افزایش قیمت ارز بر بازار آجیل و خشکبار نیز تاثیر گذاشته و باعث شده تا مردم در آستانه شب یلدا توان خرید خشکبار برای گرامی داشت سنت قدیمی خود را نداشته باشند.

جای خالی آجیل در«شب یلدا»/قیمت ها نجومی است

به گزارش قدس آنلاین ،  این روزها با نزدیک شدن به اولین شب زمستان که ایرانی ها در یک سنت دیرینه از آن به عنوان«شب یلدا» نام می برند انتظار می رفت بازار خرید آجیل و خشکبار داغ شود اما کاهش قدرت خرید مردم و افزایش چند برابری قیمت آجیل بر بازار سایه افکنده و به نظر می رسد محافل بسیاری امسال در بلندترین شب سال بدون آجیل برگزار خواهد شد.

اگر چه بخشی از آجیل مورد نیاز مردم توسط کشاورزان داخلی تامین می شود و تغییرات نرخ ارز نمی تواند این بخش را با نوسان زیاد مواجه کند، اما وضعیت حاکم بر بازار چیزی جدای از این موضوع را نشان می دهد به صورتی که قیمت بسیاری از خشکباری با افزایش ۳ برابر به نسبت سال گذشته مواجه و بسیاری از فعالان این صنف با کاهش فروش روبه رو شده اند. 

حالا در آستانه شب یلدا آجیل فروشی های مشهد که سال های گذشته بازار گرمی در این ایام داشتند با نبود مشتری مواجه شده و مردم نیز  با این قیمت ها توان خرید آجیل شب یلدا را ندارند.

مشاهدات میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد در بازار مشهد هر کیلو آجیل ممتاز ۱۰۴ هزار تومان، آجیل سفارشی ۱۳۴ هزار تومان، مغز سنتی ۱۹۹ هزار تومان، مغز خام ۱۷۶ هزار تومان و مغز سفارشی ۱۷۸ هزار تومان قیمت داشت. 

تلاش برای کاهش قیمت آجیل 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در همین رابطه در گفتگو با مهر اظهار کرد: از ماه های گذشته با افزایش قیمت دلار قیمت آجیل نیز سیر صعودی داشته است ولی با کاهش قیمت ارز بازار آجیل نیز تحت تاثیر قرار گرفت و روند کاهشی نیز اتفاق افتاد.

علیرضا ارزانی ممقانی افزود: به نسبت هفته های گذشته کاهش قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در اقلام مختلف آجیل داشته ایم که اگر روند کاهشی ارز ادامه داشته باشد تا شب یلدا این کاهش قیمت ها ادامه خواهد داشت.

ارزانی ممقانی تاکید کرد: صادرات در ماه های گذشته به علت بالارفتن قیمت ارز و توجیح اقتصادی مقداری بیشتر شده بود ولی اکنون کمتر شده و علت افزایش قیمت پسته در بازار صادرات نبود بلکه کاهش حجم تولید در کشور بود که نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش تولید داشته ایم.

وی گفت: هیچ گونه کمبودی در بازار نداریم و ثبات قیمتی و سیر نزولی قیمت ها نیز آغاز شده است ولی اگر جلوی واردات بعضی اقلام مثل تخمه آفتابگردان،بادام زمینی گرفته شود ممکن است در آستانه شب یلدا با کاهش این اقلام مواجه شویم و قیمت ها افزایش داشته باشد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد افزود: بادام هندی موجود در بازار از مبادی غیر قانونی وارد کشور می شود و با اینکه این محصول مشابه داخلی ندارد ولی اجازه واردات این محصول را نمی دهند و هر چقدر با جهاد کشاورزی در این خصوص مذاکره شده است هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

وی تصریح کرد: اگر بادام هندی از مبادی رسمی وارد شود نظارت بر رعایت مسائل بهداشتی آن بیشتر می شود و حتی قیمت آن نیز کنترل خواهد شد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد اضافه کرد: برای شب چله در حال برنامه ریزی هستیم که فروش های فوق العاده را در فروشگاههای منتخب برگزار کنیم تا بازار کنترل شود و شاهد افزایش قیمت نباشیم.

وی ادامه داد:در حال حاضر مشکل خاصی در باز آجیل نداریم فقط با تورم ایجاد شده قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای خرید آجیل نیز کاهش داشته است که این باعث شده بعضی از واحدهای فروش دچار مشکل شوند و نتوانند درامد داشته باشند که اگر این روند ادامه داشته باشد باعث تعطیلی این واحدها خواهد شد.

ارزانی ممقانی تاکید کرد: شهروندانی برای شکایت از هر گونه گرانفروشی یا ارائه آجیل نامرغوب می توانند به اتحادیه یا اتاق اصناف مراجعه کنند. 

افزایش هزینه های تولید شیرینی 

رئیس اتحادیه شیرینی و بستی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای شب یلدا اظهار کرد: امسال به دلیل افزایش هزینه های تولید و مواد اولیه قیمت شیرینی نیز افزایش یافته و همین موضع بر فروش واحدهای صنفی این حوزه نیز تاثیر گذاشته است. 

محمد فرزانی تصریح می کند: در همین راستا قرار است جلسه مشترکی با دیگر اتحادیه های مرتبط با عرضه محصولات شب یلدا از جمله آجیل و میوه برگزار و تصمیمات لازم برای عرضه محصولات با نرخ مناسب تر به مردم گرفته شود. 

وی تاکید کرد: نباید انتظار کاهش زیاد قیمت ها را داشته باشیم و تلاش ما این است که برخی از شیرینی فروشی ها که توان بالاتری دارند را به مردم معرفی کنیم تا شهروندان مشهدی بتوانند با قیمت مناسب تری شیرینی شب یلدای خود را تهیه کنند.

رئیس اتحادیه شیرینی و بستی مشهد اظهار کرد: تولید کیک های میوه ای و انواع باقلوا برای شب یلدا توسط شیرینی فروشی ها به انجام رسیده و شهروندان می توانند از این محصولات استفاده کنند. 

شب یلدای متفاوت

به نظر می رسد امسال با توجه به گرانی چند برابری آجیل و شیرینی و کاهش قدرت خرید، مردم شب یلدایی متفاوتی را تجربه کنند و در این شرایط دولت و نهادهای حمایتی باید به صورت مقطعی نیز که شده در بازار مداخله کرده و زمینه پاسداشت این سنت دیرینه را فراهم کنند.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.