریشه‌کن می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.