بر اثر پادرمیانی «سروردانش» معاون ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیون شکایات انتخابات این کشور اعلام کرد که از ابطال آرای کابل صرف نظر کرده است.

انصراف کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان از ابطال آرای کابل

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین ، دو روز پیش کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان ظاهرا به دلیل تخلفات گسترده انتخاباتی در کابل آرای انتخابات پارلمانی در این ولایت را باطل اعلام کرد.

این اقدام کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان واکنش تند کمیسیون انتخابات این کشور را در پی داشت.

کمیسیون انتخابات افغانستان این اقدام کمیسیون شکایات انتخابات را غیر قانونی عنوان کرده و این کمیسیون را به کارشکنی در روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی این کشور متهم کرد.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات در افغانستان خواستار حل اختلاف نظر بین کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور شدند.

در نتیجه کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان بر اثر پادرمیانی «سروردانش» معاون دوم رئیس جمهور از ابطال آرای کابل صرف نظر کرد.

کمیسیون انتخابات افغانستان نیز در نشست خبری مشترک متعهد شد تا اطلاعات آرای بیومتریک شده و سایر موارد انتخاباتی را در اختیار کمیسیون شکایات انتخابات این کشور قرار دهد.

 نهادهای ناظر بر روند انتخابات افغانستان، مخالفت کمیسیون انتخابات با تصمیم کمیسیون شکایات انتخابات این کشور را اقدامی غیر قانونی دانسته‌اند.

«یوسف رشید» رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اظهار داشت: بر اساس قوانین انتخاباتی، کمیسیون انتخابات حق ندارد تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی را به چالش بکشد.

حقوقدانان معتقدند که عدم پیروی کمیسیون انتخابات از تصمیم کمیسیون شکایات انتخابات این کشور نقض صریح قوانین انتخاباتی افغانستان بوده و سرکشی از قانون محسوب می‌شود.

بر اساس قوانین انتخاباتی افغانستان در صورت خدشه دار شدن اصول عادلانه بودن انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی کمیسیون شکایات انتخابات می‌تواند با ابطال آرا خواستار برگزاری مجدد انتخابات در آن حوزه شود.

در نتیجه کمیسیون انتخابات افغانستان نیز مکلف است تا در عرض ۷ روز زمینه برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی را فراهم کند، اما در شرایط کنونی کمیسیون انتخابات توان اجرای آن را ندارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.