محصول زعفران این روزها به‌دلیل پایین بودن قیمت، وضعیت آشفته‌ای دارد، چراکه این روند منجر به وارد شدن شوک عجیبی به‌زعفران کاران، زعفرانی‌ترین شهر کشور وارد کرده است.

 آغاز خرید توافقی زعفران از هفته آینده
به گزارش قدس آنلاین ، اگرچه با شروع فصل برداشت، محصول زعفران به‌دلیل قیمتی که داشت از استقبال خوبی برخوردار بود و هر شب شاهد خریدوفروش این محصول در بازار عرضه گل زعفران در تربت‌حیدریه بودیم، اما این روزها محصولی که به‌طلای سرخ شهرت دارد، قیمت آن به‌طرز محسوسی کاهش یافت، به‌طوری‌که زعفران‌کاران را در فروش محصولشان مردد کرده است، آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی در این خصوص است.

کاهش 50 درصدی قیمت  زعفران در مدت 20 روز

یکی از تولیدکنندگان زعفران در تربت‌حیدریه با انتقاد از ثبات قیمت در محصول زعفران، گفت: کشاورزان به‌دلیل هزینه‌های بالای کارگر برای جمع‌آوری و پر کردن گل، آبیاری زمین توان مالی برای نگهداری محصول را ندارند و برای تأمین هزینه‌ها مجبور هستند نسبت به‌فروش محصولشان اقدام کنند.

عیسی حسن‌زاده ادامه داد: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت زعفران نسبت به‌سال گذشته افزایش‌ یافته و در این شرایط، قیمت جدید زعفران به‌عنوان محصول مهم شهرستان، برای کشاورزان خوشایند نیست، چراکه کشاورزان با فروش محصولشان با قیمت فعلی برای تأمین هزینه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

وی بابیان اینکه قیمت زعفران نگین سوپر در 20 روز گذشته 50 درصد کاهش‌یافته است، افزود: قیمت زعفران نگین سوپر از 18 میلیون تومان به 9 میلیون تومان کاهش‌ یافته و این مهم به‌دلیل عدم تأمین هزینه‌های تولید منجر به‌نارضایتی تولیدکنندگان این محصول نیز شده است.

این تولیدکننده زعفران با اشاره به‌اینکه یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی کشاورزان تربتی، تولید زعفران است، یادآور شد: استمرار روند فعلی و قیمت این محصول در حقیقت معیشت و درآمد فعالان زعفران را تهدید و اقتصاد شهرستان را چالش جدی مواجه می‌کند.

بسیاری از کشاورزان متحمل ضرر و زیان زیادی شدند

یکی از فعالان بازار زعفران تربت‌حیدریه نیز با اشاره به‌کاهش 50 درصدی قیمت زعفران نگین سوپر در یک ماه اخیر، گفت: این نزول قیمت منجر به‌از رونق افتادن خریدوفروش زعفران شده است.

مهدی طوسی با تأکید بر اینکه با کاهش قیمت زعفران، کسبه هم رغبتی به‌خرید این محصول باارزش ندارند، بیان کرد: این عدم رغبت برای خرید زعفران توسط تجار به‌رده‌های پایین‌تر و بازار نیز سرایت کرده است.

وی بابیان اینکه بسیاری از کشاورزان به‌امید بالا رفتن قیمت و تثبیت قیمت زعفران، از فروش محصولشان خودداری کردند، اظهار داشت: با وضعیت فعلی قیمت زعفران، بسیاری از کشاورزان متحمل ضرر و زیان زیادی شدند.

این فعال بازار زعفران با اشاره به‌اینکه بسیاری از هزینه‌های تولید زعفران اعم از آبیاری، کارگر و کود باوجود کاهش قیمت زعفران، افزایش‌ یافته، به‌طوری‌که هزینه‌های تولید بیش از قیمت فعلی زعفران است، یادآور شد: یکی از دلایل کاهش قیمت زعفران، سطح زیاد زیر کشت و فراوانی این محصول است، چراکه زمانی که محصول بیش از تقاضا، عرضه می‌شود خرید نیز کمتر و قیمت آن کاهش می‌یابد.

وی بابیان اینکه با تعیین قیمت تضمینی زعفران، وضعیت بازار و تکلیف کشاورزان روشن می‌شود، ادامه داد: از سوی دیگر دلالان در بخش زعفران کشور به‌عنوان طلای سرخ ریشه دوانیده و این مهم به‌معضل اصلی در این حوزه تبدیل‌ شده است.

