پسته ۱۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، بادام ایرانی ۱۰۵ تا ۱۵۰ هزار تومان، بادام هندی ۱۶۰ تا ۲۲۰ هزار تومان، مغز گردو ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، آجیل مخلوط ممتاز ۱۱۰ هزار تومان، آجیل سفارشی ۱۵۰ هزار تومان، تخمه ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان، کشمش ۶۰ هزار تومان، نخودچی ۴۰ هزار تومان و...؛ این قیمت‌ها نشان می‌دهد که مراسم شب یلدای بسیاری از مردم، امسال در بلندترین شب سال بدون آجیل خواهد گذشت.

سایه رکود بر بازار آجیل شب یلدا

با نزدیک شدن به اولین شب زمستان که ایرانی‌ها در یک سنت دیرینه از آن به عنوان «شب یلدا» نام می‌برند، انتظار می‌رفت بازار خرید آجیل و خشکبار داغ شود؛ اما کاهش قدرت خرید مردم و افزایش چند برابری قیمت آجیل، سایه رکود را بر این بازار افکنده است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد برگزاری شب یلدا برای یک خانواده ۴ نفره برای یک کیلو آجیل با مخلوطی از پسته، بادام، تخمه و چند کیلو میوه معمولی، در بهترین حالت ۲۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

 افزایش ۴ برابری قیمت‌ها

در حالی که بسیاری از دست‌اندرکاران معتقدند بخشی از آجیل مورد نیاز مردم، توسط کشاورزان داخلی تأمین می‌شود و تغییرات نرخ ارز نمی‌تواند این بخش را با نوسان زیاد مواجه کند، اما وضعیت حاکم بر بازار چیزی جدای از این موضوع را نشان می‌دهد، به صورتی که قیمت بسیاری از انواع خشکبار با افزایش بیش از ۳ یا ۴ برابری نسبت به سال گذشته مواجه و بسیاری از فعالان این صنف با کاهش فروش روبه‌رو شده‌اند.

این قیمت‌های نجومی در حالی است که رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت عمده فروشی خشکبار را در روزهای گذشته اعلام کرده بود که این قیمت‌ها در خرده فروشی باید با احتساب ۱۲ درصد سود به مشتری عرضه شود؛ اما دلالان و گران فروشان بازار خیلی وقت است به بازار بدون متولی عادت کرده‌اند و می‌دانند که در روزها و مناسبت‌های خاص اینچنینی می‌توانند بیشترین سود را از بازار بی‌سر و صاحب این روزها به دست آورند.

گشت و گذاری در بازار و مغازه‌های فروش آجیل و خشکبار، نشان می‌دهد که مشتری برای خرید به مانند سال‌های گذشته وجود ندارد.

 تولید داخلی با نرخ خارجی

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن گلایه از قیمت‌های آجیل و خشکبار می‌گوید: در حالی که چند روز تا شب یلدا مانده، قیمت آجیل در یکی از فروشگاه‌های معروف شهر در بولوار وکیل آباد تا ۲۰ درصد دوباره افزایش یافته به طوری که فقط دو قلم ارزان‌ترین آجیل یعنی تخمه‌آفتابگردان و پفیلا ۵۰۰۰ تومان گران شده است.

علی نیا با اشاره به اینکه مگر نرخ دلار کاهش نیافته، پس چرا قیمت اجناس پایین نیامده، می‌گوید: پس این مسئولان کنترل بازار کجایند، چرا به وظیفه‌شان عمل نمی‌کنند؟

وی ادامه می‌دهد: من نمی‌دانم این قیمت‌ها را بر چه اساسی روی این تنقلات می‌گذارند؛ مگر ما کشاورزی نداریم، مگر ما تولید داخلی نداریم، مگر ما پسته در کشور تولید نمی‌کنیم، چرا همه چیز را به قیمت دلار ربط می‌دهند؟

 نارضایتی فروشندگان از قیمت‌ها

صاحب یکی از مغازه‌های فروش آجیل در گفت‌وگو با خبرنگار ما مدعی است، فروش وی امسال نسبت به سال گذشته و با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا بسیار کم شده است.

وی نارضایتی خود را به دلیل قیمت بالای این اقلام دانست و گفت: این روزها آجیل به کالایی لوکس تبدیل شده، به همین خاطر مشتریان این تنقلات سنتی بشدت کاهش یافته است.

حسین‌زاده یکی دیگر از کسبه خشکبارفروشی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: قیمت آجیل با توجه به افزایش نرخ ارز سه یا چهار برابر شده، به طوری که حتی من مغازه دار توانایی پر کردن مغازه‌ام را ندارم و مردم هم با توجه به کم شدن قدرت خریدشان ترجیح می‌دهند به جای پسته ۱۵۰ هزار تومانی دیگر کالاهای اساسی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 ردپای دلار در بازار آجیل

در این خصوص رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه خرید مردم امسال و در آستانه شب یلدا بسیار کمتر از سال‌های قبل شده است، گفت: متأسفانه به دلیل نوسانات ارزی در چند ماه گذشته قیمت آجیل و خشکبار بسیار افزایش پیدا کرده است؛ با این حال در چند روز گذشته با توجه به کاهش نرخ دلار قیمت‌ها هم کاهش یافته است.

ارزانی ممقانی نبود مدیریت در بحث صادرات و واردات را دلیل اصلی گرانی‌های آجیل و خشکبار در ماه‌های اخیر دانست و اظهار کرد: درحال حاضر بر صادرات خشکبار چندان نظارتی انجام نمی‌شود و به دلیل افزایش قیمت ارز و توجیه اقتصادی بسیار مناسب، آجیل و خشکبار صادر می‌شود و قیمت آن به دلیل کمبود به وجود آمده، افزایش شدیدی پیدا کرده است.

وی افزود: در گذشته بر واردات محصولات دقتی صورت نمی‌گرفت و گاه سبب می‌شد که محصولات تولید داخل روی دست کشاورز بماند و فروش نرود.

وی با بیان اینکه وقتی پسته از ۱۰ تا ۱۵ دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود، مشخص است که برای کشاورز از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست که پسته را در داخل کشور عرضه کند، افزود: این موضوع باعث رونق صادرات شده است و جبران خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در سال‌های گذشته را انجام می‌دهد، در نتیجه پسته را به خریدار خارجی یا صادرکننده می‌فروشد؛ این درحالی است که از طرف دیگر بر اقشار مختلف مردم فشار زیادی را وارد می‌کند.

 یک کیلو پسته به قیمت ۲ کیلو گوشت

بازرس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد هم با اشاره به اینکه بازرسی‌های ما با کمک اعضای باسابقه و معتمد با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا تشکیل شده و شدت بیشتری به خود گرفته است، به خبرنگار ما گفت: البته این بازرسی‌ها بیشتر جنبه ارشادی و نظارتی دارد و جریمه‌ای نیست.

سعید عبداللهی افزود: آجیل تقریباً از سبد خرید مردم حذف شده است و مردم ترجیح می‌دهند به عنوان مثال به جای خرید یک کیلو پسته ۲ کیلو گوشت بخرند. وی ادامه داد: با افزایش قیمت آجیل و خشکبار و کاهش شدید قدرت خرید مردم به یک چهارم گذشته، بازار دچار رکود شده است و متأسفانه بسیاری از مغازه‌ها به دلیل ناتوانی در رقابت و فروش، مجبور به تعطیلی مغازه‌های خود شده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.