معاون امور اجتماعی اداره بهزیستی خراسان رضوی گفت: تمام متقاضیان طلاق در استان خراسان رضوی ابتدا باید در جلسه مشاوره شرکت کنند .

۲۵درصد متقاضیان طلاق به مرحله دادخواست وارد نمی شوند/قبل از دادخواست طلاق افراد باید در جلسه مشاوره حضور پیدا کنند

غلامحسین حقدادی رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت: بر اساس قانون خانواده و تفاهم نامه بین بهزیستی و دادگستری و مراکز غیر دولتی استان خراسان رضوی، از خرداد ماه سال ۹۵ تمام افرادی که متقاضی طلاق هستند ابتدا باید به بهزیستی مراجعه کرده و در جلسات مشاوره شرکت کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در تمام شهرستان های استان فرایند اجرای طلاق به این صورت است و هیچ طلاقی بدون جلسه مشاوره صورت نمی گیرد. به طوری که افراد باید در پنج جلسه مشاوره در مدت زمانی ۴۵ روز شرکت کنند و در این جلسات یک تیم که متشکل از یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، یک کارشناس مددکاری، یک کارشناس حقوقی و یک کارشناس مذهبی است مشاوره زوجین را انجام می دهند و سپس بعد از این پنج جلسه  این تیم اعلام می کنند که ایا این زوجین می توانند باهم سازش داشته باشند یا خیرکه مراحل بعدی اجرای طلاق تا حدود زیادی بستگی به نظر این تیم و مشاوره های انجام شده دارد.
حقدادی افزود: ارائه مشاوره های طلاق از سوی بهزیستی به صورت رایگان است و در مواردی که افراد نیز خواسته باشند برای مشاوره به بخش خصوصی مراجعه کنند با تخفیف ۴۰درصدی به مراکز خصوصی  از سوی این سازمان معرفی می شوند.
وی با بیان اینکه تاکنون اطلاعات حدود ۵۱ هزار زوج برای طلاق در استان خراسان رضوی  در فرآیند جدید ثبت سیستم شده است ،اظهارداشت: از این تعداد ۱۷ درصد پس از جلسات مشاوره و در حدود ۸ درصد نیز قبل از جلسات مشاوره و با میانجیگری افراد فامیل با یکدیگر سازش کرده اند .
حقدادی ادامه داد: در شهر مقدس مشهد نیز در حدود ۳۸ هزار زوج برای طلاق اطلاعات انها ثبت سیستم شده است که بیش از  ۴۳۰۰زوج از این تعداد سازش کرده اند و بقیه یا در مرحله مشاوره هستند و با اینکه پنج جلسه انها تمام شده اما درخواست جلسات مشاوره بیشتر را داشته اند و یا هم اینکه دادخواست طلاق خود را به دفاتر قضایی ارائه داده اند.
وی با بیان اینکه میزان طلاق در استان طی سال های ۹۵ و ۹۶ روند کاهشی داشته است ، افزود: در سال ۹۳ استان خراسان رضوی با ۱۸۵۰۰ فقره طلاق وضعیت مناسبی از این حیث در کشور نداشت اما در پایان سال ۹۶ و با فرآیند جدید که به صورت مشاوره های قبل از طلاق انجام می شود آمار طلاق در استان به ۱۵هزار فقره رسیده است و رتبه استان در کشور از این حیث نیز دو رقمی می باشد.
وی افزود: آسیب های اجتماعی تابع شرایط خاصی همچون شرایط اقتصادی هستند که با افزایش چالش ها در این حوزه ها بدون تردید آسیب هایی همچون طلاق نیز افزایش پیدا خواهند کرد از این رو مسئولان نسبت به سامان دهی وضعیت اقتصادی جامعه باید تلاش مضاعفی کرده و نگاه جامعی به همه مسائل پیش روی این حوزه داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.