طوسی با تأکید بر اینکه در بسیاری مواقع دلالان قیمت محصول را از مزرعه تا بازار بسیار کاهش می‌دهند، اظهار داشت: دغدغه اصلی زعفران‌کاران این است که چرا اداره تعاون روستایی به‌موضوع خرید تضمینی دیر وارد شده، معتقد هستند درصورتی‌که  شرایط برای تعیین قیمت فراهم شود و این اقدام هم‌زمان با فصل  برداشت محصول انجام شود، قطعاً کشاورز متضرر نمی‌شود.

تدبیر بورس کالای ایران در راستای کمک به‌اقتصاد ملی

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از وضعیت بازار فعلی زعفران و عدم ثبات قیمت، گفت: در ابتدای سال جاری بود که بورس کالای ایران در راستای کمک به‌اقتصاد ملی تصمیم گرفت با استفاده از پتانسیل‌های خود گامی عملی درراستای کمک به‌برخی از مشکلات موجود و گسترش بازار این محصول استراتژیک بردارد و این اقدام راه‌اندازی بازار قراردادهای آتی بر پایه دارایی زعفران نگین بود که به‌عنوان یکی از اقدامات مثبت و مؤثر برای بهبود زعفران و کمک به‌جهانی‌سازی این محصول مطرح است.

سعید باستانی بابیان اینکه قراردادهای قابل معامله در بورس باید از استاندارد و مشخصات معینی برخوردار باشد، افزود: بورس زعفران محلی است برای دو بحث تضمین کیفیت و نماد در بورس که بر اساس کیفیت است، باید این کیفیت برای خریداران پایدار باشد تا کشاورزان با آگاهی کامل به‌بازار بورس وارد شوند.

وی با اشاره به‌اینکه از سال گذشته برای نخستین بار در سطح وسیعی ازنظر آزمایشگاهی و کیفیت‌سنجی خرید توافقی انجام شد، یادآور شد: صادرات از طریق بورس یکی از اقداماتی است که با فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توان در مسیر تحقق آن گام برداشت و این بین‌المللی شدن بورس کالا اتفاقی فوق‌العاده و به‌نفع ملی است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید در بسته‌بندی و  عرضه زعفران به‌صورت فله برای صادرات باید معیارهای بین‌المللی درزمینهٔ کیفیت مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: زمانی که محصول زعفران برای عرضه در بورس در انبارها پذیرش می‌شود، ابتدا ظاهر این محصول توسط کارشناسان بورس مورد بررسی و پس از تأیید پذیرفته می‌شود.

 وی بابیان اینکه کیفیت محصول زعفران در آزمایشگاه‌ها نیز بررسی با استانداردهای تعیین‌ شده مطابق داده می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر، متوسط قیمت هر کیلو زعفران 5 میلیون و 300 هزار تومان است که زعفران دسته دارای کمترین قیمت و زعفران نگین سوپر دارای بیشترین قیمت در بازار است.

باستانی با اشاره به‌اینکه سازمان تعاون روستایی تنها در مواقعی که در حق تولیدکننده اجحاف شود، نسبت به‌خرید تضمینی محصولات اقدام می‌کند، افزود: با وجود مشقت‌های فراوان تولید، نقدینگی کشاورزان تنها یک‌بار در طول سال اتفاق می‌افتد که اگر قیمت فروش با هزینه‌های تولید سنخیتی نداشته باشد دیگر کشاورزان رغبتی به‌کشت این محصول استراتژیک ندارند.

موافقت وزیر جهاد کشاورزی با خرید توافقی زعفران

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی از ورود سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی زعفران از کشاورزان خبر داد و تأکید کرد: با توجه به‌اینکه در زمان عرضه محصول زعفران توسط کشاورزان به‌بازار و ورود دلالان به‌عرصه قیمت‌گذاری این محصول گران‌بها، شاهد کاهش قیمت بودیم، به‌طوری‌که این کاهش برای تولیدکنندگان مقرون‌به‌صرفه به‌نظر نمی‌رسید، با پیگیری‌های انجام‌ شده و موافقت وزیر جهاد کشاورزی، خرید توافقی زعفران از هفته آینده در  اتحادیه شرکت تعاونی روستایی و مباشرین خرید در تربت‌حیدریه بدون محدودیت خرید انجام می‌شود.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.