دولت تاجیکستان در تصمیمی محصولات وارداتی روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان به این کشور را از پرداخت عوارض گمرکی معاف کرد.

معافیت گمرکی تاجیکستان برای محصولات وارداتی ۴ عضو اوراسیا

به گزارش طروه بین الملل قدس آنلاین، دولت تاجیکستان در تصمیمی محصولات وارداتی روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان به این کشور را از پرداخت عوارض گمرکی معاف کرد.

از آنجا که تاجیکستان با ۴ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا این توافقنامه‌ را به امضا رسانده محصولات وارداتی از این کشورها به «دوشنبه» از پرداخت عوارض گمرکی معاف می‌شود.

اما واردکنندگان محصولات از این کشورها از مالیات بر ارزش افزوده آزاد نیستند و آن را باید پرداخت کنند.

با لغو عوارض گمرکی تاجیکستان برای محصولات روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان احتمالا ارزش کالاهای وارداتی در دوشنبه نیز تا ۵ درصد کاهش می‌یابد.

اگرچه کشورهایی که تاجیکستان محصولات آن را از عوارض گمرکی آزاد کرده عضو اتحاد اقتصادی اورآسیا می‌باشند و چنین تصمیمی را می‌توان به معنی اولین گام این کشور تحت عضویت در این اتحادیه دانست، اما به نظر برخی کارشناسان چنین نیست.

«ساتم عمراف» یک کارشناسان اقتصادی تاجیک بر این باور است که دوشنبه در گذشته واضح و روشن به «مسکو» پیام داد که در آینده نزدیک تصمیمی برای عضویت در این اتحادیه ندارد و تا به حال بر تصمیم خود پابرجاست.

وی ادامه داد: حذف عوارض گمرکی برای محصولات این کشورها با این مهم مرتبط است که این کشورها وارد کننده اصلی محصولات غذایی و نیازهای اولیه تاجیکستان به شمار می‌روند.

عمراف گفت: برای مثال بخش زیادی از آرد و گندم و گاز مایع به تاجیکستان از قزاقستان، شکر از بلاروس و محصولات نفتی از روسیه وارد می‌شوند که این محصولات برای دوشنبه اهمیت حیاتی دارند.

این کارشناس افزود:بنابراین، فکر می‌کنم دولت تاجیکستان محصولات این کشورها را با در نظر گرفتن اهمیت اجتماعی آن از پرداخت عوارض گمرکی آزاد کرده است.

بنابه داده‌های آژانس آمار تاجیکستان، روسیه با ۹۰۳ میلیون دلار صادرات سالانه شریک شماره یک تجاری این کشور می‌باشد.

اگرچه کالا و محصولات چین از پرداخت عوارض گمرکی در تاجیکستان آزاد نیستند اما بنابه ارزان و رقابت پذیر بودن کالاهای این کشور، ۲۰ درصد تجارت خارجی «دوشنبه» به این کشور مرتبط است.

قزاقستان با سهم ۱۸ درصدی در فهرست مهم ترین شرکای تجاری تاجیکستان و در موقعیت سوم قرار دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.