بر خلاف ادعاهایی که رسانه‌های صهیونیستی درخصوص باز شدن کانال‌های ارتباط این رژیم با سودان مطرح کرده‌اند، مردم و شخصیت‌های سیاسی به ویژه از حزب حاکم این ادعاها را رد کردند.

واکنش منفی مردم و احزاب سودان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مسئولان دولتی و رهبران مخالف دولت در خارطوم پایتخت سودان اعلام کردند که باز شدن هر نوع کانال ارتباط و گفتگو بین رژیم صهیونیستی و خارطوم را رد می‌کنند.

هیئت رسمی رسانه‌ای رژیم صهیونیستی یکشنبه به نقل از برخی منابع سیاسی اسرائیل گزارش داد که برخی شخصیت های اسرائیلی به دنبال ایجاد مناسبات با سودان هستند. این اظهارات همزمان با سفر ادریس دیبی رئیس جمهور چاد به سرزمین‌های اشغالی مطرح شد. وی در جریان این سفر با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده و گفت که جمهوری چاد آمادگی میانجیگری بین سودان و اسرائیل برای باز شدن کانال های ارتباطی میان دو طرف را دارد.این اظهارات موج گسترده‌ای از محکومیت رسمی و مردمی در سودان را به دنبال داشته است.

در عین حال باراک راوید خبرنگار صهیونیست طی گزارشی در شبکه 10 اسرائیل مدعی شد که یک منبع به وی اطلاع داده است که یک نماینده ویژه وزارت خارجه اسرائیل سال گذشته و به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تجدید مذاکرات میان اسرائیل و سودان، با یکی از مقامات سودانی در استانبول دیدار داشته است.

بر اساس این ادعا، اسرائیل یک دیپلمات ارشد را که مسئول روابط با کشورهایی است که با اسرائیل رابطه ندارند، برای برعهده گرفتن پرونده سودان قرار داده است. سودانی‌ها نیز برای این نشست یکی از معاونین ارشد "محمد عطا" مدیر سرویس اطلاعاتی سودان را اعزام کردند.

این رسانه صهیونیست مدعی است که نشست محرمانه میان نماینده اسرائیلی و مقامات سودانی در دفتر یک بازرگان ترکیه‌ای که مورد اطمینان عمر البشیر رئیس جمهور سودان است، برگزار شد.

مردم سودان احترام قابل توجهی برای آرمان فلسطین قائل هستند و آن را در اولویت اصلی خود قرار داده اند. در پی شکست رژیم‌های عربی در برابر اسرائیل در جنگ سال 1967، خارطوم میزبان کنفرانس سران عرب بود که در این کنفرانس سه موضوع « نه به سازش با رژیم صهیونیستی» ، «نه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی» و «نه به مذاکره با رژیم صهیونیستی» تصویب شد.

ادعاهای رژیم ‌صهیونیستی در شرایطی مطرح شده که امین عبدالرزاق دبیر کل سیاسی حزب کنفرانس مردمی بزرگترین حزب شرکت‌ کننده در دولت این کشور تصریح کرد که برخی اشخاص در جریان کنفرانس گفتگوی ملی پیشنهاد باز شدن کانال ارتباط با دولت اسرائیل را مطرح کردند.

وی ادامه داد که این پیشنهاد مورد بررسی قرار گرفت و با 95 درصد آراء تمام گروه‌های سیاسی رد شد و گروه‌های مختلف تاکید کردند که تمامی انواع عادی سازی روابط با اسرائیل محکوم است‌.

عبدالرزاق همچنین تأکید کرد که دولت سودان نیز این موضوع را مطرح نکرده و هیچ طرف دیگری نیز به صورت مجدد آن را طرح نکرده است. دولت نیز همچنان به این توصیه گفتگوهای ملی در کشور پایبند است.

ساطع الحاج از رهبران حزب ناصری در سودان معتقد است که مطالب مطرح شده در برخی رسانه‌های جمعی عبری زبان ممکن است برای بررسی افکار عمومی مردم سودان و میزان پذیرش آنها نسبت به مناسبات احتمالی آینده میان دو طرف مطرح شده باشد.

حسن عثمان رزق عضو پارلمان سودان از جنبش اصلاح الان نیز تاکید کرد که مطالب منتشر شده در رسانه‌های جمعی رژیم صهیونیستی با هدف تشویش افکار عمومی و سوء استفاده از شرایط کنونی کشور منتشر شده است.

وی ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان پارلمان این اظهارات و ادعاها را دنبال خواهیم کرد و کانال‌های آغاز گفتگوها برای زمینه سازی جهت مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور را که موضوعی غیرقابل قبول است جستجو خواهیم کرد.

عبدالسخی عباس از رهبران حزب حاکم ( حزب کنگره ملی سودان) نیز ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های رژیم صهیونیستی در خصوص عزم نتانیاهو برای سفر به خارطوم را رد کرده و گفت که نتانیاهو نمی‌تواند به سودان سفر کند و موضوعی در خصوص این دیدار در محافل رسمی سودان مطرح نشده است.

وی ادامه داد که موضع سودان در قبال عادی سازی روابط با اسرائیل مشخص است و این موضوع ارتباط ریشه ای با آرمان فلسطین دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.