نخست‌وزیر و مشاور امنیت ملی منطقه کردستان عراق که اولی برادرزاده و دومی پسر «مسعود بارزانی» است، بر سر تصدی ریاست این منطقه بشدت در حال رقابتند.

اختلاف میان "بارزانی‌ها" بر سر تصدی پست ریاست منطقه کردستان عراق

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، یک منبع آگاه، یکشنبه (امروز دوم دسامبر) از درگیری در خانواده بارزانی بر سر انتخاب نامزد برای ریاست منطقه کردستان از حزب دموکرات خبر داد.

وی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با پایگاه خبری «موازین نیوز»، اظهار داشت: اختلافاتی در داخل حزب دموکرات کردستان عراق به دلیل رقابت شدید میان «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان و «مسرور بارزانی» پسر عمویش مشاور امنیت ملی منطقه که پسر «مسعود بارزانی» است، به وجود آمده است.

وی افزود: این اختلافات، دلیل تاخیر حزب دموکرات کردستان به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی منطقه کردستان، در اعلام نامزد مورد نظرش برای تصدی پست ریاست این منطقه است. مسرور بارزانی اصرار دارد که پست ریاست منطقه کردستان را برعهده گیرد. لذا حزب دموکرات کردستان هنوز به توافق داخلی درباره این پست دست نیافته، به همین دلیل نیز گفت‌وگو با سایر احزاب و طرف‌های کردی در این‌باره را به تاخیر انداخته است.

منابع آگاه پیش از این نیز از منازعه پنهانی مسرور و نیچروان بارزانی بر سر این مسئله در اربیل خبر داده بودند.

به گفته این منابع، مسرور بارزانی که مشاور امنیت ملی و مسئول سرویس امنیتی آسایش است، از امکانات مالی و امنیتی زیادی برخوردار است و مسئول اموال خاندان بارزانی و اعتبارات آن در بانک‌های اروپایی و ترکی است و علاوه بر آن، سرویس‌های امنیتی در منطقه کردستان را تحت کنترل خود دارد. از سوی دیگر دارای یک شبکه ماهواره‌ای مهم است و رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مختلفی را تحت کنترل خود دارد.

در مقابل نیچروان ادریس بارزانی، برادرزاده مسعود، نیز یک شبکه ماهواره‌ای مهم را تحت کنترل خود دارد و چندین روزنامه و موسسه فرهنگی را در اختیار دارد و میان دو فرد، رقابت شدیدی در رسانه‌ها برای تصدی پست ریاست منطقه کردستان، احساس می‌شود.

در کنار این رسانه‌ها، مسرور و نیچروان هر یک در بخش آموزش نیز امکاناتی در اختیار دارند. نیچروان، دانشگاه کردستان در اربیل و مسرور دانشگاه آمریکایی در دهوک را که هر دو از نهادهای آموزشی مهم در منطقه کردستان به شمار می‌روند، تحت مدیریت خود دارند.

آبان ماه سال گذشته (۲۸ اکتبر)، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان با پایان دوره ریاستش، پس از چندین بار تمدید، از مقام خود کناره‌گیری کرد و از آن زمان تاکنون این پست خالی است.

وی از سال ۲۰۰۵، پست ریاست منطقه کردستان را برعهده داشت در حالی که به موجب قوانین این منطقه هیچ فردی حق ندارد بیش از دو دوره در این پست بماند اما وی پس از دو دوره ۴ ساله بار دیگر به دلیل اختلافات داخلی احزاب کُرد موفق شد حضورش در این کرسی را برای دو دوره دوساله تمدید کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.