خراسان شمالی- امین قربانی گفت: یکی از علت‌های تک محصولی بودن صادراتی استان، نبود تنوع در تولیدات محصولات در این منطقه است.

زیرساخت صادرات در استان ضعیف است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، امین قربانی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: زیر ساخت های توسعه صادرات در این استان بسیار ضعیف است و از این رو تنوعی در محصولات صادراتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: اکنون بخش بسیار چشمگیری از صادرات استان به محصولات پتروشیمی وابسته است و تک محصولی بودن کالاهای صادراتی، یک آسیب به شمار می رود.

وی افزود: یکی از علت‌های تک محصولی بودن صادراتی استان، نبود تنوع در تولیدات محصولات در این منطقه است.

قربانی گفت: این در حالی است که بخش کشاورزی، معدن، صنایع دستی و فرش دستباف استان می تواند بازارهای خود را داشته باشد، اما به علت نبود برخی زیرساخت ها، صادرات این بخش ها موفق نبوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: یکی از بسترها برای رونق صادرات، حمل و نقل است و این زمینه، جابه جایی کالا و حمل و نقل بار، هزینه های زیادی را بر تولیدکننده و صادرکننده تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه زمانی که سیستم حمل و نقل مناسب نباشد، هزینه های جابه جایی کالا بالا می رود خاطرنشان کرد: در این استان حمل و نقل ریلی و هوایی فعال نیست و وجود این بستر می تواند نقش موثری در رونق صادرات داشته باشد.

صادرات فرش خراسان شمالی به نام سایر استان ها

قربانی افزود: با وجود اینکه فرش تولیدی این استان زبان زد است اما به علت نبود بسترهای مناسب، به نام سایر استان ها صادر می شود.

وی تصریح کرد: اکنون فرش تولیدی این استان در اصفهان، قم و یا تهران شست و شو پرداخت می شود و به نام آن استان ها صادر می شود.

این مسئول گفت: ظرفیت های زیادی در بخش معدن استان وجود دارد اما به علت نبود واحدهای فرآوری، مواد معدنی ما به صورت خام فروخته می شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: برای صادرات محصولات در بخش کشاورزی هم توانمندی بالایی وجود دارد اما با مشکل ضعف در سورتینگ و بسته بندی روبه رو هستیم.

بر اساس این گزارش، ۷۷.۵ درصد از ارزش ریالی صادرات استان در ۶ ماهه امسال مربوط به محصولات پتروشیمی است.

نیمه نخست امسال ۱۵۵.۲ هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۴۶.۹ میلیون دلار صادر شد.

میزان صادرات پتروشیمی، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۳۲.۵ درصد و از نظر وزنی ۱۵ درصد رشد داشته است.

مجتمع تولیدی پتروشیمی خراسان در سال ۷۵ به بهره برداری رسید و در پنج سال گذشته ۲۸۵ میلیون دلار و ۱۸۵ هزار میلیارد ریال تولید داشته است.

در نیمه نخست امسال ۲۳۷.۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۰.۵ میلیون دلار از استان صادر شده است.

در این مدت، میزان صادارت کالاهای تولیدی، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، از لحاظ ارزشی ۱.۶ درصد و از لحاظ وزنی ۲۳.۵ درصد کاهش داشته است.

امسال صادرات ۱۶۰ میلیون دلار کالا از استان برنامه ریزی شده است که در نیمه نخست سال ۳۷.۸ درصد از برنامه امسال محقق شده است.

عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی از جمله اوره، ملامین، آمونیاک، محصولات فولادی، محصولات پلاستیکی، سیمان، مواد غذایی، محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، پیاز و خوراک طیور است.

این میزان کالا به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکیه، هند، امارات، بلغارستان، مالزی، ازبکستان، عراق، ایتالیا، اسپانیا، میانمار، سومالی، سریلانکا، تایوان، پاکستان، روسیه، آلمان، بلژیک و قزاقستان صادر شده است.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.