معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: بسیاری از خدمات ما عادلانه ارائه نمی‌شود؛ حتی در دستورالعمل‌های سازمانی نیز به قضیه به‌صورت عادلانه نگریسته نمی‌شود.

عملکرد نامناسب دستورالعمل‌های سازمانی در توزیع عدالت
 
به گزارش قدس آنلاین ، مسعود فیروزی ظهر امروز در نخستین همایش «توانمندسازی خانواده‌های دارای بیمار اعصاب و روان مشهد» که فرهنگسرای قرآن و فترت شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی از زاویه توانبخشی و توانمندسازی به هر فرد دارای معلولیت توجه دارد. هنگامی که بحث توانبخشی مطرح می‌شود، دو مولفه، برجسته می‌شوند بدین معنا که توانبخشی مبتنی بر فیزیک است. باید بدانیم اتفاقاتی که در بعد فیزیکی رخ می‌دهد زمانبر، بطئی و کند است. 
وی افزود: توانمندسازی و توانبخشی نیازمند زمان است و از سه ضلع تشکیل شده که شامل خود فردی معلول است که قرار است توانمندی در موردش اتفاق افتد، مولفه بعدی تیم درمانی و توانبخشی است که شامل بخش‌ها و سازمان‌های مرتبط و گوناگون می‌شود و سومین مولفه که کمتر به آن توجه می‌شود، بحث خانواده است؛ چراکه برای خانواده‌ها به‌درستی نقشی تعریف نشده یا جدی گرفته نمی‌شوند.
فیروزی ادامه داد: یکی از اضلاع مهم توانبخشی خانواده‌ها هستند. درواقع در سطح جامعه کسی دغدغه‌ها و نگرانی‌های آن‌ها را نمی‌بیند ازسویی دیگر، بیماران مزمن روان در جامعه ما مظلوم واقع شدند همچنین باید به خانواده آن‌ها نیز توجه بیشتری شود. 
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: نیاز است تا سازمان‌های مرتبط با این مسائا توجه بیشتری به این دسته از افراد کنند و با همکاری یکدیگر کمبودها و نارسایی‌های موجود را جبران کنند.
وی با اشاره به لزوم پذیرش بیماران مزمن روان توسط خانواده‌ها تشریح کرد: در مقاله‌ای توضیح داده شده بود که میزان توفیق در بهبود و تثبیت شرایط بیماران مزمن روان بستگی به قابلیت پذیرش آن‌ها توسط خانواده دارد. 
ما باید به توانمندسازی تمامی گروه‌های درگیر با مساله معلولیت توجه داشته باشیم که در این میان دو فاکتور فراگیری و عدالت بسیار اهمیت دارد.فیروزی تصریح کرد: درواقع خدمات توانبخشی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت باید فراگیر و عادلانه باشد. تا زمانی که این خدمات فراگیر نباشد، تبعیض در میان افراد دارای معلولیت وجود خواهد داشت و از سویی دیگر اثربخشی لازم را ندارد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی افزود: بسیاری از خدمات ما عادلانه ارائه نمی‌شود، حتی در دستورالعمل‌های سازمانی نیز به قضیه به‌صورت عادلانه نگریسته نمی‌شود. عدالت باید به عهده گرفتن بخش‌های زیادی از هزینه‌های درمانی و بهداشتی و... لحاظ شود. امید است به مسائل اجتماعی افراد دارای معلولیت پرداخته شود.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.