نسخه حذف دلالان پایانه مشهد کی پیچیده می‌شود؟

بی‌مقدمه باید گفت دیدن برخی ناهنجاری‌ها در شهر مشهد پسندیده نیست و به دلایل مختلفی باید این شهر را با ویژگی‌های منحصر به فردش جدا از تمام شهرها دید.

یکی از همین رفتارها که در همه جای کشور دیده می‌شود، اما انجام آن در شهر مشهد تبعات بیشتری دارد و تصویری خوشایند برای مسافران این شهر ندارد مسئله حضور دلالان و یا همان جارچی‌ها در پایانه مسافربری است. البته ذکر این نکته در همین ابتدای مطلب لازم است که در حال حاضر وضعیت حضور دلالان در پایانه مرکزی مشهد نسبت به چند سال قبل بسیار کمتر شده و تلاش‌های زیادی از سوی متولیان صورت گرفته که جای قدردانی دارد.

با این وصف و در حالی که دیگر مانند سال‌های نه چندان دور شاهد جولان بی‌قاعده افرادی تحت عناوین مختلف نیستیم، ولی بازهم هستند عده‌ای که درآمدشان از همین محل حاصل می‌شود. برای آنکه اندکی در جریان ماجرا قرار بگیریم بهتر است نگاهی به اظهار نظر مدیران مختلف در این‌باره بیندازیم.

  برخوردهای مقطعی

به طور مثال ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۸۹، مسعود بیژنی مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری‌شهرداری مشهد از آغاز جمع‌آوری جدی دلالان و زوارکشان پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد خبر داد. وی گفت: دلالان و زوارکشان به محض ورود زائر به مشهد با برخوردهای نامناسب و سوء استفاده‌های مالی چهره شهر را برای مسافران خراب جلوه می‌دهند.

  ورود دادستانی به موضوع

در سال‌های بعد نیز اقداماتی در همین راستا صورت گرفت و در چند نوبت طرح‌های مختلفی برای برخورد با دلالان در پایانه مرکزی مشهد صورت گرفت، اما نتیجه حاصله مقطعی بود و با گذشت اندک زمانی باز اوضاع به روال سابق برمی‌گشت، اما سرانجام دادستانی هم وارد موضوع شد.

با ورود مقام قضایی به ماجرا عوامل اجرایی هم قوت قلبی پیدا کردند و برخوردها بیشتر و جدی‌تر شد وتغییراتی نیز در شرایط محیطی پایانه داده شد تا فرصت رویارویی دلالان با مسافران به حداقل برسد.

  حذف موقت دلالان در سایه تهدید شرکت‌های مسافربری

با تمام فرازو نشیب‌هایی که در این امر به وجود آمد سرانجام ۱۷ خرداد ماه سال جاری معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌رضوی گفت: در توافق با نمایندگان قانونی رانندگان، مالکان ناوگان و شرکت‌های حمل و نقل مسافری برون شهری و با هدف بهینه سازی این بخش «پرداخت هزینه به دلالان» در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد حذف شد.

جواد وحدتی فرد هدف این اقدام را به صرفه شدن فعالیت در این صنعت برای مالکان و رانندگان ذکر و بیان کرد: با توجه به اینکه مسافران برابر نرخ مصوب بهای بلیت را پرداخت می‌کنند شرکت‌های حمل و نقل مسافر موظف شدند کل کرایه را پس از کسر کسورات قانونی به رانندگان پرداخت کرده و از کرایه هیچ وجهی را به جارچی‌ها پرداخت نکنند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان‌رضوی ادامه داد: شرکت‌های حمل و نقل مسافر فعال در این استان به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و ورود افراد غیرمسئول برای جذب مسافر در قالب دلال و جارچی، ملزم شدند از ارائه تخفیف‌های غیرمنطقی در بهای بلیت‌ها خودداری کرده تا مسافران گرفتار افراد سودجو در پایانه مسافربری مشهد نشوند.

وحدتی فرد افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با شرکت‌های حمل‌و نقل و رانندگان ناوگان حمل و نقل بین شهری متخلف در خصوص تصمیم‌های اتخاذ شده در قالب کمیسیون‌های ماده ۱۲ و ۱۳ بشدت برخورد می‌کند.

با توجه به اظهار نظرهای این مقام مرتبط با موضوع انتظار می‌رفت دیگر شاهد حضور دلالان در پایانه نباشیم چراکه برخورد با شرکت‌های مسافربری متخلف مورد تأکید بود و تصور می‌شد اگر شرکت‌ها شرایط را برای فعالیت دلال‌ها مهیا نکنند آن‌ها به اجبار دست از این کار خواهند کشید.

  وعده دوباره برای برخورد با دلالان

با گذشت چند ماه از این اظهار نظر، روز گذشته مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد مقدس اعلام کرد: برخورد با دلالان در پایانه امام رضا(ع) با همکاری دادستانی در حال انجام است.

محسن شریعتی افزود: خوشبختانه با همراهی دادستان مشهد و نیروی انتظامی برخورد با دلالان در پایانه مسافربری امام رضا (ع) و رانندگان متخلفی که اقدام به سوار کردن مسافر در بیرون از پایانه می‌کنند و موجب برهم زدن نظم و ترافیک میادین و معابر بیرون از مجموعه پایانه‌ها می‌شوند، در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای حذف دلالان از محیط پایانه‌ها مردم نیز باید ما را کمک کنند، اظهار کرد: در این راستا افرادی که قصد سفر دارند، باید به این نکته توجه داشته باشند که قبل از آغاز سفر بویژه در زمان‌های پیک سفر بلیت خود را تهیه کنند تا مجبور نباشند از دلالان بلیت خریداری کرده و یا خارج از پایانه سوار اتوبوس شوند.

شریعتی با اشاره به اینکه در راستای حفظ حقوق مسافران و حذف دلالان و هوشمندسازی پایانه، سامانه‌ الکترونیک خرید بلیت طراحی و اجرا شده است، اظهار کرد: این سامانه که تحت عنوان «سامانه سفر ۷۲۴» توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان طراحی و اجرا شده است این امکان را فراهم می‌کند که افراد از طریق آن بلیت مورد نیاز خود را خریداری کنند.

  کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده باید بپذیریم که حداقل از سال ۸۹ که برخورد با دلالان در پایانه مرکزی مشهد به عنوان یک نیاز اصلی متولیان مطرح شده نتیجه حاصله مطلوب نبوده وبه نظر می‌رسد چند عامل علت این امر بوده و هست.

اولین عامل می‌تواند همکاری شرکت‌های مسافربری با دلالان باشد چراکه اگر آن‌ها به دلالان حق واسطه گری ندهند و خود مسافر برای خرید بلیت مراجعه کند دیگر دلالان رغبتی برای آمدن به پایانه را نخواهند داشت.

عامل دیگر چندگانگی مدیریت در این حوزه باشد به طور مثال در حال حاضر شهرداری تنها وظیفه تأمین مکان و زیرساخت‌های پایانه را دارد، ولی مدیریت کلان پایانه‌ها با اداره کل حمل ونقل وپایانه‌ها است و در کنار آن‌ها نیروی انتظامی هم متولی حوزه نظم و امنیت محل است و هر کدام وظایف خود را بر اساس دستورعمل‌های سازمانی انجام می‌دهند که شاید برخورد با دلالان در فهرست وظایف هیچ کدامشان نباشد، اما می‌توان با همکاری بیشتر روالی قاعده مند را تعریف کرد که امیدواریم دادستانی بتواند این نقش را بیش از پیش ایفا نماید و شاهد به حداقل رسیدن حضور این افراد در پایانه شهر مشهد باشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.