برنامه توزیع شیر مدارس در کشور از سال ۱۳۷۹ با ۱۰ هزار نفر آغاز شد و بتدریج گسترش یافت؛ چنانکه در سال ۱۳۸۳ تعداد ۱۲ میلیون و۵۰۰ هزار نفر را در سراسر کشور تحت پوشش قرار داد که از نظر تعداد افراد تحت پوشش، اجرای بزرگ‌ترین برنامه این طرح را در جهان به خود اختصاص داد.

دانش‌آموزان خراسانی امسال هم شیر نخواهندنوشید

در سال جاری آموزشی نیز بنابر وعده متولیان آموزش و پرورش قرار بود تا آذرماه با تأمین اعتبارات لازم وضعیت توزیع شیر مدارس روشن شده و این قضیه ختم به خیر شود که با گذشت بیش از دو هفته از این ماه هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس نیست و به گفته وزیر آموزش و پرورش همچنان اجرای این برنامه  در ابهام است.

حال آن که در هفته‌های گذشته؛ دکتر حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به نمایندگی از وزارت بهداشت هشدار می‌دهم که با افزایش قیمت شدید اخیر شیر و لبنیات و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

این مقام مسئول همچنین اقدامات حمایتی نظیر توزیع شیر در مدارس یا بسته‌های غذایی حمایتی غنی از شیر و لبنیات برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه را از ضروریات این مقطع زمانی دانست و بر اقدامات در این زمینه تأکید کرد.

  طرحی که منتفی شد

ابوالقاسم دهقان‌پور، کارشناس ‌مسئول شیر و تغذیه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز درباره روند توزیع شیر در مدارس به قدس گفت: در روزهای گذشته جلسه‌ای با مسئولان کشوری داشتیم و قرار شده تا روزهای آینده با تخصیص اعتبارات روند توزیع مشخص شود. این در حالی است که در هفته‌های گذشته همین مقام مسئول به خبرنگار ما اعلام کرده بود: به منظور توزیع شیر در مدارس کشور۱۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سهم مدارس خراسان رضوی از این میزان ۱۸ میلیارد تومان است.

به این ترتیب با تخصیص اعتبارات یاد شده، روند توزیع شیر مدارس با اولویت مدارس ابتدایی و مدارس مناطق محروم استان انجام خواهد شد؛ چرا که با وجود اعتبارات در نظر گرفته شده، توزیع شیر در مدارس مقاطع بالاتر ممکن به نظر نمی‌رسد.

به هرحال برای روشن شدن علل تأخیر در اجرای این مقوله با مساعدت‌های روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش تماس‌های تلفنی با معاونت‌ها و دفاتر متعدد زیر مجموعه این وزارتخانه داشتیم که مکرر به بخش‌های دیگر ارجاع شدیم. به این ترتیب از طریق منبع موثقی آگاه می‌شویم که «برای توزیع شیر درمدارس اعتباری تخصیص نیافته واین قضیه همانند سال گذشته منتفی است بخصوص آنکه قیمت لبنیات در ماه‌های اخیر رشد سر سام آوری داشته است؛ بنابراین بهتراست دیگر پیگیر مسئله نباشیم.» البته از آنجا که به گفته مسئولان از علل این نا بسامانی، عدم پایبندی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تعهدات خود برای تأمین اعتبارات توزیع شیر مدارس بوده با این مجموعه نیز تماس هایی داشتیم که بی‌فرجام ماند.

 ضرورت تعریف منابع پایدار

براساس سبد غذایی پیشنهادی از سوی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هر ایرانی در روز باید حداقل ٢٥٠ گرم شیر مصرف کند حال آنکه این میزان اکنون برای هر فرد ١٣٨ گرم در روز و ٥٠ لیتر در ‌سال برآورد می‌شود. به تعبیر دیگر در حال حاضر سرانه مصرف شیر و فراورده‌های لبنی در کشور ما حدود 85 کیلوگرم  درسال می‌باشد درحالی که این میزان در برخی کشورها به حدود400 کیلوگرم نیز می‌رسد.

  سرمایه‌گذاری برای سلامت جامعه

حجت‌الاسلام‌سیدمحمدباقرعبادی،عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به سلامت دانش‌آموزان به قدس می‌گوید: دانش‌آموزان جمعیت کثیری ازمردم جامعه را تشکیل می‌دهند. از همین رو تأمین سلامت جسمی و روانی آن‌ها باید جزو اولویت‌ها در برنامه‌ریزی‌ها باشد. درحالی که به دلیل افزایش قیمت مواد لبنی تهیه این محصولات در برخی خانواده‌های کم برخوردار با مشکلاتی مواجه شده است. چنانکه در میان برخی کودکان مناطق کم‌برخوردار نیز شاهد سوء تغذیه هستیم؛ بنابراین توزیع شیر مدارس می‌تواند تا حدودی پیامدهای این تنگناها را کاهش دهد.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توزیع شیرمدارس را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت جامعه دانست، زیرا با تأمین مواد مغذی مورد نیاز دانش آموزان از بروز بیماری‌ها دراین قشر جلوگیری کرده ودر دراز مدت نیز با کاهش بار اقتصادی بیماری‌ها می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در منابع مالی جامعه شود. این درحالی است که تداوم توزیع شیر درمدارس به دلیل نبود اعتبارات لازم و مشخص همواره با تأخیر و وقفه همراه بوده است و از وزارت آموزش و پرورش وامور مرتبط با آن؛ هیچ گاه برای دولت اهمیت نداشته و این وزارتخانه در انجام مسئولیت‌های خود با مضیقه شدید مالی مواجه بوده است. بنابراین یا باید منابع مورد نیاز اجرای توزیع شیر مدارس مشخص و مستمر تعریف شود و یا متولی این برنامه وزارتخانه یا دستگاه دیگری همانند وزارت بهداشت و درمان تعیین شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.